open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 травня 2011 року Справа № 09/13/3175

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Курченко Н.М., при секретарі - Мирошниченко Б.В., за участю представника позивача - ОСОБА_1 за довіреністю, представників першого відповідача - ОСОБА_4 - голова, ОСОБА_2 за довіреністю, представників другого відповідача - Янушка С.Д. начальник, ОСОБА_3 за довіреністю, представника третьої особи - Окіпняк А.Д. - голова президії, розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Черкаси справу за позовом Українського товариства мисливців і рибалок, м. Київ до товариства мисливців та рибалок "Уманське" м. Умань (перший відповідач) та Уманського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області (другий відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Черкаська обласна організація Українського товариства мисливців і рибалок про визнання Статуту таким, що не відповідає вимогам закону, і зв'язку з цим визнання Статуту недійсним, зобов'язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

16 грудня 2009 року позивач звернувся до господарського суду з позовною заявою, у якій просив:

- визнати недійсним рішення зборів уповноважених Уманської районної організації УТМР від 29.03.2009 року;

- зобов'язати Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області скасувати реєстрацію Товариства мисливців і рибалок "Уманське", як таке, що надало рішення від 29.03.2009 року, в яке внесені завідомо неправдиві відомості про правонаступництво;

- зобов'язати Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області поновити реєстрацію "Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР" (том 1 а.с.2-19).

У заяві від 25 січня 2010 року про часткову зміну позовних вимог позивач абз. 2 п. 2 позову виклав у наступній редакції:

"Визнати Статут товариства мисливців і рибалок "Уманське" таким, що не відповідає вимогам ст. ст. 12, 13 Закону України "Про об’єднання громадян" та розділу IV п. 4.12, розділу VII п.7.3 Статуту УТМР." (том 1 а.с.90-91).

Заява від 25.01.2010 року прийнята судом до розгляду.

Рішенням господарського суду Черкаської області від 05.02.2010 у справі №13/3175 відмовлено у позові повністю.

Постановою Вищого господарського суду України (ВГСУ) від 09.03.2011 року скасовано постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 09.11.2010 та рішення господарського суду Черкаської області від 05.02.2010 у справі №13/3175 в частині позовних вимог щодо визнання Статуту Товариства мисливців і рибалок "Уманське" таким, що не відповідає вимогам ст.ст.12, 13 Закону України "Про об'єднання громадян" та розділу IV п.4.12, розділу VII п.7.2 Статуту УТМР та про зобов'язання Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції Черкаської області поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР та в цій частині справу направлено на новий розгляд до суду першої інстанції, в решті, тобто в частині визнання недійсним рішення зборів уповноважених Уманської районної організації ВУТМР від 29.03.2009 року, постанову Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 09.11.2010 залишено без змін (том 3 а.с.243 - 249, том 4 а.с.293-300).

При новому розгляді справи:

Згідно протоколу автоматичного розподілу справи між суддями від 12 квітня 2011 року, справа №13/3175 направлена судді Курченко Н.М.

Ухвалою судді від 13 квітня 2011 року справу прийнято до провадження, розгляд призначено на 04 травня 2011 року, явку у судове засідання представників сторін і третіх осіб визнано обов’язковою; на виконання вимог, що містяться у постанові ВГСУ, до дня судового засідання сторони зобов’язано надати суду відповідні документи.

28 квітня 2011 року позивач подав заяву, у якій вказав:

- позовні вимоги про визнання Статуту товариства мисливців і рибалок "Уманське" таким, що не відповідає вимогам ст. ст. 12, 13 Закону України "Про об’єднання громадян" та розділу IV п. 4.12, розділу VII п.7.3 Статуту УТМР підтримує повністю і з цих підстав просить визнати Статут товариства мисливців і рибалок "Уманське" недійсним;

- позовні вимоги про зобов'язання Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР підтримує повністю;

- просить врахувати постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2011 року у справі №2-а-3629/09/2370, якою скасовано державну реєстрацію сформованого товариства мисливців і рибалок "Уманське" (том 5 а.с.14-15).

Заява позивача від 28 квітня 2011 року відповідає його процесуальному праву, передбаченому ст. 22 ГПК України, прийнята судом до розгляду.

18 травня 2011 року позивач подав до суду заяву від 17.05.2011 року №167 про зміну позовних вимог, у якій він просить:

1. Визнати Статут Товариства мисливців і рибалок "Уманське" таким, що не відповідає пунктам 1.1, 1.2, 1.3 розділу І, п.4.12, розділу IV, п.7.2 розділу VII Статуту УТМР, ст.ст.9, 13 Закону України "Про об'єднання громадян" і з цих підстав визнати статут Товариства мисливців і рибалок "Уманське" недійсним;

2. Зобов'язати Уманське районне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області скасувати реєстрацію Товариства мисливців і рибалок "Уманське" та поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР (том 5 а.с.50-51).

Заява позивача від 17.05.2011 прийнята судом до розгляду.

Зазначені позовні вимоги позивач мотивує наступним:

- 29 березня 2009 року зборами уповноважених Уманської районної організації УТМР прийнято рішення про вихід із системи УТМР, зміну назви Уманської районної організації на Товариство мисливців і рибалок "Уманське", яке оголошено правонаступником прав і обов'язків Уманської районної організації УТМР та про зняття його з державної реєстрації;

- обраний спосіб припинення Уманської районної організації мисливців та рибалок УТМР не відповідає Статуту УТМР, зокрема, пунктам 1.2, 5.1, 7.2, а також ст.23 Закону України "Про об'єднання громадян";

- Статути Товариства мисливців і рибалок "Уманське" не відповідають пунктам 1.1, 1.2, 1.3 розділу І, п.4.12, розділу IV, п.7.2 розділу VII Статуту УТМР, ст.ст.9, 13 Закону України "Про об'єднання громадян", порушують майнові права позивача, і з цих підстав підлягають визнанню недійсними;

- постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24.02.2011 року у справі №2-а-3629/09/2370, яка набрала законної сили, скасовано державну реєстрацію сформованого Товариства мисливців і рибалок "Уманське", отже Уманське районне управління юстиції зобов'язано поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР (том 1 а.с.1-4, т.5 а.с.14-15, 50-51).

Товариство мисливців та рибалок "Уманське" (скорочено - ТМРУ) (перший відповідач) у письмовому відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просить у позові відмовити повністю, мотивуючи наступним:

- ТМРУ є самостійною юридичною особою, має своє майно, найменування та печатку, є добровільною громадською організацією, а тому не порушувало Статут УТМР та норм чинного законодавства, оскільки були проведені збори уповноважених, на яких прийнято рішення про вихід зі складу УТМР та внесені відповідні зміни до Статуту товариства;

- на момент створення у 2002 році Уманської районної організації мисливців та рибалок УТМР, члени цього товариства проголосували за те, щоб у своїй діяльності та при створенні Статуту (власного) дотримуватись положень Статуту УТМР; станом на 2009 рік ці ж члени Уманської організації вирішили вийти зі складу УТМР та розробити нову редакцію Статуту; при прийнятті цього рішення було дотримано всіх вимог чинного законодавства України;

- ТМРУ отримало у встановленому порядку необхідні документи про перереєстрацію, є правонаступником Уманської районної організації мисливців та рибалок, ніякої реорганізації Уманської районної організації не було, оскільки зміна назви організації, не може вважатися реорганізацією;

- відсутність належних доказів у справі, які б свідчили про наявність між позивачем та товариством договірних відносин, відсутність доказів того, що товариство було структурним підрозділом позивача, того, що позивач виступав засновником товариства, відсутність доказів будівництва об'єктів товариства за рахунок позивача свідчить про те, що позивач не вправі втручатися в організаційну та господарську діяльність товариства, як самостійної юридичної особи;

- посилання позивача на невідповідність Статуту товариства вимогам ст.ст.12,13 Закону України "Про об'єднання громадян" не відповідають дійсним обставинам та змісту цих норм;

- в порушення ст.33 ГПК України позивач не довів належними та допустимими доказами ті обставини, на які він посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень (том 2 а.с.1, том 5 а.с.52 -57).

Ухвалою господарського суду Черкаської області від 04 травня 2011 року, враховуючи позовні вимоги, змінено процесуальний статус Уманського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області з третьої особи на другого відповідача.

Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області (другий відповідач) у письмовому відзиві на позовну заяву позовні вимоги вважає безпідставними, незаконними і необґрунтованими, просить у позові відмовити, мотивуючи наступним:

- згідно з ст.12 ГПК України господарським судам не підвідомчі справи про зобов'язання органів влади вчинити дії, тому вимоги щодо зобов'язання поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР є неможливим;

- Уманська районна організація мисливців та рибалок і Товариство мисливців та рибалок "Уманське" є одна і таж юридична особа; згідно рішення зборів уповноважених від 29.03.2009 року управлінням юстиції 14.04.2009 року проводилася реєстрація не новоствореного громадського формування, а реєстрація змін (зокрема, зміна назви) та доповнень до статутних документів вже існуючої громадської організації - Уманської районної організації мисливців та рибалок;

- Товариство мисливців та рибалок "Уманське" реєструвалося управлінням юстиції 10 січня 2002 року, свідоцтво №33 на підставі свого власного статуту, як незалежна, самостійна юридична особа і свою взаємодію з УТМР визначало п.1 розділу І свого власного положення, отже вимоги позивача стосовно того, щоб одна незалежна юридична особа погоджувала зміни до власного статуту з іншою юридичною особою, є неправомірними;

- що стосується вимог про поновлення реєстрації Уманської районної організації мисливців та рибалок, то позивач невірно визначився, оскільки ніякі записи про реєстрацію не скасовувалися, мали місце внесення змін та доповнень до статуту однієї і тої ж юридичної особи;

- Статут Товариства мисливців та рибалок "Уманське" не порушує вимог ст.12, 13 Закону України "Про об'єднання громадян", статут містить всі вісім обов'язкових пунктів, які не суперечать законодавству, а також інші положення, пов'язані з особливістю діяльності об'єднання громадян;

- останні зміни до статуту Товариства мисливців та рибалок "Уманське", які стосувалися переважно організаційної побудови громадського формування вносилися 24.09.2010 року, а рішення адміністративного суду, на яке посилається позивач, прийняте у 2011 році; станом на 16.05.2011 року управління юстиції вказаного рішення не має (том 5 а.с.65-66).

У судовому засіданні:

- представник позивача підтримав позовні вимоги в редакції заяви від 17 травня 2011 року, спростовуючи доводи відповідачів, посилався на те, що вихід Уманської районної організації із системи УТМР суперечить єдиному Статуту всеукраїнської організації УТМР, який районна організація зобов'язана була виконувати; створення іншої громадської організації можливе, але не шляхом виходу із системи, а шляхом реорганізації чи ліквідації, при цьому питання переходу чи правонаступництва прав та обов'язків ліквідованої організації вирішується Всеукраїнською радою УТМР, майно районної організації повинно залишитися в УТМР;

- представник третьої особи підтримав позовні вимоги, доводи та заперечення позивача і його представника;

- представники першого відповідача позовні не визнали з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву та запереченнях на позов, спростовуючи доводи позивача посилалися на те, що об'єднання в громадські формування та участь у них, це виключне конституційне право громадян; громадяни - члени районної організації за власним волевиявленням, яке виразили у письмових заявах, вийшли із системи УТМР і об'єднались у товариство мисливців та рибалок "Уманське", що не заборонено законом, майно Уманської районної організації було створено нею за власні кошти, належить їй, при виході із системи, повинно залишатися у районної організації;

- представники другого відповідача позовні вимоги не визнали, з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву, спростовуючи доводи позивача, посилались на те, що громадське формування не перереєстровувалось, воно залишилось, лише внесені зміни до статуту, Уманська районна організація мисливців та рибалок не реєструвалась, як осередок всеукраїнської організації УТМР, на підставі поданих документів вона була зареєстрована, як самостійна громадська організація з правами юридичної особи.

Згідно ст. 85 ГПК України у судовому засіданні оголошені вступна та резолютивна частини рішення.

Заслухавши пояснення учасників процесу, дослідивши докази, наявні у матеріалах справи, судом встановлені наступні обставини.

1. Українське товариство мисливців і рибалок (скорочено - УТМР) (позивач у справі) діє на підставі Статуту, відповідно до якого УТМР - є добровільною Всеукраїнською громадською організацією, яка об’єднує мисливців і рибалок з метою сприяння активному розвитку любительського, стендового і рибальського спорту, охорони, відтворення, збереження, раціонального використання тваринного світу та захист спільних інтересів. УТМР є юридичною особою і суб’єктом права приватної власності на належне йому майно та грошові кошти. Товариство є неприбутковою громадською організацією.

Статути УТМР приймались на з’їзді УТМР. 07 травня 1991 року ХІІ з’їздом УТМР затверджений Статут УТМР, який зареєстрований Міністерством юстиції України, Свідоцтво №316 від 21 жовтня 1992 року, до якого, в подальшому, вносились зміни та доповнення.

Остання редакція Статуту УТМР зі змінами, затверджена постановою ХУ з’їзду УТМР від 27 травня 2010 року, зареєстровано Департаментом легалізації об’єднань громадян, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформагентств Міністерства юстиції України, наказ від 06.10.2010 №2409/5 (том 5 а.с.18-31).

Чинною редакцією Статуту УТМР, яким за доводами позивача необхідно керуватись у спірних правовідносинах, являється Статут УТМР зі змінами і доповненнями внесеними протоколом №1 позачергового з'їзду УТМР від 27 червня 2008 року, зареєстровані наказом Міністерства юстиції України від 06.08.2008 №135015 (том 1 а.с.56-69).

Зазначений Статут УТМР містить такі основні положення:

- єдину систему УТМР складають Кримська республіканська, обласні, Київська міська, районні (міжрайонні), міські, первинні організації УТМР, до якої також входить Черкаська обласна організація УТМР (п.1.2 Статуту УТМР);

- для виконання статутних завдань УТМР юридичними особами можуть бути районні (міжрайонні), міські організації, реєстрація яких здійснюється на підставі рішення ради обласної організації, цього Статуту та статуту обласної організації у відповідності до чинного законодавства (ч.3 п.1.3 Статуту УТМР);

- основною ланкою УТМР є первинна організація, яка несе відповідальність за організаційне зміцнення своїх рядів і реалізує свої права відповідно до цього Статуту. Первинні організації об’єднуються у районні (міжрайонні), міські організації товариства (пункт 4.1 Статуту УТМР);

- вищим органом первинної організації УТМР є загальні збори, які скликаються радою первинної організації у міру необхідності, але не рідше одного разу на квартал (пункт 4.3 Статуту УТМР);

- вищим керівним органом районної (міжрайонної), міської організації УТМР є районна (міжрайонна), міська конференція, яка скликається один раз на п’ять років. Позачергові та дострокові конференції за необхідності можуть скликатися за рішенням міської, районної ради УТМР, або з ініціативи не менше 1/3 відповідно первинних організацій. Норми представництва, час, місце скликання і порядок денний конференції встановлюється відповідними радами не пізніше, ніж за 2 місяці до їх початку. Конференція правомочна, якщо на ній присутні 2/3 обраних делегатів. Повноваження делегатів конференції зберігаються на весь період до проведення наступної звітно-виборної конференції (пункт 4.5 Статуту УТМР);

- об'єктами права власності УТМР є грошові кошти, майно, необхідне для здійснення статутної діяльності; УТМР самостійно володіє, користується і розпоряджається об'єктами власності; основні засоби перебувають на балансі обласних, Київської міської організації УТМР та Кримського республіканського товариства УТМР, під контролем Всеукраїнської ради УТМР; право власності на кошти і майно, основні засоби УТМР реалізує з'їзд, а в період між з'їздами УТМР - Всеукраїнська рада УТМР; кошти УТМР та його майно не підлягають розподілу між членами УТМР (розділ У, п.5.1, 5.9 Статуту УТМР);

- бухгалтерський облік здійснюється відповідно до законодавства. Госпрозрахункові установи, організації із статусом юридичної особи подають бухгалтерський та статистичні звіти в установленому порядку у відповідні вищестоящі ради та державні контролюючі органи. Зведений річний бухгалтерський звіт і баланс УТМР затверджуються президією Всеукраїнської ради (п.6.1 Статуту УТМР);

- УТМР припиняє свою діяльність шляхом реорганізації або ліквідації (п.7.1 Статуту УТМР);

- реорганізація (злиття, приєднання) Кримської республіканської, обласних, Севастопольської регіональної, районних, міжрайонних, міських організацій УТМР, первинних організацій проводиться відповідно до рішення з'їзду, конференції, загальних зборів або за рішенням вищестоящої ради УТМР. Організація УТМР, яка провела реорганізацію шляхом перетворення на іншу організацію на базі УТМР, а також шляхом злиття або приєднання до іншої організації, об'єднання, підприємства чи установи вважається ліквідованою. ЇЇ майно та грошові кошти залишаються у розпорядженні УТМР. Питання переходу чи правонаступництва прав та обов'язків ліквідованої організації вирішується Всеукраїнською радою УТМР (п.7.2 Статуту УТМР).

2. Товариство мисливців та рибалок "Уманське" (скорочено - ТМРУ) (перший відповідач) діє на підставі Статуту, затверджений у новій редакції зборами уповноважених товариства мисливців та рибалок "Уманське", протокол №19 від 17 вересня 2010 року, зареєстровано Уманським міськрайонним управлінням юстиції, наказ №138-О від 24 вересня 2010 року. Відповідно до чинної редакції Статуту ТМРУ, воно - є міськрайонною добровільною громадською організацією, яка об'єднує мисливців та рибалок з метою активної участі у розвитку полювання, риболовлі, охороні, відтворенні і раціональному використанні тваринного світу (п.1.1 Статуту). ТМРУ створене шляхом виходу всім складом із системи УТМР і підпорядкування Черкаської обласної організації УТМР із зміною назви та юридичної адреси (п.1.3 Статуту). ТМРУ - є юридичною особою, має своє майно, самостійний баланс, єдиний членський квиток, являється правонаступником Уманської районної організації мисливців та рибалок (том 5 а.с.67-77).

Уманська районна організація мисливців та рибалок, правонаступником якої, згідно Статуту став перший відповідач, створена рішенням установчих зборів уповноважених від 16 березня 2001 року. На цих зборах затверджений її Статут, зареєстрований в Управлінні юстиції Уманського району Черкаської області 10 січня 2002 року, реєстраційний номер 33 (том 1 а.с.50-55).

У загальних положеннях Статуту Уманської районної організації зазначалось, що організація створена на базі Уманської районної організації УТМР у відповідності до Законів України "Про об’єднання громадян", "Про тваринний світ", "Про мисливське господарство та полювання", Лісового кодексу України, має статус юридичної особи, відокремлене майно, рахунки в банківських установах, печатку, штамп із своїм найменуванням.

30 жовтня 2007 року зборами уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок (протокол №16) затверджений Статут Уманської районної організації мисливців та рибалок зі змінами, які зареєстровані в Уманському міськрайонному управлінні юстиції, наказ №150-О від 06 грудня 2007 року.

Рішенням господарського суду Черкаської області від 02 липня 2010 року у справі №09/847, яке набрало законної сили, визнані недійсними: Статут Уманської районної організації мисливців та рибалок, затверджений установчими зборами уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок 16 березня 2001 року, зареєстрований в Управлінні юстиції Уманського району Черкаської області 10 січня 2002 року, реєстраційний номер 33; Статут Уманської районної організації мисливців та рибалок, затверджений зборами уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок 30 жовтня 2007 року (протокол №16), зареєстрований в Уманському міськрайонному управлінні юстиції 06 грудня 2007 року, наказ №150-О; також визнано незаконною реєстрацію Статуту Уманської районної організації мисливців та рибалок, затвердженого установчими зборами уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок 16 березня 2001 року, яка здійснена Управлінням юстиції Уманського району 10 січня 2002 року, реєстраційний №33 (том 3 а.с.197 - 202).

29 березня 2009 року відбулись збори уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок, з порядком денним:

"1. Звіт голови УРОМР.

2. Звіт ревізійної комісії.

3. Відповідно до вимог ініціативної групи третім питанням поставити питання: "Про вихід зі складу системи УТМР та підпорядкування Черкаської облорганізації УТМР".

4. Різне." (примітка: в лапках дослівно по тексту копії у справі).

На вказаних зборах прийняті рішення:

"Вийти всім складом з системи УТМР та підпорядкування Черкаської облорганізації УТМР, змінити назву громадської організації на Товариство мисливців і рибалок "Уманське", яке є правонаступником прав та обов'язків УРОМР. Змінити юридичну адресу на м.Умань, вул.Островського, 10а" ((примітка: в лапках дослівно по тексту копії у справі).

Здійснення всіх реєстраційних дій згідно чинного законодавства збори доручили ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 з усіма відповідними повноваженнями. (том 2 а.с.27-28).

В цей же день, 29 березня 2009 року, відбулись установчі збори уповноважених Товариства мисливців та рибалок "Уманське" (протокол №1) з порядком денним:

"1. Внесення змін і доповнень та затвердження Статуту Товариства.

2.Обрання та затвердження керівних органів Товариства.

3. Надання повноважень представникам Товариства на звернення до Управління юстиції та інших державних органів для здійснення легалізації Товариства та проведення всіх необхідних реєстраційних дій" (примітка: в лапках дослівно по тексту копії у справі).

На зборах затверджений Статут Товариства мисливців та рибалок "Уманське" в цілому зі змінами та доповненнями, обрана рада товариства, надані повноваження ОСОБА_4, ОСОБА_5 та ОСОБА_6 на звернення до Управління юстиції та інших державних органів для здійснення легалізації Товариства та проведення всіх необхідних реєстраційних дій (том 2 а.с.29).

Постановою Київського міжобласного апеляційного господарського суду від 09.11.2010, яка набрала законної сили, визнано недійсним рішення зборів уповноважених Уманської районної організації ВУТМР від 29.03.2009 року.

Статут ТМРУ у новій редакції, зареєстрований Уманським міськрайонним управлінням юстиції, наказ №41-О від 14.04.2009 року (далі - спірний Статут).

Спірний Статут ТМРУ припинив дію з дня затвердження Статуту ТМРУ у новій редакції, тобто з 17 вересня 2010 року (протокол №19 зборів уповноважених товариства мисливців та рибалок "Уманське").

Спірний Статут ТМРУ містить наступні основні положення:

- ТМРУ - є добровільною громадською організацією, яка об’єднує мисливців та рибалок з метою активної участі у розвитку мисливського та рибальського спорту, в охороні, відтворенні і раціонального використання тваринного світу (пункт 1.1 Статуту ТМРУ).

- діяльність ТМРУ є непідприємницькою і не має на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками, будується на основі добровільного членства, виборності керівних органів, підзвітності їх перед членами ТМРУ і дотримання статутних положень. Його діяльність поширюється на територію Уманського району та міста Умані і відведених для УТМР в установленому законом порядку мисливських угідь і водойм, здійснюється відповідно до Конституції України, Законів України "Про об’єднання громадян", "Про тваринний світ", "Про мисливське господарство та полювання", іншого діючого законодавства, а також цього Статуту в тісній взаємодії з державними органами та громадськими організаціями (пункт 1.2 Статуту ТМРУ);

- ТМРУ створене шляхом виходу всім складом із системи УТМР і підпорядкування Черкаської обласної організації УТМР із зміною назви та юридичної адреси (п.1.3 Статуту ТМРУ);

- ТМРУ є юридичною особою, має своє майно і самостійний баланс, рахунок печатку, штамп, прапор, емблему, єдиний членський квиток, нагрудний знак та іншу символіку, являється правонаступником Уманської районної організації мисливців та рибалок (п.1.4 Статуту ТМРУ);

- основною ланкою ТМРУ є первинні мисливські колективи (ПМК), які несуть відповідальність за організаційне зміцнення своїх рядів, і реалізують свої права відповідно до цього Статуту (5.1 Статуту ТМРУ);

- вищим керівним органом ТМРУ є збори уповноважених, які скликаються не менше одного разу на 5 років (п.5.7 Статуту ТМРУ);

- об’єктами права власності ТМРУ є грошові кошти, які складаються із вступних, щорічних основних та додаткових членських внесків, доходів від господарської та комерційної діяльності, майно, тощо. ТМРУ самостійно володіє, користується та розпоряджається об’єктами власності (розділ 6 Статуту ТМРУ);

- ТМРУ припиняє свою діяльність за рішенням зборів, на яких присутні 2/3 обраних делегатів, у випадку реорганізації (злиття, розділення, приєднання), за рішенням суду згідно діючого законодавства. Усе майно, яке залишається після ліквідації ТМРУ, використовується в порядку встановленому законодавством України (розділ 8 Статуту ТМРУ).

3. Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області (другий відповідач) - діє на підставі Положення про районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні управління юстиції, затверджено наказом Міністерства юстиції України від 14 лютого 2007 р. №47/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2007 р. за №125/13392, із змінами.

Районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні управління юстиції (далі - управління юстиції) є територіальними органами Міністерства юстиції України (далі - Мін'юст).

Отже, Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області є суб'єктом владних повноважень.

Основними завданнями Управління, у тому числі, є легалізація місцевих громадських організацій, місцевих осередків всеукраїнських та міжнародних громадських організацій (крім місцевих громадських організацій та місцевих осередків всеукраїнських і міжнародних громадських організацій, легалізація яких віднесена до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад), реєстрація (державна реєстрація) місцевих благодійних організацій, інших юридичних осіб та статутів юридичних осіб у випадках та в порядку, установлених законодавством (п.3 Положення).

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 24 лютого 2011 року у адміністративній справі №2а-3629/09/2370 скасовано державну реєстрацію сформованого Товариства мисливців і рибалок "Уманське), проведену Уманським міськрайонним управлінням юстиції Головного управління юстиції Черкаської області 10 січня 2002 року свідоцтво №33 (том 5 а.с.16-17).

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги до ТМРУ (перший відповідач) підлягаючими частковому задоволенню, з позовних вимог до Уманського міськрайонного управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області (другий відповідач) провадження у справі підлягає припиненню, з огляду на наступне.

З матеріалів справи вбачається, що між всеукраїнською громадською організацією УТМР та районною організацією УТМР виник спір стосовно виходу районної організації із системи всеукраїнської громадської організації УТМР та затвердження Статуту міськрайонної громадської організації мисливців та рибалок, як самостійної громадської організації, без підпорядкування органам керівництва і контролю всеукраїнської організації УТМР.

При новому розгляді справи судом розглянуті позовні вимоги позивача, з яких суд касаційної інстанції скасував судові рішення.

Згідно Статутів громадських організацій, між якими виник спір, вони є добровільним об’єднанням громадян - мисливців і рибалок.

Загальні засади діяльності та статус об’єднань громадян врегульовані спеціальним Законом України "Про об’єднання громадян" від 16 червня 1992 року №2460-ХІІ, зі змінами та доповненнями (далі скорочено –ЗУ "Про об’єднання громадян".

Громадське об'єднання - Уманська районна організація мисливців та рибалок (УРОМР), правонаступником якої за доводами першого відповідача він став, входила до складу Черкаської обласної організації УТМР, перед якою УРОМР звітувалась поданням бухгалтерської та фінансової звітності, мала статус юридичної особи, згідно норм власного Статуту здійснювала діяльність, керуючись Статутом УТМР.

Вищенаведеним рішенням господарського суду Черкаської області у справі №09/847, яке набрало законної сили, визнані недійсними Статути Уманської районної організації мисливців та рибалок, затверджені установчими зборами уповноважених 16 березня 2001 року та зборами уповноважених 30 жовтня 2007 року, також визнано незаконною реєстрацію Статуту Уманської районної організації мисливців та рибалок від 16 березня 2001 року, яка здійснена Управлінням юстиції Уманського району 10 січня 2002 року, реєстраційний №33.

Основною підставою визнання судом недійсним Статуту Уманської районної організації мисливців та рибалок стало встановлення та визнання судом установчих зборів уповноважених, на яких був затверджений цей Статут, неповноважними.

Згідно рішення Київського апеляційного адміністративного суду, яке набрало законної сили, скасовано державну реєстрацію сформованого товариства мисливців та рибалок "Уманське" (першого відповідача у справі).

Рішення зборів уповноважених Уманської районної організації мисливців та рибалок від 29.03.2009 року, на яких були прийняті рішення про вихід всім складом із системи УТМР та підпорядкування Черкаської облорганізації УТМР, зміну назви громадської організації на Товариство мисливців та рибалок "Уманське", з правонаступництвом прав та обов'язків Уманської районної організації мисливців та рибалок (УРОМР), зміну юридичної адреси, надання повноважень для проведення відповідної реєстрації, визнано судом недійсним у даній справі.

З огляду на наведені обставини, суд вважає неповноважними установчі збори уповноважених Товариства мисливців та рибалок "Уманське" від 29 березня 2009 року (протокол №1). Тому рішення, прийняті на цих установчих зборах, у тому числі про затвердження спірного Статуту, являються недійсними.

Спірний Статут ТМРУ містить положення щодо його створення шляхом виходу всім складом із системи УТМР, підпорядкування Черкаської обласної організації УТМР (п.1.3); щодо правонаступництва ним Уманської районної організації мисливців та рибалок (п.1.4), які не відповідають Статуту УТМР, зокрема, пунктам 7.2,7.3.

Спірний Статут ТМРУ містить положення щодо права власності, які суперечать статті 21 ЗУ "Про об’єднання громадян", та порушують, закріплені Статутом, майнові права всеукраїнської громадської організації УТМР.

Спірний Статут ТМРУ не відповідає наведеним нормам закону, Статуту всеукраїнської організації УТМР, вищенаведеним судовим рішенням, які набрали законної сили, отже підлягає визнанню недійсним з моменту його затвердження.

З огляду на викладене, суд вважає обґрунтованими вимоги позивача про визнання недійсним спірного Статуту першого відповідача.

Доводи першого відповідача, суд вважає такими, що не відповідають фактичним обставинам справи, чинному законодавству та вищенаведеним судовим рішенням, які набрали законної сили.

Виходячи зі змісту ст.108 Цивільного кодексу України, формування першого відповідача, реєстрація його як юридичної особи, не є перетворенням юридичної особи. Уманська районна організація мисливців та рибалок та її органи, не мали повноважень на прийняття рішення про припинення Уманської районної організації мисливців та рибалок, як юридичної особи.

Позовні вимоги про зобов'язання Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області скасувати реєстрацію Товариства мисливців і рибалок "Уманське" розглянуті у вищенаведеній адміністративній справі, у якій прийнято судове рішення про скасування державної реєстрації сформованого Товариства мисливців і рибалок "Уманське". Отже з цих вимог відповідно до п.2 ст.80 ГПК України провадження у справі підлягає припиненню.

Позовні вимоги про зобов’язання Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР не підлягають вирішенню в господарському суді, оскільки даний спір відноситься до адміністративної юрисдикції, тому з даних вимог провадження у справі також підлягає припиненню на підставі п.1 ст.80 ГПК України.

Відповідно до ст.49 ГПК України судові витрати при новому розгляді справи в частині позовних вимог немайнового характеру не розподіляються, оскільки їх доля у справі вже вирішена.

Керуючись ст. 49, п.1, 2 ст.80, ст.ст. 82-85 ГПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Задовольнити частково позовні вимоги до товариства мисливців та рибалок "Уманське".

Визнати недійсним Статут товариства мисливців та рибалок "Уманське", затверджений у новій редакції загальними зборами уповноважених товариства мисливців та рибалок "Уманське" (протокол №1 від 29 березня 2009 року), зареєстрований Уманським міськрайонним управлінням юстиції (наказ №41-О від 14.04.2009 року).

Припинити провадження у справі з позовних вимог про зобов'язання Уманське міськрайонне управління юстиції Головного управління юстиції у Черкаській області скасувати реєстрацію товариства мисливців та рибалок "Уманське" та поновити реєстрацію Уманської районної організації Черкаської обласної організації УТМР.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом 10 днів з дня складення повного рішення.

СУДДЯ Н.М. Курченко

Повне рішення складено 24 травня 2011 року.

Джерело: ЄДРСР 15658611
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку