open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/4460/23Головуючий в 1 інстанції: Дубровна В.А.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі: головуючої судді Шевчук О.А.,

суддів: Бойка А.В., Федусика А.Г.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року у справі за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИЛА:

В березні 2023 року позивач звернулась до суду з позовною заявою до відповідача, в якій просила визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у листі від 07.02.2023 № 2438-1412/Н-02/8-1500/23 у врахуванні при обчисленні пенсії до заробітної плати сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 31.12.2010 року в Державній прикордонній службі України при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком;

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити розрахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з 23 червня 2022 року із врахуванням при обчисленні пенсії до заробітної плати сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 31.12.2010 року в Державній прикордонній службі України, згідно з Архівними довідками від 02.08.2022 №983/2 та №983/3, виданих Галузевим державним архівом Державної прикордонної служби України з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/11132/22 зобов`язано ГУ ПФУ в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоди служби в Державній прикордонній службі України з 01.01.2004 року по 28.12.2010 року та здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачки з 23 червня 2022 року із врахуванням при обчисленні пенсії до страхового стажу періоду роботи з 01.01.2004 року по 28.12.2010 року в Державній прикордонній службі України та застосуванням заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тобто за три роки, що передують року звернення з заявою про призначення пенсії за віком за 2019,2020 та 2021 роки з урахуванням вже отриманих сум пенсії. ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про виконання рішення суду та при обчисленні пенсії врахувати і отримуване грошове забезпечення згідно з доданими до листа Галузевого державного архіву Державної прикордонної служби України 02 серпня 2022 року від 02.08.2022 р. № 981/15/Н-424 документами, оригінали яких були направлені на поштою. Проте, Відповідач листом від 07.02.2023 р. № 2438-1712/Н-02/8-1500/23 відмовив у зарахуванні для обчислення пенсії при розрахунку заробітної плати грошове забезпечення, яке виплачувалось ОСОБА_1 у період з 01.07.2000 по 31.12.2010 року та внесено значення заробітку « 0» (нулями), пояснивши тим, що копії довідок не містять інформацію про сплачені страхові внески. Позивачка вважає дану відмову протиправною, оскільки обов`язки щодо нараховування, обчислення і сплати в установлені строки та в повному обсязі страхових внесків, виконання інших вимог, передбачених цим Законом, а також нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, зокрема, щодо подання до територіальних органів Пенсійного фонду відомостей про застраховану особу, за яку або на користь якої ним сплачуються страхові внески, закріплений за страхувальником у пунктах 4, 6, 12 частини другої статті 17 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Тобто, такі відомості відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» подаються підприємствами, установами, організаціями, які виплачують заробітну плату, грошове забезпечення, а тому вини ОСОБА_1 у даному питанні немає.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у листі від 07.02.2023 № 2438-1412/Н-02/8-1500/23 у врахуванні при обчисленні пенсії до заробітної плати сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 28.12.2010 року в Державній прикордонній службі України при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області перерахувати ОСОБА_1 пенсію за віком з 23 червня 2022 року, з урахуванням сум грошового забезпечення за період служби в Державній прикордонній службі України з 01.07.2000 по 28.12.2022 р., та здійснити виплату з урахуванням вже отриманих сум пенсії. В іншій частині позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з таким рішенням, відповідач надав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог, постановити нове рішення, яким відмовити у повному обсязі у задоволенні позовної заяви.

Доводами апеляційної скарги зазначено, що з 01 січня 2004 стаж напряму пов`язаний зі сплатою страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, тобто сумою фактично сплачених страхових внесків. В реєстрі застрахованих осіб, згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу відсутня належна інформація про службу за спірний період, тобто страхові внески у встановленому законодавством розмірі не сплачувались. Тобто, при винесенні оскаржуваного рішення від 03.10.2023 судом не враховано, що неможливо врахувати при обчисленні пенсії суми грошового забезпечення за період служби позивача в Державній прикордонній службі України у зв`язку з ненаданням останнім відомостей до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, тобто ненаданням відповідного звіту. Обчислення заробітної плати на підставі довідки без надання первинних документів чинним законодавством не передбачено. Апелянт вказає, що до моменту отримання належної довідки з інформацією про сплаченні страхові внески, виданої на підставі первинних документів не виникає обов`язку в обчисленні пенсії ОСОБА_1 за спірний період служби на інших умовах, ніж це здійснено Головним управлінням. Щодо стягнення з Головного управління судового збору апелянт зазначає, що згідно з ч. 2 ст. 73 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» забороняється використання коштів Пенсійного фонду на цілі, не передбачені цим Законом.

У відзиві на апеляційну скаргу позивачка зазначає, що законодавець зобов`язав органи, які виплачують грошове забезпечення подати до Пенсійного фонду персоніфіковані відомості про грошове забезпечення та сплату страхових внесків з липня 2000 року по 31 грудня 2016 року. Галузевим державним архівом Державної прикордонної служби України до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області були направлені супровідний лист від 02.08.2022 р. № 981/15/Н-424 з архівним витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 26.11.1996 року № 225, архівного витягу з наказу Південного регіонального управління від 28.12.2010 року № 196- ос, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_1 за 1996-1999 роки, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_2 за 1999-2003 роки, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_3 за 2003-2010 роки та ксерокопії карток грошового забезпечення, тобто разом із первинними документами. Тобто, для архівних установ на законодавчому рівні встановлено вимоги щодо оформлення документів, які ними видаються. Таким чином, позивач вказує, що враховуючи те, що у апелянта є всі необхідні документи про нараховане та виплачене грошове забезпечення з первинними обліковими документами про нараховане грошове забезпечення, які видані Галузевим державним архівом Державної прикордонної служби у межах своїх повноважень, посилання відповідача на неможливість врахування у розрахунок заробітку для обчислення пенсії сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 31.12.2010 року в Державній прикордонній службі України у зв`язку з тим, що відсутні відомості у системі персоніфікованого обліку, є безпідставними, оскільки вини ОСОБА_1 у цьому немає, такі відомості відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» подаються підприємствами, установами, організаціями, які виплачуються заробітну плату, грошове забезпечення. Вказує, що такі висновки повністю узгоджуються з правовою позицією, яку висловив Верховний Суд у постанові від 20 лютого 2018 року по справі № 641/5501/17. З огляду на зазначене, позивачка просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Відповідно до п.3 ч.6 ст.12 КАС України дана справа відноситься до категорії незначної складності.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Згідно з ч.1 ст. 311 КАС України суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі: 1) відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю; 2) неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання; 3) подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за віком на підставі Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», що підтверджується рішенням ЦОУ ПФУ в м. Одесі про призначення пенсії від 01.07.2022 № 155250016909.

12 грудня 2022 року рішенням Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/11132/22 позов ОСОБА_1 до ГУ ПФУ в Одеській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у листі від 03.08.2022 №12270-10108/Н-02/8-1500/22 у врахування при обчисленні пенсії до страхового стажу періоду роботи з 01.01.2004 року по 28.12.2010 року в Державній прикордонній службі України та застосуванні заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески, за 2019-2021 роки при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області зарахувати ОСОБА_1 до страхового стажу періоди служби в Державній прикордонній службі України з 01.01.2004 року по 28.12.2010 року.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області здійснити перерахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з 23 червня 2022 року із врахуванням при обчисленні пенсії до страхового стажу періоду роботи з 01.01.2004 року по 28.12.2010 року в Державній прикордонній службі України та застосуванням заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески відповідно до ч. 2 ст. 40 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», тобто за три роки, що передують року звернення з заявою про призначення пенсії за віком за 2019, 2020 та 2021 роки з урахуванням вже отриманих сум пенсії. ( 10-21)

23 січня 2023 року ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою, в якій просила повідомити про результат виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2022 р. по справі № 420/11132/22, та провести їй не тільки зарахування стажу за рішенням суду, а при обчисленні пенсії врахувати отримуване грошове забезпечення згідно з доданими до листа Галузевого державного архіву Державної прикордонної служби України 02 серпня 2022 року від 02.08.2022 р. № 981/15/Н-424 архівним витягом з наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 26.11.1996 року № 225, архівного витягу з наказу Південного регіонального управління від 28.12.2010 року № 196-ос, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_1 за 1996- 1999 роки, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_2 за 1999- 2003 роки, архівну довідку про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_3 за 2003- 2010 роки та ксерокопії карток грошового забезпечення. ( а.с. 22-37)

07.02.2023 р. ГУ ПФУ в Одеській області листом № 2438-1712/Н-02/8-1500/23 відмовив ОСОБА_1 та зазначив, що на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 по справі № 420/11132/22 проведено перерахунок пенсії за віком з 23.06.2022 із врахуванням до страхового стажу періоду роботи з 01.01.2004 по 28.12.2010 в Державній прикордонній службі України та застосуванням заробітної плати в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні, з якої сплачені страхові внески за 2019-2021 роки. Пенсію обчислено при страховому стажі 41 рік 11 місяців (стаж враховано по 31.03.2022), середньомісячній заробітній платі 16203,61 грн, визначеній за період з 01.07.2000 по 31.03.2022 за даними персоніфікованого обліку (період з 01.07.2000 по 31.12.2010 внесено з 0 значенням), та її розмір становить 7004,81 грн. Відповідно до п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженому постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (зі змінами), у разі якщо за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським відповідно до Закону, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюються на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 04 лютого 2021 року № 3-1 "Про затвердження форми довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески та Порядку розрахунку сум грошового забезпечення, якщо документи про його нарахування та про сплачені страхові внески зберігаються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя або знищено", зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 07 квітня 2021 за № 463/36085.

Оскільки долучені до звернення копії довідок не відповідають вказаному Порядку, а саме, не містять інформацію про сплачені страхові внески, для проведення перерахунку пенсії підстав не має. До цього листа додано копію протоколу, розрахунок стажу, розрахунок заробітної плати. ( а.с. 38-49).

Згідно Розрахунку заробітної плати для обчислення враховано страховий стаж 41 рік 11 місяців (по 31.03.2022), середньомісячна заробітна плата в сумі 16203,61 грн, визначена з урахуванням періоду з 01.07.2000 по 31.03.2022 - за даними персоніфікованого обліку, період з 01.07.2000 по 31.12.2010 внесено з 0 значенням. ( а.с. 40-46).

Вважаючи, що відповідач при обчисленні пенсії за віком протиправно не врахував до заробітної плати суми грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 31.12.2010 року в Державній прикордонній службі України, а свої права порушеними, позивачка звернулась до суду з даним позовом.

Приймаючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку, що в спірних відносинах мало місце порушення прав позивачки, а відтак наявні законні підстави для визнання протиправними дій Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови у листі від 07.02.2023 № 2438-1412/Н-02/8-1500/23 у врахуванні при обчисленні пенсії до заробітної плати сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 28.12.2010 року в Державній прикордонній службі України при призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком. З метою належного захисту порушених прав позивачки суд вважав за доцільне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області перерахувати ОСОБА_1 пенсію за віком з 23 червня 2022 року, з урахуванням сум грошового забезпечення за період служби в Державній прикордонній службі України з 01.07.2000 по 28.12.2022 р., та здійснити виплату з урахуванням вже отриманих сум пенсії.

При цьому, суд першої інстанції дійшов висновку, що не підлягають задоволенню позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача здійснити розрахунок та виплату пенсії за віком ОСОБА_1 з 23 червня 2022 року із врахуванням при обчисленні пенсії до заробітної плати сум грошового забезпечення за період роботи з 01.07.2000 року по 31.12.2010 року в Державній прикордонній службі України, згідно з Архівними довідками від 02.08.2022 №983/2 та №983/3, виданих галузевим державним архівом Державної прикордонної служби України, оскільки, на переконання суду, позивачка обрала невірний спосіб захисту порушеного права. Крім того, позивачкою помилково визначено дату служби в Державній прикордонній службі України « 30.12.2010» замість правильної « 28.12.2010 ».

Крім того, суд першої інстанції зазначив, що при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 1 073,60 грн., що підтверджується платіжним документом від 16.03.2023 р. (а.с. 57).

Оскільки за результатами розгляду справи суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, то сплачений позивачем судовий збір підлягає відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в сумі 536,80 грн. пропорційно задоволеним позовним вимогам.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

З апеляційної скарги вбачається, що рішення суду першої інстанції оскаржується лише в частині задоволених позовних вимог, а тому з врахуванням наведеного, колегія суддів переглядає рішення суду першої інстанції лише в цій частині та в цій частині погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Згідно статті 4 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 року № 1788-XII умови, норми та порядок пенсійного забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських та членів їхніх сімей встановлюються Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Їм надається також право на одержання пенсій на підставах, передбачених цим Законом, незалежно від місця проходження військової служби. При цьому всі види грошового забезпечення військовослужбовців, а також осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських враховуються нарівні із заробітною платою робітників і службовців.

З 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058-IV), який є основним законом, який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 5 Закону №1058-IV визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб`єктами системи загальнообов`язкового державного пенсійного та соціального страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом та Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Статтею 8 Закону №1058-IV передбачено право громадян України на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи, а саме, громадян України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом.

Частиною першою статті 9 Закону №1058-ІV передбачено, що за рахунок коштів Пенсійного фонду України в солідарній системі призначаються такі пенсійні виплати: пенсія за віком; пенсія по інвалідності внаслідок загального захворювання (у тому числі каліцтва, не пов`язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсія у зв`язку з втратою годувальника.

Статтею 10 Закону № 1058-ІУ визначено що особі, яка має одночасно право на різні види, призначається один з цих видів пенсії за її вибором.

В пункті 11 частини першої статті 11 Закону №1058-IV зазначені особи, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, а саме, військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової служби), поліцейські, особи рядового і начальницького складу, у тому числі ті, які проходять військову службу під час особливого періоду, визначеного законами України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" та "Про військовий обов`язок і військову службу".

За приписами статті 14 Закону №1058-IV страхувальниками відповідно до цього Закону, зокрема, є підприємства, установи, організації, військові частини та органи, які виплачують заробітну плату (винагороду), грошове забезпечення, допомогу, надбавку або компенсацію, - для осіб, зазначених у пунктах 6-9, 11 і 12 статті 11 цього Закону.

Згідно з частиною шостою статті 20 Закону №1058-IV страхувальники зобов`язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду.

Базовим звітним періодом є:

для страхувальників, зазначених у пунктах 1, 2, 4 статті 14 цього Закону, - календарний місяць;

для страхувальників, зазначених у пункті 5 статті 14 цього Закону, - квартал.

За осіб, зазначених у пунктах 8, 11-14 статті 11 цього Закону, страхові внески сплачуються в порядку і строки, визначені Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, коштів цільових фондів, з яких цим особам сплачуються відповідно грошове забезпечення, страхові виплати, допомога, надбавка і компенсації.

За положеннями частини другої статті 40 Закону №1058-IV заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії визначається за формулою: Зп = Зс х (Ск : К), де: Зп -заробітна плата (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, у гривнях; Зс - середня заробітна плата (дохід) в Україні, з якої сплачено страхові внески, за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії. Порядок визначення показників зазначеної заробітної плати затверджується ПФУ за погодженням з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної фінансової політики, державної політики у сферах економічного розвитку, статистики. Тимчасово, з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року, заробітна плата (дохід) для призначення пенсії визначається із середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески за 2016 та 2017 роки. Ск -сума коефіцієнтів заробітної плати (доходу) за кожний місяць (Кз 1 + Кз 2 + Кз 3 + ... + Кз n); К - страховий стаж за місяці, які враховано для визначення коефіцієнта заробітної плати (доходу) застрахованої особи.

Положеннями частини першої статті 44 Закону №1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Відповідно до пункту 3 Розділу ХV "Прикінцевих положень" Закону №1058-ІV зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу за період з 1 січня 2004 року по 31 грудня 2006 року проводиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, за рахунок коштів Державного бюджету України.

Протягом п`яти років з дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" (набрав чинність 11.10.2017) військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення відповідно до законодавства, до Пенсійного фонду подаються, у разі їх відсутності, персоніфіковані відомості про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 року № 22-1.( далі Порядок № 22-1)

Розділом ІІ Порядку №22-1 встановлено перелік документів, необхідних для призначення, перерахунку пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший.

Пункт 2.7 розділу II Порядку №22-1 передбачає, що до заяви про перерахунок пенсії у зв`язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв`язку зі зміною кількості членів сім`ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються документи, передбачені підпунктами 2-4 пункту 2.1, пунктом 2.6 цього розділу.

Зокрема, документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За періоди роботи після впровадження персоніфікованого обліку у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (далі - персоніфікований облік) орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу з реєстру застрахованих осіб за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення (далі - індивідуальні відомості про застраховану особу).

У разі якщо за період з 01 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року в реєстрі застрахованих осіб відсутні відомості, необхідні для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським відповідно до Закону, страховий стаж та заробітна плата (дохід) обчислюються на підставі довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески, форма якої затверджена постановою правління Пенсійного фонду України від 04 лютого 2021 року № 3-1 «Про затвердження форми довідки про нараховані суми грошового забезпечення та про сплачені страхові внески та Порядку розрахунку сум грошового забезпечення, якщо документи про його нарахування та про сплачені страхові внески зберігаються на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та міста Севастополя або знищено», зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 07 квітня 2021 року за № 463/36085.

Для підтвердження заробітної плати за період страхового стажу з 01 липня 2000 року орган, що призначає пенсію, додає індивідуальні відомості про застраховану особу (додатки 3, 4 до Положення).

Абзацами другий, третій пункту 4.3 розділу ІV Порядку № 22-1 визначено рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи. Рішення за результатами розгляду заяви та поданих документів органом, що призначає пенсію, приймається не пізніше 10 днів після надходження заяви.

Аналіз наведених норм права дозволяє дійти висновку, що заява про призначення/перерахунок пенсії подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України, що призначає пенсію, до якої додаються документи, передбачені Порядком № 22-1.

Як встановлено судами та підтверджується матеріалами справи, позивачка у період з 26.11.1996 по 28.12.2010 року проходила службу за контрактом в Державній прикордонній службі України, що підтверджується наказом командира ВЧ НОМЕР_1 ( Прикордонні війська України) від 26.11.1996 № 225 « По стройовій частині» ( а.с. 25) та наказом начальника Південного регіонального управління Державної прикордонної служби України « По особовому складу» від 28.12.2010 р. № 196-ос ( а.с. 26).

ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та з 29.12.2010 отримувала пенсію за вислугою років відповідно до Закону країни «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

З 01.07.2022 Головне управління призначило ОСОБА_1 пенсію за віком відповідно до Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» за її заявою від 23.06.2022 р.

Згідно рішення ЦОУ ПФУ в м. Одесі про призначення пенсії від 01.07.2022 № 155250016909 пенсію позивачки за віком обчислено при страховому стажі 34 роки 11 місяців та 19 днів (у т.ч. зараховано до страхового стажу військову службу в Державній прикордонній службі України лише період з 28.11.1996 року по 31.12.2003 року), розмір пенсії з надбавками склав 2 300,00 грн.

На виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 по справі № 420/11132/22 відповідачем проведено перерахунок пенсії за віком з 23.06.2022, врахувавши до страхового стажу військову службу в Державній прикордонній службі України період з 01.01.2004 по 28.12.2010, внаслідок чого пенсію обчислено при страховому стажі 41 рік 11 місяців, при середньомісячній заробітній платі 16 203,61 грн, визначеній за період з 01.07.2000 по 31.03.2022 за даними персоніфікованого обліку (період з 01.07.2000 по 31.12.2010 внесено з 0 значенням), та її розмір становить 7004,81 грн., що підтверджується Протоколом перерахунку, Розрахунком стажу, Розрахунком заробітної плати (а.с. 40-49).

Виходячи з наведеного, час проходження служби позивачки в Державній прикордонній службі України з 26.11.1996 по 28.12.2010 року зарахований до її страхового стажу.

На звернення позивачки від 23.01.2023 р. щодо врахування при обчисленні пенсії отримуваного грошового забезпечення згідно архівної довідки про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_1 за 1996-1999 роки, архівної довідки про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_2 за 1999- 2003 роки, архівної довідки про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_3 за 2003- 2010 роки, відповідач листом від 07.02.2023 р. відмовив у перерахунку пенсії з підстав відсутності у вказаних довідках інформації про сплачені страхові внески, що не відповідає п. 2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженому постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 (зі змінами).

Отже, спірність питання у даній справі полягає у правомірності дій відповідача щодо не врахування архівних довідок військових частин (ВЧ НОМЕР_1 , НОМЕР_4 , ВЧ НОМЕР_3 ) про грошове забезпечення ОСОБА_1 за 1996-2010 роки під час перерахунку її пенсії за віком, а саме при обчисленні заробітної плати за період з 01.07.2000 по 31.12.2010 р. не враховані суми грошового забезпечення, про що свідчать графи « Заробітки ( довідка/з обмеженням) », « Коефіцієнт» з « 0» значеннями. ( а.с. 40-43).

Як вбачається з наявних у справі архівної довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 у військовій частині НОМЕР_1 за період 1996- 1999 роки, архівної довідки ОСОБА_1 про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_2 за період з 1999- 2003 роки, архівної довідки ОСОБА_1 про грошове забезпечення у військовій частині НОМЕР_3 за період 2003- 2010 роки, то вказані архівні довідки дійсно не містять вказаної інформації.

Водночас слід зазначити, що Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 770 затверджено Порядок зарахування періодів служби до страхового стажу військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу за період з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2006 року, а також Порядок подання відсутніх у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2016 р., необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським. ( далі- Порядок № 770)

Відповідно до п.1 Порядку № 770 цей Порядок установлює механізм, форму та строки подання до управлінь Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також об`єднаних управлінь (далі - територіальні органи Пенсійного фонду України) необхідних для призначення пенсій військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам начальницького і рядового складу, поліцейським персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2016 р. у разі їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб).

Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку № 770 відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться Пенсійним фондом України до реєстру застрахованих осіб на підставі інформації з податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формами № 8 ДР і № 1 ДФ, які ДФС передає Пенсійному фонду України в електронному вигляді на центральному рівні в порядку, встановленому Пенсійним фондом України та ДФС. При цьому Пенсійний фонд України обчислює щомісячні суми грошового забезпечення виходячи із середнього розміру сум доходу квартальної звітності за формами № 8 ДР і № 1 ДФ за період, за який подано інформацію.

У разі відсутності інформації з податкового розрахунку сум доходу відомості про періоди служби, суми грошового забезпечення та сплату страхових внесків вносяться територіальними органами Пенсійного фонду України до реєстру застрахованих осіб на підставі поданого військовими частинами чи органами, які виплачують (виплачували) грошове забезпечення (далі - страхувальники), або подаються органами, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи), до територіальних органів Пенсійного фонду України у вигляді звіту за формою згідно з додатком.

Страхувальники або уповноважені органи подають звіт до територіальних органів Пенсійного фонду України у такі строки:

за період з 1 липня 2000 р. по 31 грудня 2003 р.- не пізніше ніж 1 грудня 2019;

за період з 1 січня 2004 р. по 31 грудня 2007 р. - не пізніше ніж 1 травня 2020;

за період з 1 січня 2008 р. по 31 грудня 2011 р. - не пізніше ніж 1 жовтня 2020;

за період з 1 січня 2012 р. по 31 грудня 2015 р. - не пізніше ніж 1 жовтня 2021;

за період з 1 січня 2015 р. по 31 грудня 2016 р. - не пізніше ніж 11 жовтня 2022.

Кінцеві строки подання страхувальниками або уповноваженими органами звіту до територіальних органів Пенсійного фонду України, зазначені у цьому пункті, можуть бути змінені відповідними державними органами за погодженням з Пенсійним фондом України, але не пізніше ніж до 11 жовтня 2022 року.

Для формування звіту страхувальники або уповноважені органи та територіальні органи Пенсійного фонду України можуть обмінюватися інформацією на паперових та магнітних (електронних) носіях. При цьому територіальні органи Пенсійного фонду України аналізують отриману від страхувальників та уповноважених органів інформацію, додають інформацію, наявну в Пенсійному фонді України, та повертають таку інформацію до страхувальників або уповноважених органів для заповнення та подання звіту.

З огляду на вказані положення Порядку колегія суддів критично оцінює доводи апелянта щодо обґрунтованості оскаржуваної відмови у проведенні перерахунку пенсії за віком з підстав надання позивачем архівних довідок про розміри грошового забезпечення без даних по сплачені страхові внески.

В свою чергу матеріали справи не містять доказів, що за спірний період в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні вказані відомості.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що в межах даних спірних правовідносин позивачка не може нести відповідальність чи бути обмеженою у правах на соціальне забезпечення в разі неналежного виконання своїх обов`язків чи-то роботодавцем, чи-то органом Пенсійного фонду, так як обов`язок щодо подання до пенсійного органу персоніфікованих відомостей про грошове забезпечення та сплату страхових внесків за період з 1 липня 2000 року по 31 грудня 2016 року, необхідних для призначення пенсії військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, поліцейським, покладено саме на військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення відповідно до законодавства.

Таким чином, вірним є висновок суду першої інстанції про часткове задоволення позовних вимог.

Що стосується доводів апелянта про те, що судом безпідставно стягнуто з них судовий збір, оскільки згідно з ч. 2 ст. 73 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» забороняється використання коштів Пенсійного фонду на цілі, не передбачені цим Законом, колегія суддів вважає їх безпідставними.

Відповідно до ч.3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

З огляду на викладене, суд першої інстанції цілком правомірно у відповідності до норм чинного законодавства стягнув з Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в сумі 536,80 ( п`ятсот тридцять шість грн 80 коп.) гривень.

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Інші доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції і зводяться до переоцінки встановлених судом обставин справи.

На підставі вищевикладеного, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що рішення Одеського окружного адміністративного суду ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.

Відповідно до ч.1 ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає крім випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуюча суддя: О.А. Шевчук

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: А.Г. Федусик

Джерело: ЄДРСР 116838182
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку