open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

13 березня 2024 року Справа № 520/24773/23

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Супрун Ю.О. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп: НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (майдан Свободи, буд. 5, Держпром, під. 3, пов. 2, м. Харків, 61022, код ЄДРПОУ 14099344) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить суд:

- визнати бездіяльність Головного управління Пенсійного Фонду в Харківській області щодо перерахунку ОСОБА_1 щорічної разової грошової виплати до Дня Незалежності України, у розмірі встановленого ч.5 п.22 ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту населення», за 2023 рік протиправною;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок, нарахувати і виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову виплату до Дня Незалежності України, як учаснику бойових дій, за 2023 рік, відповідно до ч.5 п.22 статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком (10465,00 грн.) виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком визначеної ч. 1 cт.28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на момент проведених виплат, з урахуванням раніше виплачених сум, в розмірі 9465,00 грн..

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що отримав разову грошову допомогу до Дня Незалежності України за 2023 рік, яку виплатив відповідач на підставі постанови КМУ від 21.07.2023 № 754 у розмірі 1000,00 грн. Позивач не погоджується з розміром виплаченої суми, вважає що вказана виплата мала бути виплачена у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, з огляду на що звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 12.09.2023 року відкрито спрощене провадження у вказаний адміністративній справі. У вказаній ухвалі зазначено, що відповідно до положень п.3 та п.10 ч.6 ст.12, ч.1 ст.257 КАС України, справа належить до справ незначної складності, у зв`язку з чим підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства за правилами спрощеного позовного провадження.

В зв`язку із здійсненням діяльності Харківським окружним адміністративним судом з відправлення правосуддя в умовах ведення бойових дій на території Харківської міської територіальної громади, яка віднесена до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточені (блокуванні) згідно Наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій від 25.04.2022 № 75 (із змінами), розгляд справи було відтерміновано.

Крім того, на тривалість виготовлення процесуального документу вплинула обставина знаходження судді Супрун Ю.О., у щорічній відпустці.

Згідно з положеннями ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Відповідно до положень ст.258 КАС України, суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Згідно з положеннями ч.2,3,4,5 ст.262 КАС України, розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі. Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - протягом п`ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі. Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин. Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідач, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства. Просив в задоволенні позову відмовити.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Позивач, ОСОБА_1 , має статус учасника бойових дій, що підтверджується посвідченням серії № НОМЕР_2 , виданим 08.06.2015, має право на пільги, встановлені ст.13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Вказані обставини не заперечуються сторонами.

20.08.2023 позивач звернувся до відповідача із заявою у якій зазначив, що у 2023 році позивачу, як учаснику бойових дій було нараховано і виплачено щорічну разову грошову допомогу у розмірі 1000 грн. відповідно до вимог постанови КМУ від 21.07.2023 № 754. Вищевказані кошти були виплачені 16.08.2023 через відділ фінансового забезпечення ХО ТЦК та СП, у зв`язку з чим просив провести перерахунок та виплатити невиплачену частину одноразової грошової допомоги до 24 серпня у розмірі 9465,00 грн., що складає залишок від п`яти мінімальних пенсій за віком станом на 01.01.2023 відповідно до рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020, яким визнано неконституційним окреме положення п. 26 розділу VI „Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення ст.12, 13, 14, 15 та 16 Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту застосовуються у порядку та розмірах, встановлених КМУ, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

У відповідь на заяву позивача від 20.08.2023 відповідач повідомив листом від 04.09.2023 №2000-0304-8/120578 у якій вказав, що порядок та розміри виплати щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності України у 2023 року ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затверджено постановою КМУ від 21.07.2023 № 754 «Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань».

Означеною постановою визначено, що учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, разова грошової допомога виплачується у розмірі - 1000,00 грн.

Виплата разової грошової виплати позивачу як учаснику бойових дій на виконання Постанови № 754 до Дня Незалежності України складає 1000.00 грн. Також вказано, що у разі виникнення незгоди з вищевказаним, наявність права на оскарження відповідно до законодавства.

Не погоджуючись з розміром виплаченої допомоги, позивач звернувся до суду.

По суті позовних вимог суд зазначає наступне.

Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" № 3551-XII від 22.10.1993 (далі - Закон №3551-XII) визначає правовий статус ветеранів війни та забезпечує створення належних умов для їх життєзабезпечення.

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону №3551-XII (в редакції Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 №367-XIV) щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону №3551-XII (в редакції Закону України № 2983-IX від 20.03.2023) щороку до Дня Незалежності України учасникам бойових дій виплачується разова грошова виплата у порядку та розмірах, визначених КМУ в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Отже, до внесення змін у березні 2023 у вказану норму, законом було передбачено право учасників бойових дій на отримання щорічно до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

Після внесення вказаних змін державою запроваджена інша разова грошова виплата - до Дня Незалежності України, яка виплачується у порядку та розмірах, визначених КМУ в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.

Як зазначено у пояснювальній записці до Закону України № 2983-IX від 20.03.2023, з метою засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, пропонується у законах України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту та „Про жертви нацистських переслідувань замінити дату та вид виплати разової грошової допомоги ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань.

З огляду на зазначене, суд вважає, що вказані виплати (до 5 травня та до Дня Незалежності України) є різними виплатами, запровадженими на різних умовах. Більш того, про те, що вказані виплати є різними видами виплат прямо зазначено у пояснювальній записці до Закону України № 2983-IX від 20.03.2023.

Враховуючи викладене, доводи позову на неналежний розмір отриманої позивачем у 2023 році до Дня Незалежності України одноразової допомоги з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 № 3-р/2020 у справі №1-247/2018(3393/18) є хибними, оскільки вказане рішення не стосується спірних питань, прийняте щодо іншої виплати до 5 травня, яка у 2023 році взагалі не передбачена законом для учасників бойових дій.

Крім того, після внесення змін до ч.5 ст.12 Закону №3551-XII Законом України № 2983-IX від 20.03.2023, вказана норма вже не містить такого розміру виплати, як п`ять мінімальних пенсій за віком

Однак позивач просить суд зобов`язати виплатити йому допомогу до 5 травня у 2023 році, яка вже взагалі не передбачена законом, а також у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, який також не встановлений приписами ч.5 ст. 12 Закону №3551-XII.

З огляду на зазначене, доводи позову не є обґрунтованими.

Судом встановлено, що постановою КМУ № 754 від 21.07.2023, на виконання норми ч.5 ст.12 Закону №3551-XII (в редакції Закону України № 2983-IX від 20.03.2023), затверджений Порядок здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту і Про жертви нацистських переслідувань (далі Порядок № 754).

Відповідно до пп. 2 п. 3 Порядку № 754 грошова допомога виплачується до 24.08.2023 в такому розмірі: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1000 гривень.

При цьому суд звертає увагу також на правові висновки Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду, викладені в постанові від 13.06.2023 за наслідками розгляду справи №560/8064/22, на які в тому числі посилається позивач, відповідно до яких визначення Урядом у своїй постанові інших (менших), ніж у Законі №3551-ХІІ, розмірів щорічної допомоги до 5 травня у 2022 році для осіб, які внаслідок виконання обов`язків оборони та захисту держави набули статусу ветеранів війни, свідчить про неналежне виконання Державою соціальних зобов`язань щодо ветеранів війни та осіб, на яких поширюється чинність Закону №3551-ХІІ та підриває довіру до Держави, оскільки порушуються сама суть конституційних гарантій щодо безумовного забезпечення соціального захисту таких осіб.

Так, Судова палата Верховного Суду зазначила, що «Уряд в додатку до Порядку №540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом №3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи - 4421 гривня, II групи - 3906 гривень, III групи - 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта КМУ положенням Закону №3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році»

Проте Урядом у Постанові № 754 передбачено, що грошова допомога виплачується до 24.08.2023 в такому розмірі: учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1000 гривень.

Розмір разової грошової виплати до Дня Незалежності України у 2023 році Законом №3551-ХІІ не встановлений, на відміну від попередньої редакції ч. 5 ст. 12, яка визначала розмір допомоги до 5 травня - п`ять мінімальних пенсій за віком.

Таким чином, відсутні нормативні підстави для виплати у 2023 році до Дня Незалежності учасникам бойових дій разової грошової виплати у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

З огляду на зазначене, разову грошову виплату до Дня Незалежності України у 2023 році позивачу здійснено у розмірі, який відповідає діючій редакції ч.5 ст.12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", з огляду на що суд доходить висновку про відсутність порушення прав позивача на отримання такої виплати у належному розмірі.

Указані мотиви у сукупності є підставою для відмови у позові.

Згідно з ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зміст цієї норми процесуального закону було розтлумачено у постанові Верховного Суду від 07.11.2019р. по справі № 826/1647/16 (адміністративне провадження № К/9901/16112/18), де указано, що обов`язковою умовою визнання протиправним управлінського волевиявлення суб`єкта владних повноважень є доведеність приватною особою факту порушення власних прав (інтересів) та доведеність факту невідповідності закону оскарженого управлінського волевиявлення.

Розгорнуті і детальні мотиви та висновки суду з приводу юридично значимих аргументів, доводів учасників справи та обставин справи викладені у тексті судового акту.

Решта доводів сторін окремій оцінці у тексті судового акту не підлягає, позаяк не впливає на правильність розв`язання спору по суті.

При розв`язанні спору, суд, зважаючи на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії"), вичерпно реалізував усі діючі механізми з`ясування об`єктивної істини; надав оцінку усім юридично значимим факторам та нормам закону, котрі здатні вплинути на правильне вирішення спору; дослухався до усіх ясно і чітко сформульованих та здатних вплинути на результат вирішення спору аргументів сторін; повно та детально виклав власні висновки та міркування як з приводу тлумачення належних норм права, так і з приводу усіх слушних доводів поданих учасниками спору процесуальних документів.

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 КАС України).

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись ст.ст.13, 14, 139, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишити без задоволення.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Текст рішення складено та підписано 13.03.2024.

Суддя Супрун Ю.О.

Джерело: ЄДРСР 117629542
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку