open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

04116 м.Київ, вул. Шолуденка, 1 (044) 230-06-58

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"04" лютого 2013 р. Справа№ 5011-56/18471-2012

Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого: Смірнової Л.Г.

суддів: Михальської Ю.Б.

Отрюха Б.В.

при секретарі: Гордовій Г.Л.

За участю представників:

від позивача: Гавріш Н.С., представник за довіреністю №2 від 26.11.2012;

від відповідача 1: Скопич Ю.В., представник за довіреністю №2-12д від 27.12.2012;

від відповідача 2: Протасов Ю.А., представник за довіреністю №042.07/166 від 14.01.2013;

Розглянувши апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства „Укргазвидобування"

на рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2013

у справі №5011-56/18471-2012 (суддя Джарти В.В.)

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю „Харківспецгазснаб"

до 1)Публічного акціонерного товариства „Укргазвидобування";

2)Української аграрної біржі;

про укладення договору купівлі-продажу скрапельного газу та зобов'язання зареєструвати договір купівлі-продажу скрапельного газу

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Господарського суду міста Києва передані позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю „Харківспецгазснаб" (далі - позивач) до Дочірньої компанії "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України", правонаступником якої є Публічне акціонерне товариство „Укргазвидобування" (далі - відповідач 1) та Української аграрної біржі (далі - відповідач 2) про укладення договору №А148-1/сг-366.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є переможцем спеціалізованого аукціону №148-1 з продажу скрапленого газу для потреб населення на 2013 рік, що відбувся 06.04.2012, а відповідачі всупереч положень чинного законодавства України ухиляються від укладання договору купівлі-продажу наведеного майна за наслідками такого аукціону, у зв'язку з чим позивач вказує на наявність підстав для зобов'язання відповідачів укласти відповідний договір купівлі-продажу.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 14.01.2013 позов задоволено повністю. Укладено договір купівлі-продажу скрапленого газу для потреб населення №А148-1/сг-366 від 27 листопада 2012 року між Публічним акціонерним товариством "Укргазвидобування", Українською аграрною біржею та Товариством з обмеженою відповідальністю „Харківспецгазснаб" за результатами спеціалізованого аукціону №148-1, який відбувся 06.04.2012 у редакції викладеній у рішенні. Зобов'язано Українську аграрну біржу зареєструвати договір купівлі-продажу скрапленого газу для потреб населення №А148-1/сг-366 від 27 листопада 2012 року, укладений між Публічним акціонерним товариством "Укргазвидобування", Українською аграрною біржею та Товариством з обмеженою відповідальністю „Харківспецгазснаб" за результатами спеціалізованого аукціону № 148-1, який відбувся 06.04.2012.

Крім того, стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Укргазвидобування" на користь Товариства з обмеженою відповідальністю „Харківспецгазснаб" судовий збір у розмірі 1073 грн. 00 коп.

Не погоджуючись з рішенням суду, Публічне акціонерне товариство „Укргазвидобування" звернулося до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд скасувати рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2013 у справі №5011-56/18471-2012, прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Розпорядженням в.о. Голови Київського апеляційного господарського суду від 16.01.2013 відповідно до п. 3.1.7. Положення про автоматизовану систему документообігу суду для розгляду апеляційної скарги у справі №5011-56/18471-2012 сформовано колегію суддів у складі головуючого судді Смірнової Л.Г., суддів Михальської Ю.Б. та Отрюха Б.В.

Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 16.01.2013 апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства „Укргазвидобування" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 04.02.2013.

Через загальний відділ документального забезпечення Київського апеляційного господарського суду від Української аграрної біржі надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому останній просив рішення суду першої інстанції у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.

Крім того, через загальний відділ документального забезпечення Київського апеляційного господарського суду від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, у якому останній просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги відповідача 1, рішення суду першої інстанції у даній справі залишити без змін.

В судове засідання з'явились представники сторін.

В судовому засіданні представник відповідача 1 підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просив суд апеляційну скаргу задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник позивача в судовому засіданні заперечив проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Представник відповідача 2 заперечив проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив рішення суду першої інстанції залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення.

Відповідно до статті 101 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу, також апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення господарського суду у повному обсязі.

Дослідивши доводи апеляційної скарги, наявні матеріали справи, Київський апеляційний господарський суд встановив наступне.

Спільним наказом Міністерства економіки України та Міністерства палива та енергетики України від 12.05.2010 №537/173 "Про затвердження складу Аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля" на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 04.04.2000 №599 "Про запровадження аукціонів з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля" було затверджено склад Аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля (надалі -"Аукціонний комітет") до якого наказом від 19.08.2010 №1043/325 "Про внесення змін до складу аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу і вугілля" було внесено зміни.

Рішенням Аукціонного комітету від 30.03.2012, оформленим протоколом №451 УАБ-СГ, було вирішено:

1. ДК "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" подати Аукціонному комітету пропозиції на участь у спеціалізованому аукціоні з продажу скрапленого газу (увесь прогнозний обсяг виробництва) для потреб населення з ресурсу січня, лютого, березня, квітня, травня, червня, липня, серпня, вересня, жовтня, листопада, грудня 2013 року.

2. Затвердити графік проведення спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення на 2013 рік згідно з додатком.

3. ДК "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" виставити на реалізацію на спеціалізованому аукціоні №148-1, який проводиться Українською аграрною біржею, увесь прогнозний обсяг скрапленого газу з ресурсу січня, лютого, березня, квітня, травня, червня, липня, серпня, вересня, жовтня, листопада, грудня 2013 року згідно з наданими пропозиціями.

4. ДК "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" скорегувати прогнозні обсяги скрапленого газу у січні-грудні 2013 року - реалізованого на Спеціалізованому аукціоні №148-1 з реалізації скрапленого газу для потреб населення відповідно до планових обсягів виробництва скрапленого газу і надавати Аукціонному комітету пропозиції на реалізацію виявленої у обсягах виробництва різниці обсягів скрапленого газу на спеціалізованому аукціоні у січні-грудні 2013 року та проводити реалізацію виявленої різниці обсягів скрапленого газу на спеціалізованих аукціонах, які проводяться на Українській аграрній біржі.

Рішенням Аукціонного комітету від 30.03.2012, оформленим протоколом №452 УАБ-СГ, було вирішено:

1. Погодити пропозиції ДК "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на продаж прогнозних обсягів скрапленого газу марки СПБТ виробництва січня-грудня 2013 року (183746 тонн загальною вартістю 391378900 грн.) на Спеціалізованому аукціоні №148-1 (ДК "Укргазивидобування") згідно з додатком.

2. Провести Спеціалізований аукціон №148-1 (ДК "Укргазивидобування") з продажу скрапленого газу для побутових потреб населення на Українській аграрній біржі 06.04.2012 початок о 10 годині.

3. Затвердити Аукціонний бюлетень згідно з додатком.

4. Українській аграрній біржі на своєму сайті розмістити повідомлення про дату та час проведення Спеціалізованого аукціону №148-1 з продажу скрапленого газу для побутових потреб населення та повідомити про це учасників аукціону.

05.04.2012 позивачем було подано заяву про участь в Спеціалізованому аукціоні з продажу скрапленого газу для побутових потреб населення, в якій просив зареєструвати його як учасника аукціону - покупця з наміром придбати 30935 тонн скрапленого газу вартістю 65891550,00 грн.

06.04.2012 відбувся Спеціалізований аукціон №148-1 з продажу скрапленого газу для потреб населення на 2013 рік, за результатами якого одним із переможців було визнано позивача, яким разом з відповідачами та секретарем Аукціонного комітету було складено та підписано відповідні аукціонні свідоцтва.

Відповідно до протоколу №453 УАБ-СГ засідання Аукціонного комітету від 09.04.2012 за результатами Спеціалізованого аукціону №148-1 Аукціонним комітетом було вирішено: затвердити результати Спеціалізованого аукціону №148-1; ДК "Укргазвидобування" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" відповідно до вимог пункту 67 Порядку організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 03.10.2011 №1064, підписати договори купівлі-продажу на поставку скрапленого газу з покупцями-переможцями спеціалізованого аукціону №148-1, зокрема, з позивачем в обсязі 30935 тонн скрапленого газу.

Листом № 29 від 27.11.2012 позивач звернувся до відповідача 1 з пропозицією укласти договір купівлі-продажу скрапленого газу на умовах, визначених аукціонним свідоцтвом №148-1/1-366, до якого було додано три примірники відповідного договору, підписаного позивачем.

10.12.2012 листом №2/2-01/1-6353 відповідач 1 повідомив позивача про відсутність у нього правових підстав для підписання договору купівлі-продажу скрапленого газу за наслідками проведеного 06.04.2012 Спеціалізованого аукціону №148-1 у зв'язку із анулюванням його результатів в силу пункту 67 Порядку №1064.

Спір у справі стосується наявності правових підстав для укладення договору купівлі-продажу скрапленого газу на умовах, визначених аукціонним свідоцтвом №148-1/1-366.

У відповідності до частин 1, 3 статті 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов'язання, які виникають між суб'єктами господарювання або між суб'єктами господарювання і негосподарюючими суб'єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов'язаннями. Укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною 7 статті 179 Господарського кодексу України встановлено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

За змістом статей 626-628 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Відповідно до частини 1 статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.

Отже, чинним законодавством передбачені випадки, коли спори, що виникають при укладанні господарських договорів, вирішуються судом.

Частиною 1 статті 4-1 Закону України "Про нафту і газ" встановлено, що підприємства, частка держави у статутному капіталі яких 50 відсотків та більше, господарські товариства, 50 відсотків та більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірні підприємства, представництва та філії таких підприємств і товариств, учасники договорів про спільну діяльність, та/або особи, уповноважені договорами про спільну діяльність, укладеними за участю зазначених підприємств, щомісячно здійснюють продаж нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, видобутих на підставі спеціальних дозволів на користування нафтогазоносними надрами (крім обсягів, що використовуються на власні технологічні потреби), а також скрапленого газу - виключно на біржових аукціонах.

Згідно зі статтею 185 Господарського кодексу України до укладення господарських договорів на біржах, оптових ярмарках, публічних торгах застосовуються загальні правила укладення договорів на основі вільного волевиявлення, з урахуванням нормативно-правових актів, якими регулюється діяльність відповідних бірж, ярмарків та публічних торгів.

Згідно з частиною 8 статті 4-1 Закону України "Про нафту і газ" дія цієї статті поширюється виключно на тих учасників договорів про спільну діяльність, відповідно до яких вартість вкладу підприємств, частка держави у статутному капіталі яких 50 відсотків та більше, господарських товариств, 50 відсотків та більше акцій (часток, паїв) яких знаходяться у статутних капіталах інших господарських товариств, акціонером яких є держава і володіє в них контрольним пакетом акцій, а також дочірніх підприємств, представництв та філій таких підприємств і товариств, становить 50 відсотків та більше загальної вартості вкладів учасників договорів про спільну діяльність.

Пунктами 2, 9 Постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" від 25.05.1998 №747 встановлено, що статутний фонд Компанії формується шляхом передачі до нього: 100 відсотків акцій державних акціонерних товариств, які утворюються на базі державних підприємств, зазначених у додатку 1 до цієї постанови, майно яких не підлягає приватизації; пакетів акцій, залишених у державній власності, відкритих акціонерних товариств, зазначених у додатку 2 до цієї постанови; майна акціонерного товариства "Укргазпром" та його дочірніх підприємств у зв'язку з їх реорганізацією; майно Державної акціонерної холдингової компанії "Укргаз" у зв'язку з її ліквідацією; акції (частки, паї), що належать державі у статутному фонді господарських товариств (підприємств), згідно з додатком. Встановлено, що 100 відсотків акцій Компанії, які випускаються на величину її статутного фонду, залишаються у державній власності до прийняття в установленому порядку рішення про їх продаж.

Згідно з пунктом 21 Статуту Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" засновником Компанії є держава в особі Кабінету Міністрів України.

Отже, враховуючи, що відповідач 1 є дочірньою компанією підприємства, частка держави у статутному капіталі якого становить більше 50 відсотків, то до правочинів купівлі-продажу скрапленого газу, продавцем за якими є відповідач 1, підлягають застосуванню положення статті 4-1 Закону України "Про нафту і газ".

У відповідності до частини 3 статті 4-1 Закону України "Про нафту і газ" порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої і газового конденсату власного видобутку, скрапленого газу, визначення стартових цін на таких аукціонах, надбавок за якість для нафти сирої і газового конденсату, а також порядок визначення обсягів реалізації на біржових аукціонах скрапленого газу для потреб населення встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 №1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу" було затверджено Порядок організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу (далі - Порядок).

З системного аналізу положень Закону України "Про нафту і газ" та Порядку вбачається, що продаж скрапленого газу підприємствами, частка держави у статутному капіталі яких становить більше 50 відсотків, здійснюється виключно на договірних засадах на підставі результатів проведеного аукціону.

Тобто, укладення спірного договору купівлі-продажу скрапленого газу за результатами проведеного аукціону є обов'язковим для його учасників на підставі закону, а тому в силу положень частини 1 статті 187 Господарського кодексу України та факту відмови відповідача 1 від укладення такого договору позивач правомірно звернувся з даним позовом до суду.

Як на підстави для відмови в укладанні спірного договору відповідач 1 вказує на:

- відсутність у Аукціонного комітету повноважень на проведення Спеціалізованого аукціону №148-1, у зв'язку з тим, що він був утворений до затвердження Порядку;

- незаконність рішень Аукціонного комітету, оформлених протоколом №451 УАБ-СГ від 30.03.2012;

- відсутність у нього обов'язку виставляти річний обсяг скрапленого газу на спеціалізований аукціон з його продажу;

- відсутність повноважень у відповідача 2 на проведення спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення;

- анулювання результатів Спеціалізованого аукціону №148-1 з визначених пунктом 67 Порядку підстав.

Відповідно до пункту 24 Порядку для організації та проведення аукціону утворюється аукціонний комітет, який здійснює загальне керівництво та контроль за дотриманням умов проведення аукціонів. До складу аукціонного комітету включаються по три представники Мінекономрозвитку і Міненерговугілля та чотири представники Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України". Персональний склад аукціонного комітету затверджується спільним наказом Мінекономрозвитку та Міненерговугілля.

Із спільних наказів Міністерства економіки України та Міністерства палива та енергетики України від 12.05.2010 №537/173 "Про затвердження складу Аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля" та від 19.08.2010 №1043/325 "Про внесення змін до складу аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу і вугілля" вбачається, що визначений Міністерством економіки України (після правонаступництва - Міністерство економічного розвитку і торгівлі України) та Міністерством палива та енергетики України (після правонаступництва - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України) склад Аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля, яким було прийнято протокол №451 УАБ-СГ від 30.03.2012, відповідає положенням пункту 24 Порядку, а саме, складається з трьох представників Мінекономрозвитку, трьох представників Міненерговугілля та чотирьох представників Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України".

Будь-яких приписів щодо обов'язку утворення нового складу аукціонного комітету після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 №1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу" як положення даної постанови, так і положення Порядку не містять.

Таким чином, посилання відповідача 1 в апеляційній скарзі на те, що аукціонний комітет, яким було прийнято протокол №451 УАБ-СГ від 30.03.2012, повинен бути утворений після набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 №1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу", як на підставу для відмови у підписанні спірного договору є безпідставним.

Згідно з пунктом 72 Порядку спеціалізовані аукціони проводяться окремо згідно із затвердженим аукціонним комітетом графіком. Продавці скрапленого газу для потреб населення заявляють увесь обсяг продукції, який планується виробити, реалізувати після закінчення попереднього спеціалізованого аукціону, в якому вони брали участь та який проводився на умовах, визначених цим Порядком.

Відповідно до пункту 73 Порядку покупці скрапленого газу для потреб населення подають біржі до 15 числа місяця, в якому проводиться спеціалізований аукціон, інформацію про планові обсяги потреби регіону в скрапленому газі для потреб населення та планові обсяги закупівлі такого газу. Біржа узагальнює зазначену інформацію та подає її протягом двох робочих днів аукціонному комітетові для визначення обсягу реалізації скрапленого газу на спеціалізованих аукціонах. Продавці скрапленого газу для потреб населення подають аукціонному комітетові до 15 числа місяця, в якому проводиться спеціалізований аукціон, інформацію про весь обсяг продукції, який планується виробити, реалізувати після закінчення попереднього спеціалізованого аукціону, в якому вони брали участь та який проводився на умовах, визначених цим Порядком. Аукціонний комітет на підставі отриманої інформації протягом двох днів після надходження останньої інформації передає продавцям дані, на підставі яких вони формують пропозицію з продажу скрапленого газу на спеціалізованому аукціоні, та подають її аукціонному комітетові.

З огляду на викладене вбачається наступний механізм призначення проведення спеціалізованих аукціонів з продажу скрапленого газу для потреб населення:

1. Обсяг скрапленого газу для потреб населення, який повинні виставляти на спеціалізований аукціон продавці скрапленого газу, формується виходячи з потреб покупців скрапленого газу для потреб населення.

2. Суб'єктом, уповноваженим визначати обсяги скрапленого газу для потреб населення, які повинні виставляти на спеціалізований аукціон продавці скрапленого газу, та надавати дані продавцям скрапленого газу щодо формування останніми пропозицій з продажу скрапленого газу на спеціалізованому аукціоні є Аукціонний комітет з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля.

3. Продавці скрапленого газу зобов'язані формувати пропозиції з продажу скрапленого газу на спеціалізованому аукціоні виключно на підставі даних Аукціонного комітету з продажу нафти, газового конденсату, скрапленого газу та вугілля.

Пунктом 25 Порядку встановлено, що аукціонний комітет: установлює форму заявки на участь в аукціоні; затверджує регламент організації та проведення аукціону; затверджує графік проведення аукціонів; розглядає та схвалює або відхиляє заявки на участь в аукціоні та подані пропозиції; затверджує стартову ціну кожного лота; приймає рішення про проведення аукціону, визначає день і час його проведення з урахуванням поданих пропозицій і графіка проведення аукціонів; затверджує секретаря на кожний вид аукціону; контролює виконання біржею договору про організацію та проведення аукціонів; затверджує аукціонні свідоцтва.

У відповідності до пункту 30 Порядку рішення аукціонного комітету оформляється протоколом, який підписують усі члени комітету, присутні на засіданні. Рішення комітету є обов'язковими для виконання всіма учасниками аукціону, а також біржею, на якій проводиться аукціон.

Із наявних в матеріалах справи документів вбачається, що рішення Аукціонного комітету, оформлені протоколом №451 УАБ-СГ від 30.03.2012, були прийняті на підставі отриманої від Української аграрної біржі узагальненої інформації покупців про планові обсяги потреби регіону в скрапленому газі та планові обсяги закупівлі такого газу на 2013 рік.

З огляду на викладене вбачається, що рішення Аукціонного комітету, оформлені протоколом №451 УАБ-СГ від 30.03.2012, є чинними, прийнятими у відповідності до положень Порядку та в силу приписів пункту 30 Порядку є обов'язковими для виконання в тому числі відповідачем 1.

Наведене, спростовує твердження відповідача 1 про незаконність рішень Аукціонного комітету, оформлених протоколом №451 УАБ-СГ від 30.03.2012, та як наслідок, результатів проведеного на виконання таких рішень Спеціалізованого аукціону №148-1.

Посилання відповідача 1 на відсутність у неї обов'язку виставити для реалізації на Спеціалізованому аукціоні №148-1 увесь прогнозований обсяг скрапленого газу з ресурсу січня, лютого, березня, квітня, травня, червня, липня, серпня, вересня, жовтня, листопада, грудня 2013 року є безпідставним, оскільки в силу положень пункту 72 Порядку продавець скрапленого газу, яким в даному випадку є Компанія, зобов'язаний заявити на спеціалізований аукціон увесь обсяг продукції, який планується виробити, реалізувати після закінчення попереднього спеціалізованого аукціону.

Згідно із підпунктом 1 пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.10.2011 №1064 "Деякі питання організації та проведення біржових аукціонів з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу" Міністерству енергетики та вугільної промисловості було доручено провести у місячний строк конкурс з визначення бірж, на яких проводяться біржові аукціони з продажу нафти сирої, газового конденсату власного видобутку і скрапленого газу.

Доказів проведення конкурсу з визначення бірж для організації та проведення аукціонів у порядку, встановленому пунктами 4-23 Порядку, матеріали справи не містять, а представниками сторін повідомлено, що як на момент проведення спірного аукціону, так і на сьогоднішній день такого конкурсу Міністерством енергетики та вугільної промисловості України не проводилося.

В той же час, із матеріалів справи вбачається, що Спеціалізований аукціон №148-1 було проведено Українською аграрною біржею на підставі угоди про організаційне забезпечення проведення аукціонів з продажу скрапленого газу на базі Української аграрної біржі, укладеної 10.05.2000 з Міністерством економіки України.

Положеннями пунктів 4.1, 4.2 зазначеної угоди встановлено, що угода набуває чинності з моменту підписання сторонами та вважається укладеною на невизначений строк. Угода може бути розірвана за погодженням сторін за умови попереднього повідомлення однією з сторін іншої сторони за 1 місяць або за рішенням суду.

Доказів розірвання угоди про організаційне забезпечення проведення аукціонів з продажу скрапленого газу на базі Української аграрної біржі від 10.05.2000 матеріали справи не містять, а отже, на момент проведення спірного аукціону така угода була чинною.

З огляду на викладене та враховуючи приписи статті 4-1 Закону України "Про нафту і газ" якими встановлено, що біржові аукціони з продажу скрапленого газу повинні проводитись щомісячно, єдиною особою, уповноваженою у визначеному законодавством порядку на організацію та проведення спеціалізованих аукціонів з реалізації скрапленого газу для потреб населення, є Українська аграрна біржа.

Таким чином, твердження відповідача 1 про відсутність у відповідача 2 повноважень на проведення спірного аукціону є безпідставним.

За змістом абз. 3 пункту 67 Порядку якщо продавець чи покупець відмовляються від підписання аукціонного свідоцтва або договору купівлі-продажу у зазначений строк, результати аукціону щодо відповідних лотів за рішенням аукціонного комітету анулюються.

Тобто, результати аукціону можуть бути анульовані лише за відповідним рішенням аукціонного комітету.

В той же час, доказів існування рішень Аукціонного комітету про анулювання результатів Спеціалізованого аукціону №148-1 матеріали справи не містять, відповідачем 1 не надано, а отже, його посилання на відсутність підстав для підписання спірного договору з огляду на анулювання згідно з пунктом 67 Порядку результатів Спеціалізованого аукціону №148-1 є безпідставним.

З огляду на викладене, проведений 06.04.2012 відповідачем 2 на підставі рішень Аукціонного комітету, оформлених протоколами №451 УАБ-СГ, №452 УАБ-СГ від 30.03.2012 , Спеціалізований аукціон №148-1 з продажу скрапленого газу для потреб населення було проведено у відповідності до норм чинного законодавства України, а відтак результати такого аукціону є законними та обов'язковими для його учасників.

У відповідності до пункту 66 Порядку після закінчення аукціону складається аукціонне свідоцтво у чотирьох примірниках, які підписуються уповноваженими особами покупця, продавця, біржі та аукціонного комітету.

З наявних в матеріалах справи документів вбачається, що за результатами Спеціалізованого аукціону №148-1 одним із переможців було визнано позивача , яким разом з відповідачами та секретарем Аукціонного комітету було складено та підписано аукціонне свідоцтво №148-1/1-366.

Відповідно до аукціонного свідоцтва №148-1/1-366 продавець №1 (відповідач 1) продав, а покупець №85 (позивач), що визнаний переможцем аукціону, купив скраплений газ для потреб населення загальним обсягом 875 тонн, вартістю 1863750,00грн.

Положеннями пункту 67 Порядку встановлено, що на підставі аукціонного свідоцтва покупець - переможець аукціону і продавець протягом трьох днів зобов'язані підписати договір купівлі-продажу, згідно з умовами якого продавець зобов'язаний поставити нафту сиру, газовий конденсат і скраплений газ відповідно до визначеного базису поставки та якісної характеристики, а покупець - прийняти та оплатити їх. У договорі купівлі-продажу також зазначається, що передача покупцям нафти сирої та газового конденсату здійснюватиметься на родовищах або вузлах обліку відповідних суб'єктів господарювання, та визначається спосіб відвантаження і напрямок транспортування.

Посилання відповідача 1 в апеляційній скарзі на можливість укладання договору виключно в межах трьох днів після проведення аукціону судом відхиляється, оскільки за змістом частини 2 пункту 35 Порядку проект договору готує саме відповідач 1, а до направлення позивачем пропозиції укласти договір, сторонами жодних заяв про відсутність намірів щодо укладання договору за результатами проведеного аукціону не робилося. Положення Порядку та чинного законодавства не дають підстав для висновку про присічність визначеного пунктом 67 Порядку строку.

Враховуючи, що судовою колегією встановлено законність проведеного 06.04.2012 Спеціального аукціону №148-1 та факт підписання сторонами аукціонного свідоцтва №148-1/1-366, то в силу положень пункту 67 Порядку укладення договору купівлі-продажу скрапленого газу для потреб населення на умовах наведеного свідоцтва є обов'язковим для сторін, а отже, відповідач 1 був зобов'язаний підписати направлений йому позивачем договір купівлі-продажу скрапленого газу для потреб населення №А148-1/сг-366.

Стосовно тексту направленого проекту договору, суд відзначає, що положеннями законодавства не затверджено типової форми подібних договорів, в той час, як по-перше, зміст проекту в частині істотних умов (ціна, обсяг, умови поставки) відповідає приписам Порядку та Аукціонному свідоцтву, по-друге, за результатами проведеного у 2011 році аналогічного аукціону, сторонами, які є учасниками спору у даній справі, підписано договір купівлі-продажу, зміст якого є тотожним умовам надісланого проекту, що в розумінні статті 7 Цивільного кодексу України, може свідчити про відповідність проекту звичаю ділового обороту.

Таким чином, вимога позивача про укладення між сторонами договору купівлі-продажу скрапленого газу №А148-1/сг-366 від 27.11.2012 за результатами Спеціалізованого аукціону №148-1, що відбувся 06.04.2012, на умовах надісланого позивачем проекту, є правомірною та обґрунтованою, а тому підлягає задоволенню.

При цьому, судом першої інстанції вірно зазначено, що в силу положень частини 2 статті 187 Господарського кодексу України днем укладення спірного договору є день набрання чинності рішенням суду, а тому він не потребує підписання його сторонами.

Відповідно до підпункту 7 пункту 32 Порядку біржа, на якій проводиться аукціон, реєструє укладені на аукціоні угоди.

Задоволення судом вимоги позивача про укладення спірного договору в силу положень підпункту 7 пункту 32 Порядку має своїм наслідком виникнення у відповідача 2 зобов'язання щодо реєстрації такого договору в день набрання рішенням законної сили, а отже, вимога позивача про зобов'язання відповідача 2 зареєструвати такий договір є правомірною та підлягає задоволенню.

За таких обставин, судова колегія приходить до висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Відповідно до вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України місцевий господарський суд дійшов вірного висновку, що судові витрати покладаються на відповідача 1, оскільки спір виник з його вини.

Враховуючи вищезазначене, Київський апеляційний господарський суд не вбачає підстав для скасування рішення Господарського суду міста Києва у даній справі, в зв'язку з чим апеляційна скарга Публічного акціонерного товариства „Укргазвидобування" задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 99, 101, 102, 103, 104, 105, Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства „Укргазвидобування" на рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2013 у справі №5011-56/18471-2012 залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду міста Києва від 14.01.2013 у справі №5011-56/18471-2012 залишити без змін.

3. Матеріали справи №5011-56/18471-2012 повернути до Господарського суду міста Києва.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили.

Головуючий суддя Смірнова Л.Г.

Судді Михальська Ю.Б.

Отрюх Б.В.

Джерело: ЄДРСР 29114071
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку