open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2024 року справа № 580/638/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., розглянувши в залі суду в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом адвоката Сліпенюка В.В. від імені ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання протиправним і скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

18.01.2024 у Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов адвоката Сліпенюка В.В. ( АДРЕСА_1 ) від імені ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) (далі позивачка) до Головного управління Пенсійного фонду України в Черкаській області (18000, м.Черкаси, вул.Смілянська, буд.23; код ЄДРПОУ 21366538) (далі відповідач-1), Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29000, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Чекірди Гната, будинок 10; код ЄДРПОУ 21318350) (далі відповідач-2) про:

визнання протиправним і скасування рішення відповідача-2 від 28.07.2023 №232730021451 про відмову їй у виплаті грошової допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій;

зобов`язання відповідача-1 зарахувати їй до спеціального стажу роботи, який дає право на виплату грошової допомоги, у розмірі десяти місячних пенсій період її роботи на посаді вихователя у Дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу №10 «Ялинка» Черкаської міської ради з квітня до липня 2023 року на посадах вихователя та музичного керівника Черкаського ПО «ХІМВОЛОКНО» з 01.08.1988 до 31.01.2002, у зв`язку з чим нарахувати та виплатити їй грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до п.7-1 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» станом на день призначення пенсії за віком;

стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача-2 на її користь судового збору в сумі 1211,20грн.

Обґрунтовуючи зазначено, що відповідачі відмовили у перерахунку пенсії у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу за його наявності. Вважає, що відповідачі порушуючи закон відмовили у перерахунку пенсії.

Ухвалою суду від 23.01.2024 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи здійснювати на виконання ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) за правилами спрощеного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Вказану ухвалу сторони отримали 24.01.2024, що підтверджується довідками про доставку електронних листів в їх електронні кабінети.

07.02.2024 на адресу суду надійшов відзив відповідача-1, в якому просив відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю. Зазначив, що рішенням від 20.07.2023 №232730021451 призначено позивачці пенсію за віком з 17.06.2023 (з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку), що відповідає вимогам статті 45 Закону №1058-VI. У зв`язку з надходженням відомостей про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування переглянув страховий стаж позивачки, зарахував до страхового стажу період роботи квітень, травень, червень 2023 року, що відповідає вимогам пункту 4.3. Порядку № 22-1. Загальний страховий стаж позивачки становить 41 рік 7 місяців 27 днів. Рішенням від 24.10.2023 № 232730021451 позивачці допризначив пенсію з 17.06.2023. Нарахував суму доплати з червня до жовтня 2023 року в розмірі 247,94 грн, яка виплачена у листопаді 2023 року. Позовні вимоги щодо зарахування до страхового стажу спірних періодів роботи не підлягають задоволенню, оскільки вказані періоди зараховані до її страхового стажу ще у жовтні 2023 року, що підтверджується матеріалами пенсійної справи. Страховий стаж позивачки, який дає право на виплату грошової допомоги, становить 17 років 6 місяців 9 днів. До вказаного страхового стажу не врахований період роботи з 01.08.1988 до 31.01.2002 - вихователем та музичним керівником дитячого садка Черкаського ВО «Хімволокно», оскільки вказана установа не відноситься до державної чи комунальної форми власності. У позивачки відсутній необхідний страховий стаж - 30 років на посадах в закладах державної чи комунальної власності. Тому відсутнє право на призначення грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій на день її призначення. Керуючись нормами Закону №1058-VI та Постановою № 909 відповідач-2 прийняв рішення про відмову позивачці у призначенні грошової допомоги у розмірі 10 місячних пенсій, як працівнику освіти. Про прийняте рішення позивачку повідомлено листом від 03.08.2023 № 2300-0204-8/50456.

13.02.2024 на адресу суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивачка та її представник просили відзив відповідача-1 вважати необґрунтованим та не брати до уваги, а позовні вимоги задовольнити в повному обсязі. Обґрунтовуючи зазначили, що зарахування страхового стажу за період роботи позивачки на посаді вихователя в Дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу № 10 «Ялинка» Черкаської міської ради з квітня до липня 2023 року відповідачем-1 у жовтні 2023 року не змінює факт прийняття відповідачем-2 оскаржуваного рішення, що свідчить про необхідність його скасування. Наголошують, що відповідач-1 у відзиві не надав належного обґрунтування щодо не зарахування періоду роботи позивачки на посадах вихователя та музичного керівника Черкаського ПО «ХІМВОЛОКНО», а також здійснив помилкове трактування приписів п. 2 Порядку №1191. Просили суд звернути увагу, що аналізуючи відповідні норми законодавства Верховний Суд у постанові від 20.02.2019 у справі №462/5636/16-а дійшов висновку, що право особи на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій пов`язується з наявністю у неї необхідного спеціального страхового стажу роботи на певних визначених законодавством посадах, виходом на пенсію саме з цих посад в закладах та установах державної та комунальної форми власності, а також неотримання такою особою до моменту виходу на пенсію за віком відповідно до Закону №№1058-VI будь-якого іншого виду пенсії. Згідно з постановою Верховного Суду від 02.03.2020 №175/4084/16-а (2-а/175/86/16) право особи на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій пов`язується з наявністю необхідного спеціального страхового стажу (від 25 до 30 років) роботи на певних визначених законодавством посадах, незалежно від форми власності закладу чи установи. Форма власності закладу чи установи має значення для визначення останнього місця роботи особи, з якого вона виходить на пенсію. Відповідно до записів у трудовій книжці позивачка виходила на пенсію з дошкільного навчального закладу (ясла-садок) комбінованого типу №10 «Ялинка» Черкаської міської ради, що перебуває у комунальній власності. Стверджують, що позивачка має право на грошову допомогу у розмірі десяти місячних пенсій станом на день призначення.

Всі подані сторонами докази долучені судом до матеріалів адміністративної справи.

Оцінивши доводи сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню, з огляду на таке.

Згідно з відомостями паспорта громадянина України серії НОМЕР_2 позивачка народилася ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Згідно з трудовою книжкою від 14.11.1981 НОМЕР_3 вона розпочала трудову діяльність з 10.11.1981 (наказ №144 від 10.11.1981). Запис щодо звільнення позивачки відсутній.

Довідкою Департаменту освіти та гуманітарної політики від 16.01.2023 №73-12/101-22.1 підтверджується, що позивачка прийнята на посаду вихователя дошкільного закладу №80 з 20.05.1981 (наказ Соснівському райвиконкому м.Черкаси від 11.05.1981 №39§7) та звільнена з посади вихователя по закінченню практики за власним бажанням з 28.07.1981 (наказ від 28.07.1981 №24§7, наказ дошкільному закладу №80 від 28.07.1981 №61§3). Зазначено, що довідка видана на підставі архівних матеріалів Департаменту освіти та гуманітарної політики Черкаської міської ради, книги наказів Соснівському райвиконкому м.Черкаси за 1981 рік, книги наказів по дошкільному закладу №80 за 1981 рік.

25.07.2023 позивачка звернулася заявою до відповідача-1, а саме Черкаського відділу обслуговування громадян №1, №2, №3, в якій просила перерахувати пенсію за віком. Вказана заява прийнята 25.07.2023 і зареєстрована за №12292. До заяви надала додатки.

28.07.2023 відповідач 2 прийняв рішення №232730021451 про відмову у проведенні перерахунку пенсії (далі Спірне рішення). У ньому зазначив, що пунктом 7-1 розділу XV Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» передбачено при призначенні пенсії за віком виплачувати грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій станом на день її призначення особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону України від 05.11.1991 № 1788 «Про пенсійне забезпечення» і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували пенсію будь-якого виду. Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1191. Відповідно до п.2 Порядку до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, зокрема, що передбачені переліком закладів і установ охорони здоров`я і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 4 листопада 1993 року №909. Станом на 13.07.2023 року (день звернення) стаж, який дає право на виплату допомоги у розмірі 10 місячних пенсій, складає 17 років 6 місяців 9 днів. Оскільки станом на день звернення за перерахунком пенсії відсутня сплата внесків за квітень-липень 2023 року, період роботи з 01.08.1988 до 31.01.2002 на посадах вихователя та музичного керівника дитячого садка Черкаського ВО «ХІМВОЛОКНО» не враховано до стажу, який дає право на пенсію за вислугу років, оскільки вказана організація не відноситься до закладів та установ державної або комунальної форми власності, а позивачці відмовлено у вищезазначеному перерахунку.

Супровідним листом від 03.08.2023 №2300-0204-8/50456 відповідач-1 направив Спірне рішення позивачці.

23.08.2023 відповідач-1 листом №10488-9982/Ш-02/8-2300/23 продублював інформацію, зазначену у спірному рішенні.

У подальшому відповідач-1 у зв`язку з надходженням відомостей про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування переглянув страховий стаж позивачки та зарахував період роботи за квітень, травень, червень 2023 року.

Рішенням від 24.10.2023 № 232730021451 відповідач-1 допризначив позивачці пенсію з 17.06.2023. Нарахував суму доплати з червня до жовтня 2023 року в розмірі 247,94 грн, яка виплачена у листопаді 2023 року. Загальний страховий стаж позивачки становить 41 рік 7 місяців 27 днів.

Не отримавши доплати до пенсії позивачка вирішила оскаржити Спірне рішення в суд.

Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України від 05 листопада 1991 року №1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі - Закон №1788-XII) та Законом України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон №1058-IV).

Частиною першою ст. 9 Закону № 1058-IV визначено, що відповідно до цього Закону за рахунок коштів Пенсійного фонду в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком, пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства), пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Відповідно до п.4.2 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року №22-1 (далі - Порядок №22-1) при прийманні документів працівник сервісного центру:

ідентифікує заявника (його представника);

надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії;

реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта;

уточнює інформацію про факт роботи (навчання, служби, підприємницької діяльності) і про інші періоди діяльності до 01 січня 2004 року, що можуть бути зараховані до страхового стажу. У разі необхідності роз`яснює порядок підтвердження страхового стажу, повідомляє про право особи на здійснення доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону, та/або на добровільну участь у системі загальнообов`язкового пенсійного страхування;

з`ясовує наявніcть у заявника особливого (особливих) статусу (статусів), особливих заслуг, інших обставин, які можуть бути підставою для встановлення підвищень, надбавок, доплат;

повідомляє про необхідність дооформлення документів або надання додаткових документів у тримісячний строк з дня подання заяви про призначення пенсії, у разі неналежного оформлення поданих документів або відсутності необхідних документів;

сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис;

надсилає запити про витребування з відповідних інформаційних систем необхідних відомостей, передбачених пунктом 2.28 розділу II цього Порядку;

повідомляє про можливості подавати заяви через вебпортал;

видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі;

повідомляє особу, у вибраний нею спосіб, про відсутність відомостей або/та наявність розбіжностей у відповідних інформаційних системах та строки подання необхідних документів для призначення пенсії, не пізніше двох робочих днів після отримання відповіді органу, який веде відповідний інформаційний реєстр.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Згідно з п.4.3 Порядку №22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника органу, що призначає пенсію, на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

Відповідно до п.4.8 Порядку №22-1 заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних». Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій.

Документи, що надійшли у паперовій формі, обробляються, реєструються та зберігаються в органі, що призначає пенсію, за правилами, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року №55 «Деякі питання документування управлінської діяльності».

Встановлені обставини свідчать, що у заявлених правовідносинах відповідач-1 прийняв документи позивачки. Безпосередній розгляд матеріалів, доданих до заяви позивачки від 25.07.2023 про проведення допризначення пенсії у зв`язку з наданими додатковими документами (призначення одноразової грошової допомоги у розмірі 10 пенсій) відповідно до Закону №1058-VI, обчислення стажу та прийняття акту владно-розпорядчого характеру (результат) у формі рішення від 28.07.2023 №232730021451, здійснив відповідач-2.

Позивачці з 17.06.2023 призначена пенсія за віком. Надалі відповідач-1 допризначив позивачці пенсію з 17.06.2023, але не виплатив грошову допомогу у розмірі 10-ти місячних пенсій.

Згідно з п.7-1 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058-IV особам, які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е"-"ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію, при призначенні пенсії за віком виплачується грошова допомога, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення.

Виплата зазначеної грошової допомоги здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Порядок обчислення стажу, який дає право на призначення грошової допомоги, та механізм виплати цієї допомоги встановлюються Кабінетом Міністрів України.

На виконання ч.5 ст.242 КАС України суд врахував висновки Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі- ВС) у постанові від 02.03.2020 №175/4084/16-а (2-а/175/86/16). Так, ВС зазначив:

«…що право особи на отримання грошової допомоги у розмірі десяти місячних пенсій пов`язується з: 1) наявністю у неї необхідного спеціального страхового стажу (від 25 до 30 років) роботи на певних визначених законодавством посадах; 2) вихід на пенсію саме з цих посад в закладах та установах державної та комунальної форми власності, а також 3) неотримання такою особою до моменту виходу на пенсію за віком відповідно до Закону №1058-IV будь-якого іншого виду пенсії.

Водночас, що умовою наявності права на отримання вказаної грошової допомоги є не відсутність факту отримання особою будь-якого іншого виду пенсії на момент виходу на пенсію за віком, як помилково вважали суди попередніх інстанцій, а відсутність такого факту до моменту виходу на цю пенсію, тобто в будь-який момент до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону. Слід зазначити і про те, що законодавство не ставить право особи на отримання такої допомоги в залежність від розміру або тривалості отримання нею пенсії та часу її призначення, якщо такі обставини мали місце до виходу на пенсію за віком.

Верховний Суд зазначає, що отримання вказаної грошової допомоги визначене законодавцем, як заохочувальний захід щодо осіб, які, отримавши право на призначення пенсії, виявили бажання працювати та одержувати пенсію з більш пізнього віку, тобто фактично відтермінували реалізацію права виходу на пенсію.».

Суд установив, що відмова відповідачів у виплаті позивачці вказаної вище грошової допомоги пов`язана з відсутністю достатнього стажу, який дає право на виплату.

Згідно з п.1 ч.1 ст. 24 Закону № 1058-IV страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Приписами ч.2 ст.24 Закону № 1058-IV передбачено, що страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до абз.37, 39 ст. 1 Закону № 1058-IV страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, кошти, сплачені за договором про добровільну сплату страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування

Страхувальники - це роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.

Згідно з ч.ч.1, 2 ст.20 Закону № 1058-IV страхові внески обчислюються виключно в грошовій формі, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.

Обчислення страхових внесків із сум, виражених в іноземній валюті, здійснюється шляхом перерахування зазначених сум у національну валюту України за курсом валют, установленим Національним банком України на день обчислення страхових внесків.

Обчислення страхових внесків застрахованих осіб, зазначених у пунктах 1, 2, 5-7, 9, 10, 12, 15, 17 і 18 статті 11 цього Закону, здійснюється страхувальниками на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) заробітної плати (доходу), грошового забезпечення, на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески.

Відповідно до ч. 4 ст.20 Закону № 1058-IV сплата страхових внесків здійснюється виключно в грошовій формі шляхом внесення відповідних сум страхових внесків до солідарної системи на банківські рахунки виконавчих органів Пенсійного фонду, а сум страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування - на банківський рахунок Накопичувального фонду або на банківський рахунок обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб`єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення.

Згідно з ч.6 ст.20 Закону № 1058-IV страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Частина 10 ст.20 Закону № 1058-IV визначає якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

Відповідно до ч.10 ст.106 Закону № 1058-IV виконавчі органи Пенсійного фонду застосовують до банків такі фінансові санкції:

1) за несвоєчасне перерахування або несвоєчасне зарахування на банківські рахунки органів Пенсійного фонду та Накопичувального фонду сум страхових внесків, фінансових санкцій, зазначених у частині дев`ятій цієї статті, сум інвестиційного доходу, одержаного від інвестування коштів Накопичувального фонду, за несвоєчасне перерахування за платіжними документами виконавчих органів Пенсійного фонду та несвоєчасне зарахування на банківські рахунки сум коштів Пенсійного фонду та Накопичувального фонду, які використовуються на цілі, передбачені цим Законом, нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка зазначених сум, розрахована за кожний день прострочення їх перерахування (зарахування) та накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не зарахованих (неперерахованих) сум;

2) за порушення вимог, передбачених частиною дванадцятою статті 20 цього Закону, накладається штраф у розмірі суми страхових внесків, яка підлягає сплаті страхувальником.

Отже, обов`язок зі сплати страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

Суд на виконання вимог ч.5 ст.242 КАС України врахував висновки ВС постанови від 24.05.2018 у справі №490/12392/16-а, в якій ВС зазначив:

«…24. Отже, обов`язок по сплаті страхових внесків та відповідальність за несвоєчасну або не в повному обсязі сплату страхових внесків законом покладено на страхувальника.

25. Як свідчать матеріали справи, позивач в період часу з 03 травня 1996 року по 08 червня 2001 року працював у ТОВ «Бутмікс», що підтверджується копією трудової книжки.

26. Разом з тим, управлінням ПФУ у Центральному районі м. Миколаєва зазначено, що ТОВ «Бутмікс» нараховувало та оплачувало страхові внески лише у березні 1996 року, у вересні-листопаді 1996 року, що підтверджується відповідною довідкою від 07 травня 2014 року № 1299.

27. Колегія суддів зазначає, що внаслідок невиконання ТОВ «Бутмікс» обов`язку по сплаті внесків до Пенсійного фонду України позивач позбавлений соціальної захищеності та пенсійного стажу за час роботи на вказаному підприємстві з 03 травня 1996 року по 08 червня 2001 року, що є неприпустимим та таким, що суперечить основним конституційним засадам в сфері соціального захисту.

28. Вказаний висновок узгоджується з висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 27 березня 2018 року у справі № 208/6680/16-а (2а/208/245/16).».

Відповідно до запису у трудовій книжці позивачки за №14 вона 07.10.2011 прийнята на посаду вихователя в дошкільний навчальний заклад №10 за переводом з д/н/з №37 (наказ №115 від 07.10.2011 по д/н/з №10). Запис щодо звільнення у спірному періоді відсутній. Отже, роботодавець зобов`язаний був сплачувати за позивачку відповідні страхові внески, а вона не повинна відповідати за неналежне виконання підприємством-страхувальником свого обов`язку щодо належної сплати внесків до Пенсійного фонду України.

Спірним рішенням позивачці до страхового стажу не зараховано період роботи з квітня до липня 2023 року через відсутність відомостей про сплату внесків. Відповідач-2 приймаючи вказане рішення не дотримався зазначених вище вимог законодавства та не врахував висновків ВС. Подальше зарахування відповідачем 1 до страхового стажу періоду роботи на посаді вихователя в Дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу № 10 «Ялинка» Черкаської міської ради з квітня до липня 2023 року у жовтні 2023 року усунуло в цій частині порушене її право на належний розмір пенсії.

Не врахування до стажу позивачки періоду роботи з 01.08.1988 до 31.01.2002 на посадах вихователя та музичного керівника дитячого садка Черкаського ВО «ХІМВОЛОКНО» із-за форми власності не є правомірною підставою для відмови у виплаті їй передбаченої п.7-1 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058-IV допомоги з огляду на таке.

Умови обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги відповідно до пункту 7-1 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", та механізм її виплати визначає Порядок обчислення страхового стажу, що дає право на призначення грошової допомоги, та її виплати, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 №1191 (далі - Порядок №1191).

Відповідно до п.2 Порядку №1191 до страхового стажу, що визначає право на виплату грошової допомоги, зараховуються періоди роботи в закладах та установах державної та комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів «е» - «ж» статті 55 Закону №1788-ХІІ, що передбачені, зокрема, Переліком закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.11.1993 №909 (далі - Перелік №909).

Пунктом 5 вказаного Порядку№1191 визначено, що грошова допомога надається особам, яким починаючи з 1 жовтня 2011 р. призначається пенсія за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та які на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 зазначеного Закону, працювали в закладах та установах державної або комунальної форми власності на посадах, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е" - "ж" статті 55 Закону України "Про пенсійне забезпечення", і мають страховий стаж (для чоловіків - 35 років, для жінок - 30 років) на таких посадах, а також якщо вони до цього не отримували будь-яку пенсію.

Згідно з Переліком №909 до закладів і установ освіти, охорони здоров`я та соціального захисту і посад, робота на яких дає право на пенсію за вислугу років входять дошкільні навчальні заклади всіх типів та посади вихователя і музичного керівника.

Відповідно до ч.1 ст.12 Закону України від 11 липня 2001 року № 2628-III «Про дошкільну освіту» відповідно до потреб громадян України створюються такі заклади дошкільної освіти, як заклад дошкільної освіти (дитячий садок) для дітей віком від трьох до шести (семи) років, де забезпечуються їх розвиток, виховання і навчання відповідно до вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Отже, дитячий садок відноситься до закладу дошкільної освіти.

Записами трудової книжки позивачки за №№6-9 підтверджується, що вона у спірному періоді, а саме 01.08.1988 прийнята в у Черкаське виробниче об`єднання «ХІМВОЛОКНО» за направленням Облвно в дитячий садок №52 вихователем (розп. №397 від 08.08.1988). 10.05.1993 переведена музикальним керівником дитячого садка №52 (пер.№68 від 27.04.1993). 02.09.1996 переведена вихователем дитячого садка №52 (пер.№219 від 15.10.1996). 01.02.2002 переведена в ПОП інструктором (пер.№23 від 31.01.2002). Тобто, позивачка у спірному періоді працювала у дитячому садочку на посадах вихователя та музикального керівника та вказаний дошкільний заклад і посади входять до Переліку №909.

На день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV, позивачка працювала на посаді вихователя в дошкільному навчальному закладі №10 «Ялинка», що підтверджується записам її трудової книжки, який згідно з відомостями сайту https://ck.isuo.org/authorities/preschools-list/id/249 відноситься до комунальної власності м.Черкаси.

Відповідно до ст.ст.16, 18 Закону Української PCP від 28.06.1974 «Про народну освіту», що діяв у спірний період роботи позивачки, з метою створення найсприятливіших умов для виховання дітей дошкільного віку і подання необхідної допомоги сім`ї створюються дитячі ясла, дитячі садки, дитячі ясла-садки загального і спеціального призначення та інші дитячі дошкільні заклади. Влаштування дітей у дитячі дошкільні заклади провадиться за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють.

Дитячі дошкільні заклади організовувались виконавчими комітетами районних, міських, селищних і сільських Рад народних депутатів, а також з їх дозволу державними підприємствами, установами та організаціями, колгоспами, іншими кооперативними та іншими громадськими організаціями.

Врахувавши вказані вище обставини справи та норми законодавства, суд дійшов висновку, що спірний стаж позивачки (01.08.1988 до 31.01.2002) входить у період, коли підприємства, установи відносилися до державної власності, а дошкільні заклади мали статус державного відомчого, які організовувалися виконавчими комітетами районних, міських, селищних і сільських Рад народних депутатів.

Отже, спірний період роботи позивачки підлягав врахуванню відповідачами до страхового стажу, що визначає право на виплату їй вказаної грошової допомоги.

Вказаними вище доказами підтверджується, що позивачка на дату звернення до відповідача-1 відповідала всім критеріям, передбаченим п.7-1 Розділу XV Прикінцеві положення Закону № 1058-IV та п.5 Порядку №1191, для отримання грошової допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі їх десяти місячних пенсій станом на день її призначення, а саме на день досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону № 1058-IV працювала в закладі комунальної форми власності на посаді вихователя, робота на яких дає право на призначення пенсії за вислугу років відповідно до пунктів "е"-"ж" статті 55 Закону №1788-XII, мала страховий стаж 30 років на таких посадах, а також до цього не отримувала будь-яку пенсію. Тому суд дійшов висновку, що відмовляючи позивачці у виплаті вказаної вище грошової допомоги відповідачі порушили її право на соціальний захист та відповідач-2 виніс рішення, що суперечить вимогам закону.

Згідно з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду в постанові від 07.07.2022 у справі №160/2743/21 після прийняття рішення за результатами розгляду звернення неправомірність окремих дій чи бездіяльності цього суб`єкта владних повноважень під час розгляду звернення не може бути предметом окремого позову.

Тому суд дійшов висновку, що відповідач-1 не допустив порушення заявленого права позивачки на допризначення пенсії та діяв відповідно до вказаної вище норми Порядку №22-1 щодо прийому документів.

Відповідно до ч.5 ст.45 Закону №1058-VI документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Цей строк може бути продовжено за рішенням керівника територіального органу Пенсійного фонду України на строк проведення додаткової перевірки достовірності відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умов їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством, для визначення права на пенсію, але не більше ніж на 15 днів.

За результатами розгляду заяви про проведення допризначення пенсії у зв`язку з наданими додатковими документами (призначення одноразової грошової допомоги у розмірі 10 пенсій) відповідно до Закону №1058-VI відповідач-2 прийняв спірне рішення про відмову у проведенні перерахунку пенсії з підстави, що не узгоджується зі вказаними вище нормами законодавства. Саме вказаним рішенням всупереч вимог закону відповідач-2 не врахував у повному обсязі вказані вище періоди її роботи та всупереч вказаним вище нормами відмовив у виплаті одноразової грошової допомоги з мотивів відсутності достатнього страхового стажу для такої виплати. Тому позовна вимога про визнання Спірного рішення протиправним і його скасування обґрунтована та підлягає задоволенню.

Доводи відповідача-1, що він зарахував до її страхового стажу період роботи за квітень, травень та червень 2023 року та її загальний страховий стаж становить 41 рік 7 місяців 27 днів, не враховані, оскільки відсутні належні, достовірні та допустимі докази врахування відповідачами спірних періодів її роботи до спеціального стажу роботи, який дає право на виплату грошової допомоги, у розмірі десяти місячних пенсій.

Для забезпечення виконання завдання адміністративного суду, вказаного у ст.2 КАС України щодо ефективного способу повного захисту порушеного права позивачки є зобов`язання відповідача-2 у порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, відповідно до заяви позивачки від 25.07.2023 зарахувати їй до спеціального стажу роботи, який дає право на виплату грошової допомоги, у розмірі десяти місячних пенсій період її роботи на посаді вихователя у Дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу №10 «Ялинка» Черкаської міської ради з квітня до липня 2023 року, на посадах вихователя та музичного керівника Черкаського ПО «ХІМВОЛОКНО» з 01.08.1988 до 31.01.2002, у зв`язку з чим нарахувати та виплатити їй грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до п.7-1 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону №1058-VI станом на день призначення пенсії за віком.

Позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню у вказаних вище частинах.

Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Понесені позивачкою судові витрати, підтверджені квитанцією від 16.01.2024 в сумі 1211,20 грн про сплату судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою, підлягають стягненню на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 2, який безпосередньо порушив заявлене право позивачки, пропорційно задоволеній частині позову половина суми.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов адвоката Сліпенюка В.В. від імені ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 ) задовольнити частково.

Визнати протиправним і скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29000, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Чекірди Гната, будинок 10; код ЄДРПОУ 21318350) від 28.07.2023 №232730021451 про відмову ОСОБА_1 у виплаті грошової допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29000, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Чекірди Гната, будинок 10; код ЄДРПОУ 21318350) у порядку, межах, спосіб і строки, визначені законом, відповідно до заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) від 25.07.2023 зарахувати їй до спеціального стажу роботи, який дає право на виплату грошової допомоги, у розмірі десяти місячних пенсій період її роботи на посаді вихователя у Дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) комбінованого типу №10 «Ялинка» Черкаської міської ради з квітня до липня 2023 року, на посадах вихователя та музичного керівника Черкаського ПО «ХІМВОЛОКНО» з 01.08.1988 до 31.01.2002, у зв`язку з чим нарахувати та виплатити їй грошову допомогу, яка не підлягає оподаткуванню, у розмірі десяти місячних пенсій відповідно до п.7-1 розділу ХV «Прикінцеві положення» Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» станом на день призначення пенсії за віком.

У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

2. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління пенсійного фонду України в Хмельницькій області (29000, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Чекірди Гната, будинок 10; код ЄДРПОУ 21318350) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати зі сплати судового збору за звернення до адміністративного суду з позовною заявою в розмірі 605,60грн (шістсот п`ять гривень шістдесят копійок).

3. Копію рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного його тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Рішення ухвалене, складене у повному обсязі та підписане 22.02.2024.

Джерело: ЄДРСР 117211931
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку