open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
9/394-06


ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

21036, м. Вінниця, Хмельницьке шосе, 7 тел. 66-03-00, 66-11-31 http://vn.arbitr.gov.ua

____________________________________________________________________________________________________


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ


22 листопада 2006 р. Справа № 9/394-06


Суддя господарського суду Балтак О.О.

при секретарі судового засідання Одарченко О.Г. , розглянувши матеріали справи

за позовом:Управління Пенсійного фонду України в Козятинському районі, 22100, вул. П.Орлика,5, м. Козятин, Вінницька область

до:Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, вул. Зодчих,22, м. Вінниця

про скасування рішення № 1288 від 11.08.2006 р.

Представники :

позивача : Голуб Н.Є. - представник за довіреністю

Роскошинська Н.С. - представник за довіреністю

відповідача : Якимець С.М. - представник за довіреністюГнатюк М.А. - представник за довіреністю

Осьмірко О.П. - представник за довіреністю


ВСТАНОВИВ :

Подано позов про скасування рішення № 1288 від 11.08.2006 р. Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності "Про застосування та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов"язкове державне соціальне страхування.

За наслідками акту перевірки правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (надалі „ФСС з ТВП") та порядку витрачання страхових внесків від 31,07,2006р. б/н складеного головним спеціалістом Козятинської районної виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Осьмірко О.П., директором Виконавчої дирекції Вінницького обласного відділення ФСС з ТВП Черніченко Л.А. було прийнято рішення від 11.08.2006р. № 1288 „Про застосування та зарахування до бюджету ФСС з ТВП, відображення у звіті (Ф4 - ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування", яким до управління Пенсійного фонду України в Козятинському районі (надалі - управління) застосовано штрафну санкцію в розмірі 371,47 грн.

Управління Пенсійного фонду України в Козятинському районі не погоджується з фінансовими санкціями і вважає, що вони застосовані неправомірно з огляду на наступне :

1. До акту від 31.07 2006р. управлінням було направлено заперечення стосовно фактів як стверджує ФСС з ТВП , що є порушеннями. Як вбачає ФСС з ТВП та вказує в додатку №1 до даного акту, порушеннями є невірно визначений період чим завищено середньоденний розмір заробітної плати та оплата лікарняних листків більше 4 місяців без висновку МСЕК.

Стосовно невірно визначеного розрахункового періоду, управління не погоджується враховуючи, що ч.2 ст.53 Закону України „ Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв"язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" №2240-111 від 18.01.2001р. (надалі Закон України Хе 2240) порядок обчислення середньої заробітної плати для надання допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах визначається Кабінетом Міністрів України. В свою чергу постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001р. №1266 затверджено Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням (надалі - Порядок), де в п.л.4 та 5 зазначено, що розрахунковим періодом для застрахованих осіб є останні 6 календарних місяців, що передують місяцю, в якому настав страховий випадок. Відповідно до п.8 ст.2 Розділу II Закону України № 2240 страховий випадок - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи або членів її сш"ї на отримання матеріального забезпечення або соціальних послуг за цим Законом.

Листки непрацездатності Ліпчинської Людмили Володимирівни серії АЕ № 543437, серії 26527 № 095759, серії ААЗ №200430 видані Козятинською центральною районною лікарнею як свідчення тимчасової втрати працездатності Ліпчинською Л.В. через загрозу переривання вагітності. В даному випадку „страховий випадок" існує один, подія одна (тривала) - загроза переривання вагітності, а тому і обчислення допомоги в зв"язку із тимчасовою втратою працездатності за вищенаведеними листками непрацездатності проводилось із розрахунку одного страхового випадку у відповідності до Порядку.

2. 3 приводу оплати листків непрацездатності одній особі більше 4 місяців без висновків МСЕК (листки непрацездатності Ліпчинської Л.В. № 272477,272487): - згідно п1 ст. 51 Розділу VIII Закону України № 2240 підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є листок непрацездатності. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі здійснюється відповідно до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, яка затверджена наказом Міністерства охорони здоровая України від 13.11.2001р. № 455 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 04.12.2001р. за № 1005/6196, де в Розділі 8 визначено перелік відомств та органів, що здійснюють контроль за виконанням вимог вищевказаної Інструкції, а в п. 8,3 цього ж розділу зазначено, що відповідальність за порушення порядку видачі та заповнення документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, несуть лікарі згідно з законодавством;

- поряд з цим згідно п.1 ч.2 ст.28 Закону України № 2240 страховик - ФСС з ТВП зобов'язаний здійснювати контроль за достовірністю поданих страхувальниками і застрахованими особами відомостей, визначених статтями 27 і 51 цього Закону (в т.ч. листки непрацездатності як документ, необхідний для призначення допомоги), а комісія із соціального страхування відповідно до ч.З ст.50 вищевказаного Закону в свою чергу розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності виконуючи свої функції відповідно до Положення яке затверджено постановою правління ФСС з ТВП від 09.07.2001р. № 21 де визначені права і обов'язки комісії із соціального страхування підприємства. І саме правом, а не обов'язком є участь у перевірках обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємств, а також дотримання ними режиму, визначеному лікарем на період тимчасової непрацездатності;

- як вбачає ФСС з ТВП (ч.З пп. 4 додатку № 1 до акту від 31.07.2006р.) комісія із соціального страхування повинна була відмовити Ліпчінській Л.В. в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності за листками тимчасової непрацездатності серії ААБ № 272477 та серії ААБ № 272487 так як термін непрацездатності перевищує 4 місяці не враховуючи норми ст. 36 Закону України № 2240 яка містить вичерпний перелік підстав для відмови в наданні відповідної допомоги.

3. Поряд з цим оспорюваним рішенням застосовано фінансові санкції за порушення пп.2 п.2 ст.27 Закону України № 2240, а саме: обов "язку нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески , тоді як в акті перевірки від 31.07.2006р. б/н у частині УІІІ Висновки та пропозиції указано, що встановлено порушення п.2.3 ст.27 Закону України № 2240 - обов"язок надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення. Поряд з цим ст.30 Закону України № 2240 не передбачена відповідальність за неприйняті до заліку ФСС з ТВП витрати.

Таким чином незрозуміло - за яке ж порушення норм страхового законодавства застосовано фінансові санкції Виконавчою дирекцією Вінницького обласного відділення до управління Пенсійного фонду України в Козятинському районі за наслідками перевірки 31.07.2006р, адже оскаржуване рішення від 11.08.2006р, № 1288, як вважає позивач, суперечить законодавству про загальнообов"язкове державне соціальне страхування у зв"язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.

Відповідач у запереченні на позов та його представники у судовому засіданні не погоджуються з позовними вимогами, мотивуючи тим, що саме на комісію із соціального страхування підприємтсва покладено здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймати рішення про відмову в його призначенні,розглядати підстави і правильність видачі листків непрацездатностіта інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Нарахування здійсненні в ході перевірки відповідають чинному законодавству.

Розглянувши матеріали справи та заслухавши представників сторін суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову з огляду на наступне:

Перевірка страхувальника - Управління Пенсійного фонду України в Козятинському районі проводилась 31.07.06р., про що складено відповідний Акт перевірки від 31.07.06р. (копія додається). Один примірник Акту перевірки отримано головним бухгалтером організації в той же день, про що свідчить її підпис на останній сторінці акту. Рішення про застосування фінансових (штрафних) санкцій №1288 винесено 11.08.06р.(копія додається) відповідно до ст.ст. 28, 30 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням", відправлено позивачу 22.08.06р. та отримано ним 23.08.06р. вх.№ 556/05-22, про що свідчить штамп про отримання.

Відповідно до п.З ст.50 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією із соціального страхування, що створюється на підприємстві, до складу якої входять представники адміністрації та застрахованих осіб.

Комісія із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.

Комісія із соціального страхування виконує свої функції відповідно до Положення про комісію із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, згідно з яким вона бере участь у перевірках обгрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам підприємства, а також дотриманням ними режиму, визначеному лікарем на період тимчасової непрацездатності.

При перевірці правильності нарахування, своєчасності і повноти сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності та порядку витрачання страхових коштів Управлінням Пенсійного Фонду в Козятинському районі було встановлено, що по листках тимчасової непрацездатності Ліпчинській Л.В. переплачено 742 грн.93коп. та недоплачено 24 грн.50коп., внаслідок невірно визначеного розрахункового періоду, за який обчислюється середня заробітна плата і відповідно до чого завищено та занижено середньоденний розмір заробітної плати.

Відповідно до п.п.4, 5 постанови Кабінету Міністрів України від 16.09.01р. №1266 „Про обчислення середньої заробітної плати (доходу) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням" розрахунковим періодом для застрахованих осіб є останні 6 календарних місяців( з 1 до 1-го числа), що передують місяцю, в якому настав страховий випадок; якщо застрахована особа працювала менш як 6 календарних місяців, середня заробітна плата (дохід) обчислюється за фактично відпрацьовані календарні місяці, за які сплачено страхові внески.

Так, при проведені розрахунків по лікарняних листках в період з 10.02.05р. по 17.11.05р. Ліпчинській Л.В., в порушення п.п.4,5 вищевказаної постанови Кабміну, здійснено переплату в розмірі 742 грн.93коп., а саме:

лікарняний листок серії АЕ №543437 з 21.03.05р. по 06.04.05р. оплочено як продовження лікарняного листка серії 21723 №008952 (з 10.02.05р. по 28.02.05р.) та серії 21723 №008993 (з 01.03.05р. по 18.03.05р.), коли цей лікарняний листок виданий Козятинською центральною районною лікарнею як первинний, що підтверджується зазначенням в полі для кодування цифрою „1". Таким чином, розрахунковий період становить з вересня 2004р. по лютий 2005р. включно, відповідно за який нараховано заробітної плати в сумі 2491 грн.97 коп. та відпрацьовано 109 днів, середньоденний розмір становить 22 грн.86 коп. з урахуванням трудового стажу (до 5-ти років - 60%) - 13грн.72коп., а не 13 грн.75 коп., переплата становить 0,39 грн.;

лікарняний листок серії 26527 №095759 з 07.04.05р. по 18.04.05р. , який є продовженням лікарняного листка серії АЕ №543437, відповідно до чого середньоденний розмір становить 13 грн.72 коп., переплата - 0,24 грн.; лікарняний листок серії ААЗ №200430 з 15.07.05 р. по 17.11.05 р.(допологова та післяпологова відпустка), який оплочено з розрахунку денної допомоги в сумі 22грн.92 коп., належить провести розрахунок середньоденної допомоги в сумі 17 грн.92 коп.(за розрахунковий період з 01.01.05 р. по 30.06.05р. заробітна плата становить 465 грн.89 коп., відпрацьовано 26днів), переплата становить 445 грн. (оплочено 2039 грн.88 коп., належить оплатити 1594 грн.88 коп.) ; в порушення п.4.1 розділу 4 та п.6.10 розділу 6 Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.01р. № 455, комісією із соціального страхування Управління Пенсійного Фонду України у Козятинському районі прийнято рішення про оплату лікарняних листків серії ААБ №272477 з 07.06.05р. по 25.06.05р, та серії ААБ №272487 з 29.06.05р. по 14.07.06р., коли вказані лікарняні перевищують термін непрацездатності більше чотирьох місяців при відсутності висновку медико-соціальної експертної комісії(МСЕК). Ліпчинська Л.В., згідно виданих лікарняних листків, була звільнена від роботи протягом 5-ти місяців та 4-х днів (з 10.02.05р. по 14.07.05р. л/л серія 21723 №008952, серія 21723 №008993, серія АЕ №543437, серія 26527 №095759, серія 21730 №060876, серія ААБ №272114, серія ААБ №272469, серія ААБ №272477 та серія ААБ №272487).

Відповідно до вищевказаної Інструкції, при тимчасовій непрацездатності протягом чотирьох місяців, термін яких настав 10.07.05р. , в лікарняному листку Ліпчинської Л.В. мав бути висновок МСЕК щодо її подальшої непрацездатності. В лікарняних листках серії ААБ №272477 (з 07.06.05р. по 25.06.05р. та серії ААБ №272487 (з 29.06.05р. по 14.07.05р.) така відмітка відсутня, відповідно ці лікарняні листки оплочені безпідставно і не приймаються до заліку на суму 297грн.30коп.

Згідно із ч.1 ст.23 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" страхувальник-роботодавець сплачує до Фонду різницю між нарахованими для роботодавців і найманих працівників страховими внесками та витратами, пов'язаними з наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг застрахованим особам з тимчасової втрати працездатності. (Приклад: якщо нараховано 100грн. страхових внесків, а витрати склали за наслідками перевірки 40грн., то належить до сплати 60грн. (тобто різниця між нарахованими страховими внесками та витратами). А страхувальник у Звіті Ф4-ФССзТВП показує, що витрати склали 55грн. і сплачує нам 45грн. - різницю.

При перевірці, не приймаються до заліку 15грн., застосовуються штрафні санкції в розмірі 50%(7грн.50коп.) і робить висновок, що страхувальник порушив підпункт 2 пункту 2 ст.27 вищевказаного Закону. Тому, що він у звітності занизив належну до сплати суму страхових внесків на 15грн.)

А п.п.2 п.2 ст.27 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" вказує, що страхувальник повинен нараховувати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески.

Таким чином, порушення страхувальником підпункту 2 пункту 2 ст.27 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням" по нарахуванню і сплаті в установлені строки та в повному обсязі страхових внесків тягне за собою відповідальність згідно ст.30 цього ж Закону. Тобто, відповідно до абзацу 5 пункту 1 ст.30 вищевказаного Закону за порушення порядку витрачання страхових коштів - накладається штраф у розмірі 50 відсотків належної до сплати суми страхових коштів. А відповідно до підпункту 2 пункту 1 ст.19 цього ж Закону джерелами формування страхових коштів Фонду є - суми не прийнятих до зарахування витрат страхувальника, пені, штрафів та інших фінансових санкцій, застосованих до страхувальників та посадових осіб відповідно до цього Закону та інших актів законодавства.

Оскільки Фонд соціального страхування з тимчасової втрати працездатності є некомерційною самоврядною організацією, діяльність якої регулюється Законом України "Про загальнообов"язкове державне соціальне страхування у зв"язку з тимчасовою втратою працездатності - та витратами, зумовленими народженням та похованням" та його статутом, який затверджується правлінням і реєструється в спеціально уповноваженому центральному органі виконавчої влади, тому він (Фонд) не відноситься до кола органів, нормативно - правові акти яких, підлягають державній реєстрації.

Відповідно до п.8.7 Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду від 26.06.01р. №16, із змінами та доповненнями, витрати коштів Фонду, які були проведені з порушенням законодавства і заподіяли йому збитки, не приймаються до заліку.

Тому, Рішенням про застосування та зарахування до бюджету Фонду, відображення у Звіті (Ф4-ФССзТВП) сум фінансових(штрафних) санкцій, неправомірних витрат, донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 11.08.06р. №1288 Управлінню Пенсійного Фонду України в Козятинському районі не прийнято до заліку витрат на суму 742грн.93коп. та застосовано штрафну санкцію у розмірі 50 відсотків належної до сплати суми (742грн.93коп. х 50% = 371грн.47коп.), в загальній сумі - 1114грн.40коп., яка в десятиденний термін від дня отримання Рішення підлягає зарахуванню до бюджету Фонду в повному обсязі.

Враховуючи викладене, позовні вимоги не відповідають чинному законодавству, а тому не можуть бути задоволені.


Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, -


ПОСТАНОВИВ :


В позові відмовити.


Відповідно до ст. 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження. Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження. При цьому апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційне оскарження , якщо скарга подається у строк, встановлений для подання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляційне оскарження та апеляційна скарга подаються до суду апеляційної інстанції через суд , який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Відповідно до ст. 254 КАС України постанова набирає законної сили після закінченя строку подання заяви про апеляційне оскарження. Якщо було подано заяву про апеляційне оскарження, але апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений цим Кодексом, постанова або ухвала суду першої інстанції набирає сили після закінчення цього строку.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.


Суддя Балтак О.О.


Постанова оформлена та підписана 27 листопада 2006 р.

Джерело: ЄДРСР 289595
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку