open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 серпня 2013 р. Справа №805/10406/13-а

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови:

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Бабаш Г.П.

при секретарі Нетреба А.Ю.

за участю

представника позивачів Анікушина С.І. за дов. від 28.01.2013 року,

на підставі протоколу № 1 від 08.04.2013 року

представника КП «Керуюча компанія

Калінінського району м. Донецька» Мороз С.Ю. за дов. від 08.01.2013 року

представника Ворошиловського

районного управління

юстиції у м. Донецьку Мироненка Д.О. за дов. від 22.07.2013 року

представника Донецької міськради Клеперової Е.Ю. за дов. від 14.06.2011 року

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_5, об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» до Донецької міської ради, Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про визнання дій протиправними, скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивачі звернулись до Донецького окружного адміністративного суду з позовом про визнання протиправними дій відповідачів щодо виготовлення ними свідоцтва про право власності на нерухоме майно, визнання протиправною відмови КП «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» в переданні на баланс житлового комплексу, скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року та зобов'язання Донецької міської ради передати на баланс ОСББ «ДОМ 49» житловий комплекс із усіма нежитловими приміщеннями.

В обґрунтування позовних вимог зазначили наступне. ОСОБА_5 є співвласником багатоквартирного будинку, що підтверджує свідоцтво про право власності. 08.04.2013 року була створена та зареєстрована юридична особа - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49». Також 08.04.2013 року об'єднанням вирішено прийняти на власний баланс весь житловий комплекс та 15.04.2013 року звернулось з цим до Комунального підприємства «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька», як до балансоутримувача майна, що підлягає передачі.

У відповідь на це звернення, підприємство повідомило, що не виконуватиме вимог закону, посилаючись на процедуру, яка не передбачена жодним нормативно - правовим актом, оскільки на його думку об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» має звертатися до Донецької міськради, як до власника будинку.

Позивачі вважають дії Комунального підприємства «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» протиправними та зазначають, що посилання підприємства на вигадану ним процедуру передачі будинку з балансу на баланс є безпідставним, оскільки законодавством встановлений порядок, який не передбачає звернення до міського голови або до управлінь міської ради.

Позивачі просили визнати дії відповідачів протиправними, визнати протиправною відмову КП «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» в переданні на баланс житлового комплексу, скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року, індексний номер 4003112, видане Реєстраційною службою Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про державну реєстрацію речових прав територіальної громади в особі Донецької міської ради на вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв. м та зобов'язати Донецьку міську раду передати на баланс об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» весь житловий комплекс із усіма нежилими приміщеннями ( у тому числі нежилим приміщенням площею 356,2 кв. м), всю технічну документацію на житловий комплекс, план земельної ділянки, технічний паспорт на будинок, плани поверхів, інвентарну справу, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж, схеми інженерного обладнання, домові книги, та всю іншу документацію по обслуговуванню та експлуатації житлового комплексу, за адресою: АДРЕСА_1.

Ухвалою суду від 13.08.2013 року було замінено відповідача - Реєстраційну службу Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку на - Ворошиловське районне управління юстиції у м. Донецьку.

Заявою від 26.07.2013 року позивачі в частині змінили позовну вимогу, а саме просили скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року, індексний номер 4003112, видане Реєстраційною службою Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про державну реєстрацію речових прав територіальної громади в особі Донецької міської ради на вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв. м та видалити відповідний запис з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Заявою від 22.08.2013 року позивачі уточнили позовні вимоги - просили скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року, індексний номер 4003112, видане Реєстраційною службою Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про державну реєстрацію речових прав територіальної громади в особі Донецької міської ради на вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв. м та видалити відповідний запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, визнати протиправними дії відповідачів 1,2,3 щодо виготовлення ними свідоцтва про право власності не нерухоме майно від 28.05.2013 року, індексний номер 4003112, видане Реєстраційною службою Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про державну реєстрацію речових прав територіальної громади в особі Донецької міської ради на вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв. м та визнати протиправною відмову Комунального підприємства «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» передати на баланс об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» весь житловий комплекс із усіма нежилими приміщеннями (у тому числі нежилим приміщенням площею 356,2 кв. м), за адресою: АДРЕСА_1.

Ухвалою суду від 27.08.2013 року закрито провадження в частині вимог до Комунального підприємства «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» про визнання дій протиправними та визнання протиправною відмови.

В судовому засіданні представник позивачів підтримав позовні вимоги у повному обсязі, надав пояснення, аналогічні, викладеним у позові та просив їх задовольнити.

Представник відповідача - Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку у судовому засіданні заперечував проти позову, просив в його задоволенні відмовити, посилаючись, зокрема, на те, що спірне нежитлове приміщення не відноситься до неподільного або загального майна співвласників будинку, тому ніяких майнових прав позивачів не було порушено. Співвласники будинку не мали жодної правової підстави для отримання у власність саме цього нежитлового приміщення. Також вважає, що оформлення права комунальної власності на нежитлове приміщення за територіальною громадою не є перепоною для передання житлового комплексу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49».

Представник відповідача - Донецької міської ради у судовому засіданні заперечував проти позову, просив в його задоволенні відмовити, посилаючись, зокрема, на те, що позивачі не звертались до ради з заявою про передачу вищезазначеного нерухомо майна на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49».

Заслухавши пояснення представника позивачів, представників відповідачів, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне.

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» зареєстровано як юридична особа 08.04.2013 року.

Згідно до виписки з протоколу № 1 від 08.04.2013 року загальних зборів власників квартир та нежилих приміщень будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, вирішено прийняти на баланс ОСББ весь житловий комплекс та визначити ОСББ балансоутримувачем та управителем всього житлового комплексу.

Заявою від 15.04.2013 року голова правління об'єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» звернувся до директора Комунального підприємства «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» про передачу всього житлового комплексу будинку за адресою: АДРЕСА_1 на баланс ОСББ.

23.04.2013 року КП «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» надала відповідь голові правління ОСББ «ДОМ 49», в якій роз'яснено порядок передачі майна на баланс ОСББ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 року № 1521.

29.04.2013 року територіальна громада м. Донецька в особі міської ради звернулась до реєстраційної служби Ворошиловського районного управління юстиції із заявою про державну реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення за адресою м.Донецьк, пр. Дзержинського, 49.

На підставі поданої заяви та рішення виконкому Донецької міської ради від 20.01.1982 року № 69 про прийняття на баланс управління житлового господарства житлових будинків, зокрема № 49 по пр. Дзержинського, державним реєстратором 17.05.2013 року прийнято рішення про державну реєстрацію права комунальної власності на вищезазначене нежитлове приміщення.

В результаті прийнятого рішення Донецькій міській раді видано свідоцтво від 28.05.2013 року, індексний номер: 4003112, про право комунальної власності територіальної громади на вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4 за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв. м.

Відповідно до ч. 2 ст. 41 Закону України «Про місцеве самоврядування» районні у містах ради (у разі їх створення) та їх виконавчі органи відповідно до Конституції та законів України здійснюють управління рухомим і нерухомим майном та іншими об'єктами, що належать до комунальної власності територіальних громад районів у містах, формують, затверджують, виконують відповідні бюджети та контролюють їх виконання, а також здійснюють інші повноваження, передбачені цим Законом, в обсягах і межах, що визначаються міськими радами.

Згідно ч. 1 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування» територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Частиною 5 цієї статті встановлено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про об,єднання співвласників багатоквартирного будинку» № 2866-111 від 29.11.2001 року (далі - Закон № 2866-111) допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення).

Нежиле приміщення - приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об'єктом цивільно-правових відносин.

Відповідно до ст. 11 Закону № 2866-111, об'єднання після набуття статусу юридичної особи може: прийняти на власний баланс весь житловий комплекс.

Рішення про прийняття на баланс основних фондів приймається відповідно до цього Закону, інших нормативно-правових актів та статуту об'єднання.

Балансоутримувач забезпечує управління житловим комплексом.

Передача майна з балансу на баланс відбувається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядком передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2002 р. № 1521 визначено процедуру передачі житлового комплексу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно даного Порядку загальні збори об'єднання вирішують питання про прийняття житлового комплексу на баланс об'єднання.

Відповідно до ч. 3 зазначеного Порядку, для приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс утворюється відповідна комісія.

У разі прийняття рішення про передачу житлового комплексу на баланс об'єднання утворюється комісія у складі представників попереднього балансоутримувача та об'єднання, а у разі прийняття рішення про передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, - у складі представників попереднього балансоутримувача, юридичної особи, на баланс якої передається майно, та об'єднання.

Судом встановлено та не заперечувалось представником позивачів у судовому засіданні, що вони не звертались до Донецької міської ради з питання прийняття рішень про передачу на баланс об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» та наданням згоди Комунальному підприємству «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька» передати на баланс житловий комплекс.

На думку позивача в цьому відсутня необхідність, оскільки право власності ОСББ на житловий будинок виникає з моменту його реєстрації та не потребує прийняття будь-яких рішень Донецькою міською радою.

Проте суд не погоджується з такою позицією позивачів, оскільки, як вже було зазначено, для передання житлового комплексу на баланс об'єднання необхідно створити комісію, до складу якої мають входити представники попереднього балансоутримувача. Відтак ним також має бути прийнято рішення про передання об'єкту на баланс ОСББ, при цьому, виходячи з положень статуту КП «Керуюча компанія Калінінського району м. Донецька», зазначене рішення має прийматися власником підприємства - територіальною громадою м. Донецька в особі Донецької міської ради.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язанні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні адміністративного позову, суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії. Але дана норма підлягає застосуванню з урахуванням вищенаведеного положення Конституції України, тобто зобов'язання особи на вчинення певної дії можливо, зокрема, за наявності підстав для вчинення цієї дії.

В даному випадку, оскільки ОСББ не зверталось до Донецької міської ради з питання передання йому на баланс житлового комплексу, відсутні рішення, дії чи бездіяльність з боку міської ради, які можуть бути перевірені судом згідно статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Стосовно скасування свідоцтва про право власності, позивач посилається на те, що міська рада не могла оформити право власності на нежиле приміщення в будинку позивачів, оскільки воно є власністю співвласників будинку. Зокрема позивачі зазначають, що право власності співвласників будинку позивачів на всі його нежилі приміщення виникло з моменту введення в дію Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду».

Проте така позиція позивачів не ґрунтується на жодній нормі права.

Так, Закони України «Про приватизацію державного житлового фонду», «Про об,єднання співвласників багатоквартирного будинку», рішення Конституційного Суду України від 02.03.2004 року визначають лише, що власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.

Згідно частини 2 статті 382 Цивільного кодексу України власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.

Разом з цим Закон № 2866 визначає також поняття нежиле приміщення - приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об'єктом цивільно-правових відносин, яким в даному випадку є спірне нежиле приміщення.

При цьому представником Донецької міської ради в судовому засіданні не заперечувалась можливість передання цього нежитлового приміщення на баланс ОСББ у разі відповідного звернення.

Проте суд зауважує, що передача на баланс майна (в тому числі земельної ділянки), яке входить до складу житлового комплексу, але не належить об'єднанню, не тягне за собою виникнення права власності на нього, що прямо визначено статтею 11 Закону № 2866.

Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що в позовних вимогах ОСОБА_5, ОСББ «ДОМ 49» про визнання дій протиправними, скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року та зобов'язання вчинити певні дії слід відмовити за безпідставністю.

Ухвалою суду від 22.08.2013 року було забезпечено позов шляхом заборони Територіальній громаді в особі Донецької міської ради відчужувати вбудоване приміщення № 33 в цокольному поверсі житлового будинку літ. А-4, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1, загальною площею 356,2 кв.м.

У відповідності до приписів частини 4 статті 118 Кодексу адміністративного судочинства України, вжиті заходи забезпечення адміністративного позову зберігаються до набрання постановою суду законної сили.

Враховуючи вищевикладене та керуючись статтями 2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 56-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

В позові ОСОБА_5, об,єднання співвласників багатоквартирного будинку «ДОМ 49» до Донецької міської ради, Ворошиловського районного управління юстиції у м. Донецьку про визнання дій протиправними, скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 28.05.2013 року та зобов'язання вчинити певні дії відмовити.

Вступну та резолютивну частину постанови прийнято в нарадчій кімнаті та проголошено в судовому засіданні 27 серпня 2013 року.

Постанова в повному обсязі виготовлена 30 серпня 2013 року.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Бабаш Г.П.

Джерело: ЄДРСР 33283129
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку