Справа №2-а-132/11 р.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2011 року Суддя Великописарівського районного суду Сумської області Вюник Н.Г.,
розглянувши матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України у Великописарівському районі Сумської області про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціальної допомоги дітям війни,
В С Т А Н О В И В:
Позивач просить постановити рішення суду, яким зобовязати Управління Пенсійного Фонду України у Великописарівському районі Сумської області здійснити нарахування і виплату на його користь доплати до пенсії в розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком за 2009-2011 рр. та зобовязати проводити подальше нарахування та виплату обовязкових виплат як «дитині війни», посилаючись на ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», при цьому зазначає, що він має статус «дитини війни».
Відповідно до п. 2 ч. 1, ч. 4 ст.183-2 КАС України суддя розглядає справу в порядку скороченого провадження одноособово, без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.
Представник відповідача направив до суду письмові заперечення проти позову, згідно яких позовні вимоги не визнає та зазначає, що позивач має право на отримання підвищеної пенсії на 30% від мінімальної пенсії за віком, відповідно до Закону України «Про соціальний захист дітей війни». Позивачеві з 1 січня 2008 року встановлено надбавку як дитині війни і виплачується надбавка у розмірі 10 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Дані виплати проводяться відповідно до Закону України «Про державний бюджет», яким у 2007 році такі виплати не передбачалися. Позивачеві протягом 2009 року виплачувалась надбавка до пенсії у розмірі 49,80 гривень щомісячно як дитині війни. Дані виплати проводяться відповідно до Закону України «Про державний бюджет на відповідний рік». Сам механізм та умови призначення щомісячного грошового утримання чи державної соціальної допомоги дітям війни законодавством не встановлений, крім того ст. 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»до спірних правовідносин не застосовується та посилається на ухвалу Конституційного суду від 19 травня 2009 року за № 27-у/2009, а також зазначає, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 2008 року за № 530 «Деякі питання соціального захисту окремих категорій громадян»позивачеві щомісячно здійснюється доплата до пенсії у розмірі 10 відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, що втратили працездатність. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно зясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, обєктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного.
Судом встановлено, що відповідно до копії пенсійного посвідчення серії НОМЕР_1 позивач по справі має статус «дитини війни»(а.с. 8).
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», дітям війни пенсії або щомісячне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що призначається замість пенсії, підвищується на 30 відсотків мінімальних пенсії за віком.
Відповідно до ст. 7 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Державні гарантії, встановлені дітям війни, не можуть бути обмежені або скасовані іншими нормативно-правовими актами ( Закон України «Про соціальний захист дітей війни»ст. 3 ч. 2 ).
Відповідно до ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
У листі № 21-46-561 від 31 серпня 2008 року Міністерство юстиції України на звернення Пенсійного фонду України від 6 серпня 2007 року, на який посилається представник відповідача, зазначено, що питання, повязані з підвищенням пенсії або щомісячного довічного грошового утримання чи державної соціальної допомоги, яка виплачується замість пенсії, відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни», мають вирішуватись у законодавчому порядку.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік»дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»з урахуванням ст. 111 цього Закону зупинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року (справа № 1-29/2007) у справі за конституційним поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст.29, 36, ч. 2 ст. 56, ч.2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, п. 7, 9, 12, 13, 14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45,46, ст. 71, ст.98, 101, 103,111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»( справа про соціальні гарантії громадян) визнана такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною).
Відповідно до п.41 розділу 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2008 рік та внесення змін до деяких законодавчих актів України», а саме до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»встановлено, що дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до пенсії виплачується підвищення у розмірі надбавки, встановленої для учасників війни. Ветеранам війни, які мають право на отримання підвищення до пенсії або щомісячного довічного утримання чи державної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього Закону та Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»дане підвищення проводиться за їх вибором згідно з одним із законів.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року у справі № 10-рп/2008 за конституційним поданням Верховного Суду України, щодо відповідності Конституції України окремих положень ст. 65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66, розділу 11, пункту 3 розділу 111 Закону України «Про Державний Бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»і 101 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень ст.67 розділу 1п.п.1-4, 6-22, 24-100 розділу 11 Закону України «Про Державний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України»(справа щодо предмета та змісту Закону України про Державний бюджет України ) визнано таким, що не відповідає Конституції України ( є неконституційними ) положення п. 41 розділу 11 Закону України «Про Державний Бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України».
Рішення Конституційного суду є обовязковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскаржене. Закони, правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність ( ч. 2 ст. 152 Конституції України ).
Після 22 травня 2008 року зміни до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»не вносились.
Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений ч. 1 ст. 28 Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Іншого нормативно - правового акта, який визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Відповідно до Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування»рішення про призначення та перерахунок пенсії приймається районним управлінням Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.
Пенсійний Фонд України здійснює свої повноваження через створені в установленому порядку його територіальні управління ( Положення «Про Пенсійний фонд України»затвердженого Указом Президента України від 1 березня 2002 року»).
Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обовязок щодо
призначення пенсії, підготовки документів для її виплати, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій.
Отже, обовязок по нарахуванню та виплаті надбавки до пенсії, передбаченої ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни» покладено на Управління Пенсійного фонду України у В.Писарівському районі Сумської області за місцем проживання позивача.
Виходячи з вище викладеного, суд приходить до висновку, що після прийняття рішень Конституційним судом 22 травня 2008 року відповідач повинен був діяти у відповідності з ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»та проводити нарахування і виплату встановленої даним Законом України надбавки до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Згідно ч. 3, 4 ст. 8 Кодексу адміністративного судочинства України звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішення адміністративної справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності законодавства, яке регулює спірні відносини.
Виходячи з вище викладеного суд приходить до висновку, що Управлінням Пенсійного фонду України у Великописарівському районі Сумської області порушено право позивача на отримання надбавки до пенсії, відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»з моменту рішення Конституційного Суду України про визнання неконституційними вищезазначених норм, а отже з 01.01.2009 року по 31.12.2010 року та з 01.01.2011 року по день ухвалення рішення суду.
Відповідно до ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується Конституцією та законами України, а також іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Строк звернення до суду за захистом прав, свобод та інтересів особи (ст. 99 КАС України) встановлюється шість місяців. Ухвалою суду від 10 березня 2011 року строк звернення до суду позивачеві поновлено, тому позов підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 8, 9,69-71, 94, 97, 100, 158-163, 183-2 КАС України, Законом України «Про соціальний захист дітей війни», -
ПОСТАНОВИВ :
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного Фонду України у Великописарівському районі Сумської області задовольнити частково.
Визнати бездіяльність Управління Пенсійної фонду України у Великописарівському районі Сумської області протиправною.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України у Великописарівському районі Сумської області нарахувати ОСОБА_1 доплату до пенсії у розмірі 30 відсотків мінімальної пенсії за віком, встановленої ч.1 ст. 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та провести відповідні виплати за період з 1 січня 2009 року по 31 грудня 2010 року, з 1 січня 2011 року по 18 березня 2011 року (по день ухвалення рішення суду) за виключенням суми фактично проведених виплат.
В іншій частині позову - відмовити.
Постанова прийнята в скороченому провадженні.
Обовязок Управління Пенсійного фонду України у Великописарівському районі Сумської області виконати постанову негайно.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Апеляційна скарга подається до Харківського апеляційного адміністративного суду через В. Писарівський районний суд.
Суддя: Н.Г. Вюник