open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,

e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" грудня 2023 р. м. РівнеСправа № 918/1131/23

Господарський суд Рівненської області у складі судді Пашкевич І.О., за участі секретаря судового засідання Ярощук О.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін справу за позовом Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Леха Качинського, 12А, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014) до Тараканівської сільської ради (вул. Львівська, 117, с. Тараканів, Рівненська обл., Дубенський р-н, 35641, код ЄДРПОУ 04385403) про стягнення 306 290 грн 00 коп.

у судове засідання з`явилися:

- від позивача: Комісаров Ігор Дмитрович;

- від відповідача: Сорочинська Наталія Григорівна;

Відповідно до ч. 14 ст. 8, ст. 222 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), при розгляді судової справи здійснювалося фіксування судового процесу за допомогою наявних технічних засобів відео- та звукозапису

ВСТАНОВИВ:

06 листопада 2023 року на поштову адресу Господарського суду Рівненської області надійшов позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. шкоди завданої навколишньому природному середовищу.

Ухвалою від 09.11.2023 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 918/1131/23. Постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання для розгляду справи призначено на 05.12.2023. Визначено відповідачу строк для подання заяви з запереченням проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - 10 днів з дня вручення даної ухвали. Запропоновано сторонам подати сторонам заяви по суті спору, встановлено процесуальні строку на їх подання.

22 листопада 2023 року від відповідача надійшов відзив.

05 грудня 2023 року від позивача надійшла відповідь на відзив.

Ухвалою від 05.12.2023 розгляд справи відкладено на 14.12.2023.

Ухвалою від 14.12.2023 оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду справи по суті на 26.12.2023.

У судове засідання 26.12.2023 з`явилися представники позивача та відповідача, які підтримали свої доводи та заперечення, викладені у позовній заяві, відзиві та відповіді на відзив.

Правова позиція позивача, викладена у позовній заяві

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позаплановими перевірками дотримання вимог природоохоронного законодавства органу місцевого самоврядування на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району виявлено сміттєзвалище загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см., а також виявлено несанкціоноване стихійне сміттєзвалище загальною площею 540 кв.м., висотою 65см за адресою поруч вул. Дубенська, с. Тараканів Дубенського р-ну (координати 50.402886; 25:710974), що є порушенням ст. 12 Закону України «Про охорону земель», ст. 21 Закону України «Про відходи», ст. 12 Земельного Кодексу України.

Вказані порушення зафіксовані в Актах перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021 та від 26.10.2021. Позивачем видано відповідачу вимоги про ліквідацію сміттєзвалищ. По даному факту до адміністративної відповідальності за ст. ст. 52 та 82 КУпАП притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. Штрафи сплачено повністю в добровільній формі. Позивачем відібрано проби ґрунтів на замічених і забруднених земельних ділянках, що знаходяться поруч земельних ділянок із к.н. 5621689100:02:003:0026 та к.н 5621689100:05:005:0089, та за результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробах ґрунту.

На підставі виявлених фактів забруднення (засмічення) земель проведено розрахунок шкоди згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою:

- внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 35 640 грн. 00 коп.;

- внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 на площі 540 кв.м. становить 3 119 грн. 00 коп;

- внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н 5621689100:05:005:0089 на площі 3 685 м2 становить - 24 321 грн.00 коп.;

- внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н 5621689100:05:005:0089 на площі 3 685 кв.м. становить - 243 210 грн 00 коп.

Позивачем виставлялися претензії до відповідача, в той же час зауважень чи заперечень до складених документів від відповідача на адресу Інспекції не надходили. Окрім того, на підставі наказу від 03.12.2021 №361-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)» позивачем здійснено позаплановий захід щодо виконання відповідачем вимог від 21.10.2021 та 26.10.2021. За результатами здійсненого заходу встановлено та актом від 07.12.2021 зафіксовано, що Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області не виконано вказані вимоги. По вказаному факту до адміністративної відповідальності притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області ОСОБА_1 за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу, який сплачено.

Загальна сума шкоди, завданої державі Тараканівської сільською радою Дубенського району за порушення вимог природоохоронного законодавства, становить 306 290 грн.00 коп., яку і просить стягнути позивач в дохід державного бюджету, а саме до фонду охорони навколишнього природного середовища Тараканівської сільської територіальної громади. Дані кошти будуть використані для зниження забруднення навколишнього природного середовища.

Правова позиція відповідача, викладена у відзиві

Відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог та вказав, що факт наявності сміття не є достатнім для того, щоб вважати землю засміченою та забрудненою і як наслідок виникнення обов`язку відшкодувати шкоду. Обов`язковою ознакою засмічення є таке засмічення земель, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища. Водночас у зв`язку із проведенням позапланових перевірок позивачем виявлено факти забруднення та засмічення земельних ділянок із к.н. 5621689100:05:005:0089 та з к.н. 5621689100:02:003:0026, які не перебувають у власності відповідача, а власниками яких є фізичні особи - ОСОБА_2 (її земельна ділянка перебуває в оренді СГ ТзОВ «Дубенська аграрна компанія») та ОСОБА_3 відповідно до інформації з Державного реєстру прав власності на нерухоме майно.

Відповідач звернувся з листом до орендаря СГ ТзОВ «Дубенська аграрна компанія» щодо інформації про стан даної земельної ділянки. У відповідь була отримала наступна інформація: будь-які факти щодо забруднення вищевказаної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 побутовими відходами їм невідомі, ділянка завжди оброблялась в межах кадастрової площі.

Правова позиція позивача, викладена у відповіді на відзив

Позивач вказує, що в голови Тараканівської сільської ради було відібрано пояснення щодо виявленого сміттєзвалища орієнтовною площею 3685 м2 , висотою до 70 см та притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. ст. 82, 52 КУпАП. При розгляді протоколів про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 погодилась з протоколами і на теперішній час штрафи, накладені постановою про накладення адміністративного стягнення є сплаченими. Голова Тараканівської сільської ради в письмових поясненнях зазначила, що їй відомо про це сміттєзвалище твердих побутових відходів, яке є паспортизованим і невідповідність географічних координат, зазначених у Паспорті місця видалення відходів буде виправлено розробником Паспорта МВВ та приведено у відповідність до чинного законодавства.

Однак, таке розміщення твердих побутових відходів на земельній ділянці здійснено Тараканівською сільською радою без дозвільних документів, без розроблення відповідних проектних документів та паспорту, що не спростовано ОСОБА_1 під час розгляду справи.

Крім того, несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів розміщене на земельній ділянці без присвоєного кадастрового номеру. За основу розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення земельної ділянки, кадастровий номер якої відсутній, було взято земельну ділянку, яка знаходиться поряд з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089. Тараканівською сільською радою самовільно зайнята земельна ділянка категорії земель сільськогосподарського призначення, яка межує поблизу земельної ділянки з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089 та фактично використовується під сміттєзвалище ТПВ.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються аргументи позивача та заперечення відповідача, об`єктивно оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з огляду на наступне.

Судом встановлено, що 05.10.2021 за вх.№3-342 на адресу Державної екологічної інспекції Поліського округу надійшло звернення жительки м. Дубно, щодо проведення перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства Тараканівською сільською радою Дубенського району, оскільки має місце сміттєзвалище на території Тараканівської сільської ради.

Відповідно до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», керуючись Положенням про Державну екологічну інспекцію Поліського округу на підставі наказу Державної екологічної інспекції України від 02.12.2020 №464 "Про затвердження Переліку центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів, місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, які планується перевірити у 2021 році" та з метою здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на території Житомирської, Рівненської областей Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано наказ від 21.10.2021 №297-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)».

Пункт 7 даного наказу передбачає, що старшим державним інспекторам та державним інспекторам з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу необхідно здійснити позапланову перевірку фактів викладених у зверненні ОСОБА_4 від 05.10.2021 за №3-342.

21 жовтня 2021 року старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Хаванською О.Л., Щуром В.Г., Круком В.А. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Борисовою Л.В. в присутності начальника Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту Іщишин О.А. проведено позапланову перевірку фактів, викладених у зверненні ОСОБА_4 на території Тараканівської територіальної громади Дубенського району,

В ході обстеження території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району виявлено сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, пластикових вінків та пластикових квітів з кладовища, загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см.

Вказане порушення зафіксоване в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 21.10.2021. Один примірник акту перевірки отримав начальник Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту.

21 жовтня 2021 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу голові Тараканівської сільської ради Дубенського району видано вимогу щодо приведення у відповідність із законодавством та з метою реалізації повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, поводження з відходами та усунення порушень природоохоронного законодавства виявлених під час перевірки.

Пунктом 1 вимоги від 21.10.2021 зобов`язано ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, пластикових вінків та пластикових квітів з кладовища, орієнтовною площею 3685 м.кв, висотою 70 см на дорозі між селами Великі Загірці і Тараканів Лубенського району Рівненської області.

21 жовтня 2021 року голова Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Н.Г. Сорочинська отримала вказану вимогу.

По даному факту голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1360 грн 00 коп., у зв`язку з тим, що виконуючи свої посадові повноваження допустила засмічення та забруднення земельної ділянки побутовими відходами, безхазяйними відходами тощо на території вздовж дороги села Тараканів та села Великі Загірці Дубенського району Рівненської області (протокол 013183 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 03.11.2021 №2130-4/4). Штраф сплачено повністю в добровільній формі.

Також по факту допущення бездіяльність під час поводження з відходами під час їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення та захоронення, а саме допущено розміщення відходів на території між селами Тараканів та села Великі Затірці Дубенського району Рівненської області голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.82 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1700грн. (протокол 013182 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 03.11.2021 №2131-4/4). Штраф добровільно сплачено.

21 жовтня 2021 року в присутності начальника Відділу комунальної власності та благоустрою, землевпорядкування та цивільного захисту спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу, начальником відділу поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства виконано відбір проб ґрунтів на території Тараканівської сільської ради між селами Тараканів і Великі Загорці (акт відбору проб ґрунтів від 21.10.2021 за №34-21/2).

За результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробі ґрунту по амонію в 1,98 рази, по нітратах в 6,81 рази, по фосфору рухомому в 8,88 рази, по хлоридах в 2,36 рази, по сульфатах в 4,67 рази в порівнянні з контрольною пробою (Протокол №34-21/2 вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів від 27.10.2021).

Також за результатами перевірки встановлено, що Тараканівською сільською радою Дубенського району не уживаються заходи щодо запобігання негативному і екологічно небезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків такого впливу.

Виявлене забруднення земель і ґрунтів, зумовлене господарською та іншою діяльністю суб`єкта господарювання, понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин що підтверджено протоколом №34-21/2 вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів від 27.10.2021.

Відбір проб ґрунтів проведено відповідно до вимог чинних нормативних документів: ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01-2019 Охорона довкілля. Якість ґрунту. Загальні вимоги відбирання проб. Засоби вимірювальної техніки та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: рулетка металева УТ-71581, паспорт повірки №12А/195 чинний до 01.06.2022, лопата. При вимірюванні застосовані такі основні засоби вимірювальної техніки: Бюретка М-2-25-0,05 ГОСТ 29251-91 б/н; Бюретка 1-1-2-25-0,1 ГОСТ 29251-91 б/н; Іономір И-160МИ зав. №3566, свідоцтво про повірку №7А/125 чинне до 01.06.2022; Спектрофотометр Ulab 102, №АD2011028, сертифікат відповідності UA.TR.001 37 076-20 чинний до 28.12.2021; Ваги лабораторні електричні 2к.т. ТР-214 №19460082, СВІДОЦТВО про повірку №1А/322 чинне до 01.06.2022.

Жодних зауважень чи заперечень до складених вищезазначених документів від Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на адресу Інспекції не надходили.

Головою Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області надано пояснення на вимогу Державної екологічної інспекції Поліського округу від 21.10.2021, щодо ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища.

За результатами проведеної перевірки та виявлених порушень Державною екологічною інспекцією Поліського округу були проведені розрахунки збитків завданих державі:

- розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення твердими побутовими відходами земельної ділянки загальною площею 3685 м2 з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089 на території Тараканівської територіальної громади, Дубенського району, становить - 24 321грн.00 коп.;

- розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 на площі 3685 кв.м. становить - 243 210 грн. 00 коп.

18 листопада 2021 року за вих. №3-08/5924 Державною екологічною інспекцією Поліського округу Тараканівській сільській раді виставлена претензія №135-4/4 на суму 24 321 грн. 00 коп. за забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685кв.м.,

18 листопада 2021 року за вих.№3-08/5923 Державною екологічною інспекцією Поліського округу Тараканівській сільській раді виставлена претензія №134-4/4 на суму 243 210грн. 00коп. за засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м..

Відповідно до ст.222 Господарського кодексу України, Державна екологічна інспекція Поліського округу пропонувала Тараканівській сільській раді Дубенського району Рівненської області в місячний термін відшкодувати в добровільному порядку вищевказані збитки заподіяні державі.

Окрім того, судом встановлено, що старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Поліського округу Щуром В.Г., Круком В.А., у присутності поліцейського СРПП Дубенського РВП ГУНП в Рівненській області Петрусь Н.Ю. відповідно до ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про Державну екологічну інспекцію Поліського округу, наказу Державної екологічної інспекції Поліського округу від 01.10.2021 № 277-ОД «Про проведення рейдових заходів на території Житомирської та Рівненської областей» проведена позапланова перевірка з дотримання вимог природоохоронного законодавства Тараканівською сільською радою Дубенського району.

В ході обстеження території в с.Тараканів вул. Дубенська, Дубенського району, Рівненської області за координатами 50.402886; 25:710974, виявлено несанкціоноване стихійне сміттєзвалище твердих побутових відходів пластику, поліпропіленової плівки, будівельних відходів загальною площею 540 кв.м., висотою 65см, що є порушенням ст. 12 Закону України «Про охорону земель», ст.21 Закону України «Про відходи», ст. 12 Земельного Кодексу України.

Вказане порушення зафіксоване в Акті перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 26.10.2021 (с. Тараканів)

26 жовтня 2021 року Державною екологічною інспекцією Поліського округу видано вимогу для Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області про ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища, згідно з п. 1 якої зобов`язано ліквідувати несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, пластику, поліпропіленової плівки, орієнтованою площею 540 м.кв., висотою 65 см. на земельній ділянці (координати 50.402886; 25:710974 поруч вул. Дубенська, с.Тараканів, Дубенський район).

Один примірник вимоги від 26.10.2021 отримано головою Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинська Н.Г. під підпис.

По даному факту голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 82 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 1700 грн. (допущено бездіяльність під час виконання своїх повноважень в сфері поводження з відходами під час їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення та захоронення, а саме допущено розміщення стихійного сміттєзвалища за адресою вул. Дубенська, с.Тараканів, протокол 013184 від 02.11.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 04.11.2021 №2139-4/4).

Як вбачається, штраф сплачено повністю в добровільній формі згідно з квитанцією від 09.11.2021.

Окрім того, голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу розмірі 1360 грн. 00 коп. за ст. 52 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв`язку з тим, що виконуючи свої посадові повноваження допустила засмічення та забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами на земельній ділянці площею 540 кв.м. поруч вул. Дубенська, с.Тараканів Дубенського району Рівненської області (протокол 013711 від 07.12.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 09.12,2021 №2499-4/4). Штраф сплачено.

Спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу 23.11.2021 з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності заступника сільського голови Тараканівської сільської ради Глівки А.І відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради за межами с. Тараканів (акт відбору проб ґрунтів від 23.11.2021 №35-21/2.).

За результатами визначень зафіксовано перевищення вмісту забруднюючих речовин в пробі ґрунту по нітратах в 7,95 рази, по фосфору рухомому в 4,17 рази, по хлоридах в 8 раз, по сульфатах в 1,75 рази в порівнянні з контрольною пробою (протокол вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів №35-21/2 від 02.12.2021).

Відбір проб ґрунтів проведено відповідно до вимог чинних нормативних документів: ДСТУ ГОСТ 17.4.3.01-2019 Охорона довкілля. Якість ґрунту. Загальні вимоги відбирання проб. Засоби вимірювальної техніки та допоміжне обладнання, що застосовувались при відборі проб: рулетка металева УТ-71581 (паспорт повірки №12А/195 чинний до 01.06.2022), лопата.

При вимірюванні застосовані такі основні засоби вимірювальної техніки: Бюретка 1-1-2-25-0,05 ГОСТ 29251-91 б/н; Бюретка 1-1-2-25-0,1 ГОСТ 29251-91 б/н; Іономір лабораторний И-160МИ зав. №3566, свідоцтво про повірку №7А/125, чинне до 01.06.2022; Спектрофотометр Uab102 №АD2011028, сертифікат відповідності UA.TR.001 37 076-20 чинний до 28.12.2021, Ваги лабораторні електричні 2к.т. ТР-214 №19460082, СВІДОЦТВО про повірку №1А/322 чинне до 01.06.2022.

Згідно з ст. 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» вид діяльності «контроль стану навколишнього природного середовища» належить до сфери законодавчо регульованої метрології.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», повноваження центральних органів виконавчої влади, інших державних органів уповноважувати підприємства та організації, їх відокремлені підрозділи та фізичних осіб-підприємців на проведення певних вимірювань, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, у сфері законодавчо регульованої метрології (контроль стану навколишнього природного середовища згідно 3 статті Закону) визначаються законом.

Територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції проводять вимірювання, не пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, у сфері законодавчо регульованої метрології .

Відповідно до пункту «м» ч. 1 ст. 20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» та пункту 1 розділу III Вимог, Держекоінспекція є органом з уповноваження на проведення вимірювань її територіальних органів.

Відповідно до п. 14 розділу III Вимог рішення про уповноваження оформлюється наказом органу з уповноваження (Держекоінспекції). Галузь уповноваження є обов`язковим додатком до наказу про уповноваження.

Територіальні органи не проводять вимірювань, пов`язаних з оцінкою відповідності продукції, процесів та послуг, відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», тому відсутні підстави отримувати документи про відповідність, у тому числі сертифікати відповідності.

У позовній заяві позивачем вказано, що засоби вимірювальної техніки, на яких проводились підготовка до вимірювання та самі вимірювання пройшли державну повірку та відповідали вимогам. Відповідачем вказаного не спростовано.

Як вбачається, Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено розрахунок та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 35 640 грн. 00 коп. Крім того, розмір шкоди, заподіяної внаслідок забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. становить 3 119 грн. 00коп.

08 лютого 2022 року (вих.№793/4/4-08) Державною екологічною інспекцією Поліського округу по факту забруднення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. Тараканівській сільській раді виставлена претензія №69-4/4 на суму 3 119 грн. 00коп..

08 лютого 2022 року (вих.№794/4/4-07) Державною екологічною інспекцією Поліського округу по факту засмічення земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. Тараканівській сільській раді виставлена претензія №70-4/4 на суму 35 640грн. 00коп..

Зауважень чи заперечень до складених вищезазначених документів від Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області на адресу Інспекції не надходили.

Відповідно до ст.222 Господарського кодексу України, Державна екологічна інспекція Поліського округу пропонувала Тараканівській сільській раді Дубенського району Рівненської області в місячний термін відшкодувати в добровільному порядку вищевказані збитки заподіяні державі.

Окрім того, на підставі наказу від 03.12.2021 року №361-ОД «Про здійснення заходів державного нагляду (контролю)» Державною екологічною інспекцією Поліського округу здійснено позаплановий захід щодо виконання Вимог від 21.10.2021 та 26.10.2021 Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області.

За результатами здійсненого заходу встановлено та актом від 07.12.2021 зафіксовано, що Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області не виконано Вимогу від 21.10.2021, а саме не ліквідоване несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, відпрацьованих автомобільних покришок, тощо площею 3685м.кв., висотою 70см. на дорозі між селами Великі Загориці і Тараканів Дубенського району, а також не виконано п.1 Вимог від 26.10.2021, а саме не ліквідовано несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, пластику, поліпропіленової плівки, орієнтованою площею 540м.кв., висотою 65 см. на земельній ділянці поруч вул. Лубенська с.Тараканів Дубенського району.

По вказаному факту до адміністративної відповідальності притягнуто голову Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області Сорочинську Н.Г. за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафу розмірі 510грн. (протокол 013713 та 013712 від 07.12.2021, постанова про притягнення до адміністративної відповідальності від 07.12.2021 №2475-4/4 та №2474-4/4). Штрафи сплачено ОСОБА_1 у повному розмірі.

За приписами ч.1 ст.13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.14 Конституції України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави (ст.16 Конституції України).

У силу ст.66, 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають природні ресурси, які залучені в господарській обіг, так і невикористані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ) ландшафти та інші природні комплекси, (ст.5 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

У відповідності до ст.40 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог, зокрема, здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.

Статтею 96 ЗК України на землекористувачів покладено обов`язок додержуватися вимог законодавства про охорону довкілля.

Відповідно до ст. 35 Закону України "Про охорону земель" власники і землекористувачі при здійсненні господарської діяльності зобов`язані, зокрема, дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів, забезпечувати захист земель від ерозії, виснаження, забруднення, засмічення, засолення, осолонцювання, підкислення, перезволоження, підтоплення, заростання бур`янами, чагарниками і дрібноліссям.

Згідно з ч.1, 2 ст.167 ЗК України, якій кореспондується ч.1 ст.45 Закону України "Про охорону земель", господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання (ч.2 ст.45 Закону).

Економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища (ст.41 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Згідно з пунктом "в" ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Відповідно до ст. 56 Закону України "Про охорону земель" юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Застосування заходів дисциплінарної, цивільно-правової, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від відшкодування шкоди, заподіяної земельним ресурсам. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Згідно абз.1 ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі (ч.1 ст. 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища").

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду унормовані статтею 1166 Цивільного кодексу України. За приписами вказаної норми, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

До істотних обставин, що підлягають з`ясуванню судом та доведенню сторонами у спорі про відшкодування заподіяної шкоди, є наявність всіх сукупних елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини. Відсутність хоча б одного з цих елементів виключає відповідальність за заподіяну шкоду.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Суд виснує, що доводи відповідача про те, що йому не належать земельні ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026 та к.н 5621689100:05:005:0089, а відтак відповідач не зобов`язаний відшкодовувати шкоду, завдану навколишньому природному середовищу, - спростовуються тим, що як вбачається з матеріалів справи, виявлені сміттєзвалища (одне на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району загальною площею 3685 кв.м., висотою 70 см., а інше - несанкціоноване стихійне на вул. Дубенська в с. Тараканів, Дубенського району загальною площею 540 кв.м., висотою 65см за координатами 50.402886; 25:710974) знаходяться на земельних ділянках, які не мають присвоєних кадастрових номерів.

Із акту відбору ґрунтів від 21.10.2023 № 34-21/2 (с. Тараканів) вбачається, що головним спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу, нач. відділу поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності нач. відділу комунальної власності, благоустрою, землевпорядкування та цз Ющишина О.А. відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради між селами Тараканів і Великі Загорці. При цьому місцем відбору ґрунтів є засмічена та забруднена земельна ділянка, яка межує із земельними ділянками з к.н. 5621689100:05:005:0089 та з к.н. 5621689100:05:005:0090 (стихійне сміттєзвалище).

При цьому розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності без присвоєння кадастрового номеру загальною площею 3 685 кв.м. дійсно проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089, яка межує із земельною ділянкою, на якій розміщується стихійне сміттєзвалище.

Розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089, оскільки із відповіді Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-5656/2-21 від 08.11.2021 на запит Державної екологічної інспекції вбачається, що відомості про засмічену земельну ділянку, яка розташована на території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (поблизу земельної ділянки з к.н. 5621689100:05:005:0089 та яка відноситься до категорії земель сільськогосподарського призначення - в Державному земельному кадастрі відсутні. Надати інформацію про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки немає можливості. Одночасно Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повідомило, що станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Рівненській області відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення становить 21 938 грн 00 коп.

Також із акту відбору ґрунтів від 23.11.2023 № 35-21/2 (с. Тараканів) вбачається, що спеціалістом Відділу інструментально - лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Поліського округу 23.11.2021 з метою дотримання вимог природоохоронного законодавства в присутності заступника сільського голови Тараканівської сільської ради Глівки А.І відібрано проби ґрунтів на території Тараканівської сільської ради за межами с. Тараканів. При цьому місцем відбору грунтів є земельна ділянка, яка межує із земельними ділянками з к.н. 5621689100:02:003:0041 і з к.н. 5621689100:02:003:0026 і має приблизні координати: 50.40 24.17. 9.95/25 71 42.61 36.79 (стихійне сміттєзвалище).

При цьому розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності без присвоєння кадастрового номеру загальною площею 540 м.кв. дійсно проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, яка межує із земельною ділянкою, на якій розміщується стихійне сміттєзвалище.

Розрахунки розміру шкоди державі внаслідок забруднення та засмічення земельної ділянки комунальної власності проведено із прив`язкою до земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026, оскільки із відповіді Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області № 8-17-0.10-6030/2-21 на запит Державної екологічної інспекції вбачається, що відомості про засмічену земельну ділянку, яка розташована на території Тараканівської сільської ради Дубенського району Рівненської області (поблизу земельної ділянки з к.н. 5621689100:02:003:0026) в Державному земельному кадастрі відсутні. За вказаною в запиті інформацією неможливо ідентифікувати вищезазначену земельну ділянку та визначити її площу і категорію земель, до якої вона відноситься. Надати інформацію про нормативну грошову оцінку даної земельної ділянки немає можливості. Одночасно Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області повідомило, що станом на 01.01.2021 нормативна грошова оцінка 1 га ріллі по Рівненській області відповідно до загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення становить 21938 грн 00 коп.

Із викладеного вбачається, що несанкціоновані сміттєзвалища розміщені на земельних ділянках без присвоєних кадастрових номерів. А відтак за основу розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення та забруднення земельних ділянок, кадастрові номери яких відсутні, було взято земельні ділянки, які знаходяться поряд, - з кадастровими номерами 5621689100:05:005:0089 та 5621689100:02:003:0026), із урахуванням відповідей Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області на запит Державної екологічної інспекції Поліського округу.

Відтак доводи відповідача, викладені у відзиві, спростовуються матеріалами справи.

Крім того, суд зауважує, що відсутність в органу місцевого самоврядування будь-яких відомостей про сміттєзвалища може свідчити про те, що такі сміттєзвалища дійсно являються несанкціонованими, стихійними та безхазяйними, а не про їх відсутність, а встановлений Державною екологічною інспекцією Поліського округу факт забруднення та засмічення земельних ресурсів свідчить про тривалий час зберігання (складування) відходів на земельних ділянках, що доводить факт тривалого існування вказаних сміттєзвалищ.

Судом встановлено, що відповідачем доказів у підтвердження спростування виявлених порушень не надано. Крім того, дії службових осіб Державної екологічної інспекції Поліського округу щодо проведення перевірки, складання за його результатами акта перевірки від 21.10.2021 та 26.10.2021, а також проведення відбору проб ґрунтів на забруднених земельних ділянках та здійснення вимірювання показників складу та властивостей цих ґрунтів, за результатами яких складено відповідні протоколи, відповідачем оскаржені не були.

Судом також враховується, що зі змісту актів перевірки від 21.10.2021 та 26.10.2021 вбачається, що останні підписані зі сторони відповідача без будь-яких зауважень та доповнень.

Засмічення земельних ділянок на дорозі між селами великі Загорці і села Тараканів Дубенського району та поруч вул. Дубенська, с. Тараканів Дубенського р-ну твердими побутовими відходами призвело до їх забруднення та псування, та створює потенційну небезпеку для життя та здоров`я людей і довкілля в плині часу внаслідок інфільтрації фільтраційних стоків через ґрунт, в підземні водні джерела, окислювально-відновлювальнихпроцесів в тілі сміттєзвалища та вивільнення внаслідок цього шкідливих газоподібних речовин, розвитку патогенних організмів в товщі сміттєзвалища.

Щодо заявленого до стягнення розміру шкоди суд вважає за необхідне вказати наступне.

Порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання та фізичними особами, через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, допущеного внаслідок дії чи бездіяльності і поширюється на всі землі України незалежно від їх категорії та форм власності визначений Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 27.10.1997 року №171 (далі - Методика).

У відповідності до п.1.3 Методики, методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення (засмічення) земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих (непередбачених проектами, дозволами) скидів (викидів) речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів.

За приписами п.3.1. Методики землі вважаються забрудненими, якщо в їх складі виявлені негативні кількісні або якісні зміни, що сталися в результаті господарської діяльності чи впливу інших чинників. При цьому зміни можуть бути зумовлені не тільки появою в зоні аерації нових шкодочинних речовин, яких раніше не було, а і збільшенням вмісту речовин, що перевищує їх граничнодопустиму концентрацію, які характерні для складу незабрудненого ґрунту або у порівнянні з даними агрохімічного паспорта (для земель сільськогосподарського призначення).

Згідно з п. 3.2. Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Пунктом 3.3. Методики передбачено, що факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.

За результатами проведеної перевірки та виявлених порушень Державною екологічною інспекцією Поліського округу були проведені розрахунки збитків завданих державі:

- забруднення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м. (розрахунок проведено згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020). Розмір шкоди, заподіяної державі внаслідок забруднення твердими побутовими відходами земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером 5621689100:05:005:0089, на території Тараканівської територіальної громади, Дубенського району, загальною площею 3685 м2 становить - 24 321 грн.00 коп.

- засмічення земельної ділянки твердими побутовими відходами загальною площею 3685 кв.м. (розрахунок проведено згідно Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997р. №171 (у редакції наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів №241 від 04.11.2020). Розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою внаслідок засмічення твердими побутовими відходами земельної ділянки на площі 3685 кв.м., що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:05:005:0089 - становить - 243 210 грн. 00 коп.

Крім того, як вбачається, Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено розрахунок шкоди згідно з Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища від 27.10.1997 №171 та визначено, що розмір шкоди, заподіяної державі Тараканівською сільською радою:

- внаслідок засмічення твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:02:003:0026 становить 35 640 грн. 00 коп;

- внаслідок забруднення твердими побутовими відходами на площі 540 кв.м. земельної ділянки, що знаходиться поруч із земельною ділянкою з к.н. 5621689100:02:003:0026 становить 3 119 грн. 00коп.

Враховуючи викладене, приймаючи до уваги, що розрахунок був проведений Державною екологічною інспекцією Поліського округу згідно вказаної Методики, а також здійснивши перевірку вказаних розрахунків, суд вважає, що розрахунки, надані позивачем, є належними доказами розміру шкоди, заподіяної природному середовищу внаслідок забруднення і засмічення земель, що призвело до завдання державі збитків в сумі 306 290 грн 00 коп.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Так, ч. 1 ст. 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Загальними підставами для покладення відповідальності на особу, яка заподіяла шкоду, за змістом ст. 1166ЦК України, є: протиправна поведінка особи, що заподіяла шкоду, шкідливий результат такої поведінки, тобто настання, наявність самої шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою і настанням шкоди та вина особи у заподіянні шкоди.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювана шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. В свою чергу, відповідач повинно довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Питання про наявність або відсутність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.

Аналогічна позиція щодо застосування вимог законодавства щодо стягнення шкоди завданої порушенням вимог природоохоронного законодавства наведена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 11.11.2019 у справі № 925/856/18.

Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши доводи сторін, суд дійшов висновку, що в діях Тараканівської сільської ради наявні всі складові правопорушення, а саме, факт неправомірної поведінки, наявність шкоди, наявність причинного зв`язку між протиправною поведінкою та шкодою, а також вина, що підтверджується актами перевірки від 26.10.2021 та від 21.10.2021, вимогами від 26.10.2021, та від 21.10.2021, обґрунтованими розрахунками розміру відшкодування збитків, претензією №135/4/4 від 18.11.2021 на суму 24 321 грн. 00 коп., претензією № 134/4/4 від 18.11.2021 на суму 243 210 грн. 00 коп., претензією № 69-4/4 від 08.02.2022 на суму 3 119 грн. 00 коп., претензією № 70-4/4 від 08.02.2022 на суму 35 640 грн. 00 коп., актах відбору проб ґрунтів № 34-21/2 та 35-21/2 та протоколах вимірювань №34/21/2 та №35-21/2.

Відповідно до ч.2 ст.1166 ЦК України, особа, яка завдала шкоду, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоду завдано не з її вини.

Вирішуючи спір про відшкодування шкоди, заподіяної природному середовищу слід виходити з презумпції вини правопорушника. Позивач не повинен доводити наявність вини відповідача, навпаки, відповідач повинен довести, що шкоду завдано не з його вини, або ж у діях його працівників відсутня вина у заподіянні шкоди.

Однак, відповідачем не надано до суду належних та допустимих доказів у розумінні ст.76, 77 ГПК України, які б спростовували його вину у завданій шкоді та підтверджували відсутність порушення природоохоронного законодавства.

У діях відповідача наявні всі підстави для покладення на нього відповідальності за заподіяну шкоду, зокрема:

- протиправна поведінка, яка полягає втому, що відповідач в процесі своєї діяльності вчинив порушення вимог екологічного законодавства, а саме не виконання повноважень Тараканівською сільською радою Дубенського району Рівненської області у сфері поводження з відходами, а саме несанкціонованих сміттєзвалищ;

- вина особи, яка полягає у здійсненні господарської діяльності, що призвело до засмічення та забруднення земельної ділянки на підтвердження чого складено та надано акт перевірки та вимогу.

- наявна сама шкода, яка обрахована відповідно до вищевказаної Методики.

- причинний зв`язок, що виражений у заподіяні вказаної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача.

Отже відповідачем порушено вимоги природоохоронного законодавства внаслідок власних дій. Дії посадових осіб Держекоінспекції щодо складання акту перевірки, вимоги про усунення виявлених порушень, складання розрахунку збитків та пред`явлення претензії щодо добровільного відшкодування збитків відповідачем в порядку адміністративного судочинства не оскаржувались, а отже у спірних правовідносинах наявні всі елементи складу правопорушення.

Враховуючи зазначене, вбачається, що позов про відшкодування збитків завданих державі є обґрунтований та доведений належними та допустимими доказами, а доводи позивача відповідачем не спростовані.

Відповідно до ч. 1 ст.41 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

Окрім цього, ст. 11 Закону України «Про державний бюджет на 2023рік» встановлено, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України на 2023 рік у частині доходів є надходження, визначені ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України.

Згідно з п.4 ч. 1 ст.69-1 Бюджетного кодексу України, 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності зараховуються до спеціального фонду місцевих бюджетів, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Таким чином, шкода, заподіяна порушенням природоохоронного законодавства, відшкодовується шляхом перерахування коштів на єдиний розподільчий казначейський рахунок відповідної місцевої ради, на адміністративній території якої скоєно правопорушення, на користь зведеного бюджету, із якого місцевим органом Державної казначейської служби України в подальшому розподіляються конкретні суми коштів до Державного, обласного та місцевого бюджетів у вказаному вище співвідношенні.

З огляду на викладене, шкода, заподіяна порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, підлягає відшкодуванню до відповідних бюджетів органів місцевого самоврядування за місцем заподіяння такої шкоди, в даному випадку на спеціальний фонд Тараканівської сільської територіальної громади Дубенського району Рівненської області.

Кошти, які має сплатити відповідач надійдуть до Державного бюджету України, а саме фонду охорони навколишнього природного середовища Тараканівської сільської територіальної громади та будуть використані для зниження забруднення навколишнього природного середовища.

Бюджетна система України - сукупність державного бюджету та місцевих бюджетів, побудована з урахуванням економічних відносин, державного і адміністративно-територіальних устроїв і врегульована нормами права.

Частиною 1 ст. 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» передбачено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Відповідно до ст. 13 Конституції України, природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об`єктами права власності українського народу й повинні використовуватись відповідно до закону.

Кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки (ст. 66 Конституції України).

Статтею 50 Конституції України визначено що кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.

Статтею 16 Конституції України визначено, що забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов`язком держави.

Згідно з ст. 9 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища кожний громадянин України має право на безпечне для його життя та здоров`я навколишнє природне середовище.

Громадяни України зобов`язані берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб`єктів.

Враховуючи вищевикладене, оскільки перевірку та складені розпорядчі документи Державною екологічною інспекцією Поліського округу проведено у відповідності до правових та організаційних засад визначених Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», Законом України «Про охорону земель», Земельним кодексом України, звернення позивача до суду з даним позовом спрямоване на забезпечення дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у відновленні законності та відшкодуванні шкоди, заподіяної державі відповідачем, що є економічним заходом забезпечення охорони навколишнього природного середовища.

Щодо інших доказів, доводів та заперечень сторін, суд зазначає, що вони були досліджені у судовому засіданні та не наводяться в рішенні суду, позаяк не покладаються судом в основу цього судового рішення, тоді як Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України, рішення від 10.02.2010).

Відповідно до ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

За приписами ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

За результатами з`ясування обставин, на які позивач посилається як на підставу своїх вимог, а відповідач своїх заперечень, підтверджених тими доказами, які були дослідженні в судовому засіданні, і з наданням оцінки всім аргументам у їх сукупності та взаємозв`язку, як це передбачено вимогами ст. ст. 75-79, 86 ГПК України, - суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та про стягнення з відповідача на спеціальний рахунок (UA 938999980333119331000017441 ГУК у Рівн.обл./Таракан.сіл.тг/ 24062100 код ЄДРПОУ 38012494) 306 290 грн 00 коп. шкоди завданої навколишньому природному середовищу.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 4 594 грн 36 коп., що підтверджується платіжною інструкцією № 477 від 26.10.2023 (том 1, а.с. 22).

Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі, то розмір судового збору, який покладається на відповідача становить 4 594 грн 36 коп.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 119, 120, 123, 129, 233, 238, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов Державної екологічної інспекції Поліського округу до Тараканівської сільської ради про стягнення 306 290 грн 00 коп. задовольнити.

2. Стягнути з Тараканівської сільської ради (вул. Львівська, 117, с. Тараканів, Рівненська обл., Дубенський р-н, 35641, код ЄДРПОУ 04385403) на спеціальний рахунок UA 938999980333119331000017441 ГУК у Рівн.обл./Таракан.сіл.тг/ 24062100 код ЄДРПОУ 38012494 шкоду завдану навколишньому природному середовищу в сумі 306 290 (триста шість тисяч двісті дев`яносто) грн 00 коп.

3. Стягнути з Тараканівської сільської ради (вул. Львівська, 117, с. Тараканів, Рівненська обл., Дубенський р-н, 35641, код ЄДРПОУ 04385403) на користь Державної екологічної інспекції Поліського округу (вул. Леха Качинського, 12А, м. Житомир, Житомирська обл., Житомирський р-н, 10014) 4 594 (чотири тисячі п`ятсот дев`яносто чотири) грн 36 коп. судового збору.

4. Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Північно - західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення у порядку визначеному ст. 257 ГПК України.

Повне рішення складено та підписано "29" грудня 2023 року.

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://rv.arbitr.gov.ua/sud5019/.

Суддя І.О. Пашкевич

Джерело: ЄДРСР 116042496
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку