П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
( в порядку письмового провадження)
1 вересня 2011 року м. Мар`їнка
Мар `їнський районний суд Донецької області у складі:
головуючого судді: Клікунової А.С.,
при секретарі: Харьковій Л.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративний позов ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Мар'їнському районі про перерахунок пенсії працюючого пенсіонера та стягнення недоотриманої пенсії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Мар'їнського районного суду Донецької області з вказаною позовною заявою, в якій просить: - визнати незаконними дії управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області щодо перерахунку пенсії за стажем у 2011 році; - зобов'язати управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі усунути порушення прав та виконати перерахунок пенсії в повній відповідності з вимогами ст. 42, ст. 40 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії, тобто за 2010 рік (1 982, 63 гривень).
ОСОБА_1, позивач по даній цивільній справі, після призначення пенсії за віком продовжує працювати, в наслідок чого у відповідності до вимог ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» набув право на перерахунок пенсії у зв'язку із збільшенням страхового стажу, тому 28 березня 2011 року звернувся до управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області, відповідача по даній цивільній справі, з відповідною заявою. Управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі при перерахунку пенсії не застосувало вищевказаний показник середньої заробітної плати за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком (1982 грн. 63 коп.), а використало такий показник за 2007 рік (1197 грн. 91 коп.), у зв'язку з чим розмір пенсії занижено. Вищезазначене зумовило ОСОБА_1 звернутись до суду за захистом своїх прав.
Сторони, які у встановленому законом порядку оповіщені про час і місце судового засідання, до суду не з'явилися. Від ОСОБА_1 надійшла заява про розгляд справи у його відсутність. Відповідач направив до суду заяву, якою просив розглянути справу у відсутності його представника та письмове заперечення на позовну заяву в якому зазначає, що пенсія ОСОБА_1 призначена пенсія за віком згідно до ст. 12 Закону України «Про пенсійне забезпечення»з 23 липня 1991 року. На звернення в березні 2011 року про перерахунок пенсії, позивачу здійснено відповідний перерахунок з використанням середньої заробітної плати по Україні за 2007 рік -1 197,91 гривень, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 530 від 28 травня 2008 року, та в подальшому рішенням від 4 квітня 2011 року в перерахунку пенсії відмовлено з причини зменшення індивідуального коефіцієнта заробітної плати. Окрім того, відповідач зазначає, що в 2010 році жодного нормативного акту щодо врегулювання питання застосування показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні яка застосовується саме для перерахунку згідно ст. 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»урядом прийнято не було в зв'язку з чим пенсійним фондом України спільно з міністерством праці та соціальної політики України було прийнято рішення щодо застосування середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні при перерахунку пенсії за 2007 рік. А тому, відповідач просить відмовити в задоволенні позову, оскільки управління проводить перерахунки пенсії відповідно вимог чинного законодавства.
За таких обставин і відповідно до ст. 122 КАС України суд визнав можливим розглянути справу без участі сторін та на підставі доказів, наданих у справі в порядку письмового провадження.
Вивчивши матеріали справи, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
У судовому засіданні встановлено, що ОСОБА_1 призначена пенсія за віком, після чого позивач продовжує працювати, що підтверджується копією трудової книжки, довідкою ТОВ "Мар"їнський інкубатор" від 17 травня 2011 року. 28 березня 2011 року позивач звернувся до відповідача із заявою про перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після її призначення (зареєстрована за № 773; Ф-10). Відповідно до рішення управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області № 773 від 4 квітня 2011 року в перерахунку пенсії позивачу було відмовлено з причини зниження розміру середньомісячної заробітної плати: під час перерахунку пенсії не зберігається підвищення пенсії. При цьому був застосований показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік (1197 грн. 91 коп.).
Відповідно до ст. 42 ч. 4 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»№ 1058-ІV (у редакції, яка діяла з часу набрання ним чинності -1 січня 2004 року) у разі, якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Кожний наступний перерахунок пенсії провадиться не раніш як через два роки після попереднього перерахунку з урахуванням страхового стажу після призначення пенсії. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону.
В силу ст. 40 ч. 1 Закону № 1058-ІV для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 1 липня 2000 року, незалежно від перерв, та за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року.
Абзац 4 частини 2 вказаної статті передбачав, що при обчисленні (перерахунку) пенсії застосовується показник середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки, за календарний рік, що передує року звернення за призначенням (перерахунком) пенсії. Так, часом звернення за перерахунком пенсії є 28 березня 2011 року, а тому до спірних відносин має бути застосовано затверджений показник середньої заробітної плати за 2010 рік -1 982,63 гривень.
Підпунктами 9 і 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»внесено зміни до ст.ст. 40, 42 Закону № 1058-ІV.
У статті 40: абзац 4 частини 2 викладено у такій редакції: «Зс -середня заробітна плата (дохід) в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується Пенсійним фондом України за погодженням з центральними органами виконавчої влади у галузях статистики, економіки, праці та соціальної політики і фінансів».
У статті 42: частину 4 викладено у такій редакції: «У разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, провадиться перерахунок пенсії з урахуванням не менш ніж 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії здійснюється із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія. За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії провадиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до цього Закону враховується для обчислення пенсії, за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії. При цьому з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для перерахунку пенсії, період після призначення пенсії не підлягає виключенню згідно із абзацом третім частини першої статті 40 цього Закону.
У разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менше ніж 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії провадиться не раніше як через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Якщо пенсіонер, продовжуючи працювати, набув стажу достатнього для призначення пенсії відповідно до частини першої статті 28 цього Закону, то за заявою пенсіонера провадиться відповідний перерахунок пенсії, незалежно від того, скільки часу минуло після призначення пенсії при неповному стажі, з урахуванням заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.
Обчислення страхового стажу, який дає право на перерахунок пенсії відповідно до цієї частини, здійснюється не раніше дня, наступного за днем, по який обчислено страховий стаж при призначенні (попередньому перерахунку) пенсії».
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 вказані зміни визнані такими, що не відповідають Конституції України.
У відповідності до ст. 152 ч. 2 Конституції України положення підпунктів 9 і 10 пункту 35 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»втратили чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність.
З того часу відновили дію положення статей 40 і 42 Закону № 1058-ІV у попередній редакції.
Отже, особам, які у 2011 році набули право на перерахунок пенсії у відповідності до вимог ст. 42 ч. 4 Закону № 1058-ІV, такий перерахунок має бути здійснений із заробітної плати (доходу), з якої була обчислена пенсія, або за періоди страхового стажу, зазначені у частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України, за 2010 рік.
Положення постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян», які визначають порядок перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам, суперечать вимогам Закону № 1058-ІV, який має вищу юридичну силу, а тому не можуть бути застосовані до спірних правовідносин.
Відповідно до ч. 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Згідно з положеннями ч. 4 ст. 9 КАС України у разі невідповідності нормативно-правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Отже, за конституційними нормами, виходячи з пріоритетності законів над підзаконними актами, суд приходить до висновку, що при здійсненні перерахунку пенсії позивачеві застосуванню підлягають статті 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», а не постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян»№ 530 від 28 травня 2008 року, яка істотно звужує обсяг встановлених законом прав.
Доводи управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі щодо правильності перерахунку пенсії позивачу із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, за 2007 рік не ґрунтуються на законі.
Роз'яснення Міністерства праці та соціальної політики України і Пенсійного фонду України, які викладені у спільному листі від 11 березня 2009 року № 20/0/18-09/039, № 4096/02-01, про застосування цього показника не узгоджуються з вимогами Закону № 1058-ІV і не випливають із будь-якого іншого нормативно-правового акту.
Суд не бере до уваги посилання відповідача на те, що на сьогоднішній день визначення показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески не врегульовано в законодавчому порядку, а тому перерахунки пенсій у 2009 році відповідно до підпункту 3 п. 11 Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян»провадяться із застосуванням показника заробітної плати в середньому на одну особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески та яка відповідно до Закону враховується обчислення пенсії за 2007 рік (1 197,91 гривень), - оскільки законодавцем було затверджено річний показник середньої заробітної плати за 2010 рік -1 982, 63 гривень.
Посилання відповідача на те, що Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 року зміни, що були внесені до статей 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»в частині визначення зазначеного вище показника заробітної плати та проведення перерахунку пенсій були визнані неконституційними, суд розцінює як абсурдні, оскільки вказаним рішенням було визнано неконституційними положення бюджетних законів (зокрема Закону «Про Державний бюджет на 2007 рік»), якими було внесено зміни до закону, що регулює дані спірні відносини. За таких обставин, коли Закон є чинним, а положення бюджетних законів є неконституційними з часу їх прийняття при вирішенні спору потрібно керуватися принципом верховенства права, що закріплені в ст. 8 Конституції України на підставі постанови Пленуму Верховного суду України «Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя»№ 9 від 01 листопада 1996 року, оцінюючи зміст будь-якого закону чи нормативно-правового акту з точки зору його відповідності Конституції при вирішенні зазначених спірних відносин слід керуватися положеннями ст. 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»№ 1058-ІV (в редакції станом на день звернення позивача за перерахунком -28 березня 2011 рік).
Конституційні принципи, на яких базується здійснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, включаючи і право на пенсійне забезпечення, передбачені статтями 1, 3, ч. 2 ст. 6, статтею 8, ч. 2 ст. 19, статтями 22, 23, ч. 1 ст. 24 Конституції України, набуте у сфері пенсійного забезпечення, не може бути скасоване, звужене. Правовою гарантією забезпечення державою даного права є виконання прийнятих на себе зобов'язань, виходячи з положень принципу верховенства права, закріпленого як ст. 8 Конституції України, так і ст. 8 КАС України.
З урахуванням вищезазначеного, суд вважає протиправною відмову відповідача у перерахунку пенсії позивачу із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачено страхові внески, та яка відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»враховується для обчислення пенсії за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, тобто за 2010 рік.
З аналізу спеціальних законодавчих актів, які підлягають застосуванню у справах із соціальних відносин, що носять публічно-правовий характер (Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2007 року № 1261 та Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 квітня 2002 року № 8-2 (з відповідними змінами) -Управління Пенсійного фонду в районах, містах, районах у містах забезпечує своєчасне і в повному обсязі фінансування та виплату пенсії безпосередньо призначає (здійснює перерахунок) і виплачує пенсії інші виплати відповідно до чинного законодавства) -суд може визнати дії відповідача законними чи незаконними та в разі незаконності дій -зобов'язати провести нарахування/перерахування та виплату належних сум відповідно до закону.
З метою попередження при виконанні постанови здійснення зайвого стягнення коштів з державного бюджету України, суд вважає за необхідне уточнити в постанові період з якого повинно бути здійснено перерахунок пенсії. Визначаючи період, з якого необхідно провести перерахунок пенсії, суд приймає до уваги положення ч. 4 ст. 45 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»відповідно до якої перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35, частиною другою статті 38, частиною третьою статті 42 і частиною п'ятою статті 48 цього Закону провадиться у разі виникнення права на підвищення пенсії -з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа. Позивач звернувся до органу Пенсійного фонду з заявою про перерахунок та виплату пенсії 28 березня 2011 року, а тому відповідачу необхідно здійснити перерахунок пенсії з 1 квітня 2011 року.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 161, 162, 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до управління Пенсійного фонду України в Мар'їнському районі про перерахунок пенсії працюючого пенсіонера та стягнення недоотриманої пенсії задовольнити частково.
Визнати неправомірною відмову управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі у перерахунку пенсії ОСОБА_1 у відповідності з вимогами ст.ст. 40, 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників у середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні за календарний рік, що передує року звернення за перерахунком пенсії, тобто за 2010 рік.
Зобов'язати управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області на підставі заяви ОСОБА_1 від 28 березня 2011 року, додаткових документів про стаж роботи та даних персоніфікованого обліку здійснити перерахунок пенсії останнього з 1 квітня 2011 року відповідно до вимог частини 4 статті 42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування»із заробітної плати, з якої була обчислена пенсія із застосуванням показника середньої заробітної плати працівників, зайнятих у галузях економіки України за 2010 рік (1 982, 63 гривень).
Зобов'язати управління пенсійного фонду України в Мар'їнському районі Донецької області виплатити на користь ОСОБА_1 різницю між перерахованою та отриманою пенсією, яка утворилась з 1 квітня 2011 року.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Донецького апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі в 10-денний строк з дня отримання копії постанови апеляційної скарги.
Суддя /підпис/ А.С. Клікунова
З оригіналом згідно
Суддя
Дата документу 02.09.2011