справа №2а-2671/11
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2011 року м. Городок
Суддя Городоцького районного суду Хмельницької області Федорук І.М., розглянувши в порядку скороченого провадження матеріали справи за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України у Городоцькому районі Хмельницької області про стягнення підвищення до пенсії згідно з Законом України «Про соціальний захист дітей війни»
ВСТАНОВИЛА:
18.08.2011 року позивач звернулася до суду з позовом до Управління Пенсійного фонду України у Городоцькому районі Хмельницької області про стягнення підвищення до пенсії згідно з Законом України «Про соціальний захист дітей війни»в розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком в межах шестимісячного строку звернення до суду по день припинення права на отримання даного підвищення, вказавши, що вона згідно із даним Законом є дитиною війни і має право на державну соціальну підтримку.
Суддя, дослідивши матеріали справи, приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.
Постановою Пленуму Верховного Суду України від 13.06.2007 р. №8 «Про незалежність судової влади», звернуто увагу на те, що відповідно до ст.ст.8, 22 Конституції України не підлягають застосуванню судами закони та інші нормативно –правові акти, якими скасовуються конституційні права і свободи людини та громадянина, а також нові закони, які звужують зміст та обсяг встановлених Конституцією України і чинними законами прав і свобод (абз.1 п.19).
Згідно з положеннями ч. 4 ст.8 ЦПК України, у разі невідповідності нормативно-правового акта закону України або міжнародному договору, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу.
Встановлено, що позивач є громадянкою України, станом на 02.09.1945 року (на час закінчення Другої світової війни ) їй було менше 18 років, а тому відповідно до ст.1 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» має статус «дитина війни», отримує пенсію через Управління Пенсійного фонду в Городоцькому районі Хмельницької області.
Вказані обставини сторонами не оспорюються та підтверджуються матеріалами справи.
Статтею 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»визначено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") до пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни, тобто 30 % пенсії за віком.
Законами України «Про державний бюджет України на 2006 рік»та «Про Державний бюджет на 2007 рік»дію ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»було призупинено.
Однак, рішенням Конституційного Суду України від 9.07.2007 року визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), такі положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік», які обмежують підвищення до пенсії даній категорії громадянам.
Рішенням Конституційного Суду України від 22.05.2008 року визнано неконституційними окремі статті ЗУ «Про Державний бюджет України на 2008 рік», які зменшують зазначені виплати дітям війни в 2008 році.
Безпідставними є посилання відповідача в своїх запереченнях на відсутність коштів щодо забезпечення виплати зазначених пенсій у таких розмірах, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань, які встановлені статтею 46 Конституції України .
Крім того, дані надбавки до пенсії підлягають стягненню за відповідний період 2011 р. в зв"язку із тим, що в цей період в законодавчому порядку обмеження не встановлювались, а положення постанови КМУ №530 від 28.05.2008 р. суперечать Закону України “Про соціальний захист дітей війни”.
Згідно ч.2 ст.11 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять.
Тому, суддя вважає за необхідне, хоча така вимога позивачем і не заявлялась, визнати дії Управління Пенсійного фонду в Городоцькому районі Хмельницької області щодо відмови в перерахунку підвищення до пенсії –неправомірними, оскільки з матеріалів справи вбачається, що відповідачем було порушено вимоги законодавства, які регулюють спірні відносини.
Крім того, Законом України Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" від 14.06.2011 р. у ст. 7 визначено право Кабінету Міністрів України визначати розмір надбавки, що виплачується дітям війни, виходячи із наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 р.
В свою чергу, Постановою КМУ від 06.07.2011 р. №745 "Про встановлення деяких розміріввиплат, що фінансуються за рахуноккоштів державного бюджету" (яка набрала чинності 23.07.2011 р.), у п.6 визначено розмір доплати дітям війни у розмірі 49 грн. 80 коп.
За даних обставин, суддя вважає за правильне із однопредметних законодавчих норм рівної ієрархії застосовувати для вирішення справи правову норму, яка прийнята пізніше в часі і є чинною, а саме положення Закону України Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" від 14.06.2011 р.
Враховуючи вищевикладене, суддя вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 слід задовольнити повністю, визнати дії відповідача щодо відмови в перерахунку підвищення до пенсії - неправомірними та зобов"язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу недоплачену щомісячну допомогу як дитині війни відповідно до вимог ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" та ч.1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" починаючи з 18.02.2011 року ( в межах шестимісячного строку звернення до суду) до дати припинення права на отримання даного підвищення у такому розмірі, тобто по 22.07.2011 р. включно ( до дня набрання чинності Постановою КМУ від 06.07.2011 р. №745 "Про встановлення деяких розміріввиплат, що фінансуються за рахуноккоштів державного бюджету").
В порядку ч.1 ст. 94 КАС України на користь позивача стягненню з Державного бюджету України підлягають понесені та документально підтверджені нею судові витрати, а саме сплочений судовий збір в сумі 3 грн. 40 коп.
Керуючись ст.ст. 11, 183-2, 256 КАС України, ст.ст. 8, 46, 55, 152 Конституції України, ст.ст. 1, 6, 7 ЗУ “Про соціальний захист дітей війни”, ст. 28 ЗУ "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування", Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року , ЗУ від 28.12.2007 року “Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”; Рішенням Конституційного Суду України №10-рп від 22.05.2008 року, п.6 Постанови КМУ від 06.07.2011 р. №745 "Про встановлення деяких розміріввиплат, що фінансуються за рахуноккоштів державного бюджету", ст. 7 ЗУ «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" від 14.06.2011 р., суддя
ПОСТАНОВИЛА:
Позов задовольнити .
Визнати дії Управління Пенсійного фонду України у Городоцькому районі Хмельницької області щодо відмови в перерахунку підвищення до пенсії як дитині війни ОСОБА_1 –неправомірними.
Зобов’язати Управління Пенсійного фонду України у Городоцькому районі Хмельницької області здійснити перерахунок пенсії (нарахування та виплату) ОСОБА_1 в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком як дитині війни та стягнути недоплачену суму підвищення до пенсіїї починаючи з 18.02.2011 р. - по 22.07.2011 р. включно, відповідно до вимог ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни " та ч.1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов"язкове державне пенсійне страхування" .
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 – 3 грн. 40 коп. сплаченого судового збору.
Постанова підлягає негайному виконанню згідно положень абз. 9 ч.1 ст. 256 КАС України.
На постанову може бути подана апеляційна скарга протягом 10 днів з моменту отримання її копії до Вінницького Апеляційного Адміністративного суду.
Суддя :