open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"11" грудня 2023 р. м. Київ Справа № 911/2765/23

Господарський суд Київської області у складі судді Сокуренко Л.В., дослідивши в спрощеному позовному провадженні матеріали справи

За позовом Державної служби України з безпеки на транспорті

до Фізичної особи-підприємця Гученко Євгенія Володимировича

про стягнення 99 626,28 грн

Без виклику учасників судового процесу;

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Державна служба України з безпеки на транспорті звернулась до Господарського суду Київської області з позовною заявою до Фізичної особи-підприємця Гученко Євгенія Володимировича про стягнення 99 626,28 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що відповідач не сплатив плату за проїзд великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування. У зв`язку із чим позивачем подано зазначену позовну заяву до відповідача про стягнення 99 626,28 грн основного боргу.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 11.09.2023 було відкрито провадження у справі № 911/2765/23. Приймаючи до уваги малозначність справи в розумінні частини 5 статті 12 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи ціну позову, характер спірних правовідносин та предмет доказування, господарським судом вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, у зв`язку з чим надано відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, а позивачу для подання відповіді на відзив.

Частиною 5 статті 176 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що ухвала про відкриття провадження у справі надсилається учасникам справи, а також іншим особам, якщо від них витребовуються докази, в порядку, встановленому статтею 242 цього Кодексу, та з додержанням вимог частини четвертої статті 120 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 11 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України у випадку розгляду справи за матеріалами в паперовій формі судові рішення надсилаються в паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.

Згідно з ч. 4 ст. 89 Цивільного кодексу України відомості про місцезнаходження юридичної особи вносяться до Єдиного державного реєстру.

За приписами частини 1 статті 7 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців з Єдиного державного реєстру.

З метою повідомлення відповідача про розгляд справи судом та про його право подати відзив на позовну заяву, на виконання приписів Господарського процесуального кодексу України, ухвала суду про відкриття провадження у справі від 11.09.2023 була направлена судом рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу місцезнаходження відповідача, зазначену в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: 08301, Київська обл., місто Бориспіль(з), вул. Європейська, будинок 10, квартира 27.

Однак зазначене поштове відправлення повернулося на адресу суду із відміткою працівника поштової установи «адресат відсутній за вказаною адресою».

Згідно з ч. 6 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України днем вручення судового рішення є: 1) день вручення судового рішення під розписку; 2) день отримання судом повідомлення про доставлення копії судового рішення на офіційну електронну адресу особи; 3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; 4) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; 5) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.

Відтак, в силу положення пункту 5 частини 6 статті 242 Господарського процесуального кодексу України, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відсутність адресата за вказаною адресою, вважається днем вручення відповідачу ухвали суду про відкриття провадження у справі.

У даному випадку судом також враховано, що за приписами частини 1 статті 9 Господарського процесуального кодексу України ніхто не може бути позбавлений права на інформацію про дату, час і місце розгляду своєї справи або обмежений у праві отримання в суді усної або письмової інформації про результати розгляду його судової справи. Будь-яка особа, яка не є учасником справи, має право на доступ до судових рішень у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 2 Закону України «Про доступ до судових рішень» усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі не пізніше наступного дня після їх виготовлення і підписання.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 3 Закону України «Про доступ до судових рішень» для доступу до судових рішень судів загальної юрисдикції Державна судова адміністрація України забезпечує ведення Єдиного державного реєстру судових рішень. Єдиний державний реєстр судових рішень автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень.

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному вебпорталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України «Про доступ до судових рішень»).

Враховуючи наведене, господарський суд зазначає, що відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалою про відкриття провадження у справі від 11.09.2023 у Єдиному державному реєстрі судових рішень (www.reyestr.court.gov.ua).

Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Приймаючи до уваги, що відповідач у строк, встановлений частиною 1 статті 251 Господарського процесуального кодексу України, не подав до суду відзив на позов, а відтак не скористався наданими йому процесуальними правами, за висновками суду, у матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у ній документами відповідно до частини 2 статті 178 Господарського процесуального кодексу України.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Враховуючи те, що суддя Сокуренко Л.В, починаючи з 25.10.2023 до 01.11.2023, з 06.12.2023 до 09.12.2023 та з 20.12.2023 до 28.12.2023 включно перебувала у відпустці, тому повний текст рішення складено та підписано судом після виходу судді на роботу.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд Київської області

ВСТАНОВИВ:

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103, Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (далі позивач) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Підпунктом 1 пункту 4 вказаного Положення визначено, що основним завданням Укртрансбезпеки, зокрема, є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті.

Згідно із підпунктом 15 пункту 5 Положення, відповідно до покладених на неї завдань Укртрансбезпека здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів у зонах габаритно-вагового контролю.

Разом із тим, до підпункту 27 пункту 5 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті постановою Кабінету Міністрів України від 29.09.2021 № 1047 було внесено зміни, відповідно до яких Укртрансбезпеці було надано право здійснювати стягнення, у тому числі в судовому порядку, плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування з транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.

Судом встановлено, що 08.06.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Державної служби України з безпеки на транспорті старшим державним інспектором Нагорським А.В. та Кравченком А.О. на підставі направлення на рейдову перевірку № 013822 від 03.06.2021 на автомобільній дорозі Київ-Чоп 87 км проведена рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом.

Рейдова перевірка додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом була здійснена відповідно до направлення на рейдову перевірку № 013822 від 03.06.2021, Щотижневого графіку проведення рейдових перевірок Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки на території Житомирської та Вінницької областей, затвердженого 04.06.2021 начальником Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, Аркуша Графіку роботи пересувного пункту габаритно-вагового контролю в Житомирській області на ІІ квартал 2021 року, копії яких наявні в матеріалах справи.

Так під час перевірки був зупинений транспортний засіб марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 під керуванням водія ОСОБА_1 .

Під час проведеного документального габаритно-вагового контролю посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Державної служби України з безпеки на транспорті на автомобільній дорозі Київ-Чоп 87 км транспортного засобу марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , було встановлено факт перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження по загальній вазі становило 52,30 т при дозволених 40 т, на строєну вісь 35,00 т при допустимих 22 т, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією талона про зважування № 1430 від 08.06.2021.

За результатами перевірки, 08.06.2021 посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки було складено довідку № 040588 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 08.06.2021; акт № 0068107 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 08.06.2021; акт № 282829 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08.06.2021, копії яких наявні в матеріалах справи.

Вказані акти містять підписи водія ОСОБА_1 та посадових осіб, що провели перевірку.

Як зазначає позивач, водієм ОСОБА_1 під час рейдової перевірки посадовим особам Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки була пред`явлена товарно-транспортна накладна від 08.06.2021 № 3454.

Згідно свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 транспортний засіб марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , належить ОСОБА_2 .

В подальшому, 08.06.2021 на підставі вищезазначених документів, з урахуванням свідоцтва про реєстрацію, за яких власником транспортного засобу з причепом є саме відповідач, посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, фізичній особі-підприємцю Гученку Євгенію Володимировичу (далі відповідач) нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 3011,85 євро, що еквівалентно 99 626,28 грн відповідно до курсу НБУ станом на 08.06.2021 за 1 євро = 33,0781, про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 282829 від 08.06.2021.

Таким чином, з огляду на виявлені вище посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезення вантажів автомобільними дорогами загального користування, відповідачеві нараховано плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів на загальну суму 99 626,28 грн у гривневому еквіваленті.

Дії посадових осіб Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо фіксування правопорушення та нарахування сум плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування на загальну суму 99 626,28 грн у гривневому еквіваленті, нарахованої згідно з актом № 0068107 від 08.06.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, відповідачем в адміністративному і судовому порядку не оскаржувались. Протилежного суду не доведено.

З матеріалів справи вбачається, що Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки скеровувався на адресу відповідача лист-повідомлення № 44859/3.1/24-21 від 10.06.2021 про необхідність внесення плати за проїзд великовагового транспортного засобу марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , автомобільними дорогами загального користування у розмірі 3011,85 євро. На підтвердження направлення вказаного повідомлення позивачем долучено до позовної заяви список згрупованих поштових відправлени № 65.

Крім того, 27.07.2021 Північним міжрегіональним управленням Укртрансбезпеки видано постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу № 244885 в сумі 1 700,00 грн до ОСОБА_2 . Докази сплати вищевказаного штрафу в матеріалах справи відсутні.

Оскільки відповідач плату за проїзд великовагового транспортного засобу в добровільному порядку не сплатив, позивач звернувся до суду із даним позовом про стягнення 99 626,28 грн плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 224 Господарського кодексу України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Юридичною підставою позадоговірної відповідальності є склад правопорушення, елементами якого є шкода, вина та протиправна поведінка заподіювача шкоди, причинний зв`язок між шкодою і протиправною поведінкою.

Правові, економічні, організаційні та соціальні засади забезпечення функціонування автомобільних доріг, їх будівництва, реконструкції, ремонту та утримання в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг визначені Законом України «Про автомобільний транспорт».

Статтею 33 Закону Україну «Про автомобільні дороги» рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно із частинами першою, четвертою статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт» автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.

За приписами статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт покладено на автомобільних перевізників.

Відповідно до частини другої статті 29 Закону України «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів (далі - великовагові та/або великогабаритні транспорті засоби), що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначено Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі Порядок № 879), (у редакції, чинній на момент виявлення спірного порушення).

Відповідно до пункту 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

За визначенням, наведеним у підпункті 3 пункту 2 Порядку № 879, великовагові та великогабаритні транспортні засоби транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі Правила проїзду).

Пунктами 2, 3 Правил проїзду визначено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, а транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.

Згідно з п. 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 за № 1306 (у редакції, чинній на момент виявлення порушення), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, 3,75 м), за висотою від поверхні дороги 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах 4,35 м), за довжиною 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м.

Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі понад 16 т, строєні осі понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.

Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Відповідно до п. 21 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879, у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Як було встановлено судом раніше, 08.06.2021 під час проведеного документального габаритно-вагового контролю посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Державної служби України з безпеки на транспорті на автомобільній дорозі Київ-Чоп 87 км транспортного засобу марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , було встановлено факт перевищення нормативних вагових параметрів, а саме фактичне навантаження по загальній вазі становило 52,30 т при дозволених 40 т, на строєну вісь 35,00 т при допустимих 22 т, що підтверджується наявною в матеріалах справи копією талона про зважування № 1430 від 08.06.2021.

Отже, відповідачем порушено вимоги вказаних вище нормативних актів, що встановлено складеними позивачем довідкою № 040588 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 08.06.2021, актом № 0068107 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 08.06.2021, актом № 282829 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08.06.2021 та талоном про зважування № 1430 від 08.06.2021.

Відповідачем не надано належних та допустимих доказів того, що ним в установленому поряду отримано дозвіл на участь у дорожньому русі належного йому транспортного засобу з причепом, загальна вага та навантаження на осі яких перевищували нормативні параметри. Протилежного суду не доведено.

Доказів внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів матеріали справи також не містять.

08.06.2021 на підставі вищезазначених документів, з урахуванням свідоцтва про реєстрацію, за яким власником транспортного засобу з причепом є саме відповідач, посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, фізичній особі-підприємцю Гученку Євгенію Володимировичу нараховано плату за проїзд великовагового транспортного засобу у розмірі 3011,85 євро, що еквівалентно 99 626,28 грн відповідно до курсу НБУ станом на 08.06.2021 за 1 євро = 33,0781, про що складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 282829 від 08.06.2021.

Таким чином, з огляду на виявлені вище посадовими особами Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки порушення вимог законодавства про автомобільний транспорт під час перевезення вантажів автомобільними дорогами загального користування, відповідачеві нараховано плату за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів на загальну суму 99 626,28 грн у гривневому еквіваленті.

Дії посадових осіб Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо фіксування правопорушення та нарахування сум плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування на загальну суму 99 626,28 грн у гривневому еквіваленті, нарахованої згідно з актом № 0068107 від 08.06.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, відповідачем в адміністративному і судовому порядку не оскаржувались. Протилежного суду не доведено.

Пунктами 26, 27 Порядку № 879 визначено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету. Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України «Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України», справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Згідно з пунктом 28 Порядку № 879, плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

В пункті 30 Порядку № 879 закріплено методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту, замістом якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 кілометр проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 метра.

Відповідно до п. 31 Порядку № 879, при визначенні розміру плати за проїзд транспортних засобів з осьовим сполученням більше трьох береться до рахунку схема, що спричиняє більші руйнування доріг з комбінацій одно-, двох- та трьохосьових сполучень, а найбільша сума навантаження на суміжні осі припадає на максимальну колісну формулу. Для строєних осей з одиночними шинами плата за перевищення допустимих навантажень на вісь (осі) збільшується у два рази.

За приписами пункту 31-1 Порядку № 879, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10-40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.

Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру, плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.

У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 20.02.1998 за № 128/2568, перевізником є фізична або юридична особа суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Як було встановлено судом, перевезення вантажу здійснювалось транспортним засобом марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 .

Згідно наявної в матеріалах справи копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 транспортний засіб марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , належить відповідачу ОСОБА_2 ..

Також в матеріалах справи наявний страховий поліс обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів № 201422447, чинний станом на дату здійснення рейдерської перевірки, за яким страхувальником транспортного засобу марки MAN TGX 18.440, номерний знак НОМЕР_1 , 2012 року випуску є ОСОБА_2 .

Судом встановлено та підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що станом на дату виявлення порушення (08.06.2021) ОСОБА_2 зареєстрований з 29.09.2020 та діє як фізична особа-підприємець, основним видом діяльності якого є вантажний автомобільний транспорт (основний) (КВЕД 49.41.).

У матеріалах справи наявні усі передбачені Порядком № 879 документи, зокрема талон про зважування № 1430 від 08.06.2021, довідка № 040588 про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 08.06.2021, акт № 0068107 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 08.06.2021, акт № 282829 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 08.06.2021 та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 282829 від 08.06.2021.

Дослідивши наявний в матеріалах справи розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 282829 від 08.06.2021, судом встановлено, що розмір плати за проїзд визначено позивачем відповідності до вимог зазначених вище норм Порядку № 879 та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879.

З матеріалів справи вбачається, що Подільським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки скеровувався на адресу відповідача лист-повідомлення № 44859/3.1/24-21 від 10.06.2021 про необхідність внесення плати за проїзд великовагового транспортного засобу марки MAN TGX 18.440, реєстраційний номерний знак НОМЕР_1 , з причепом марки MEILLER, реєстраційний номер НОМЕР_2 , автомобільними дорогами загального користування у розмірі 3011,85 євро. На підтвердження направлення вказаного повідомлення позивачем долучено до позовної заяви список згрупованих поштових відправлень № 65.

Проте доказів сплати відповідачем в добровільному порядку плати за проїзд великовагового транспортного засобу матеріали справи не містять. Протилежного суду не доведено.

Відповідно до пункту 26 Порядку № 879, кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Крім того, пунктом 27 Порядку № 879 передбачено, що плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Оскільки відповідачем не здійснено оплату нарахованої суми відшкодування, позивачем здійснено її розрахунок в гривнях, за офіційним курсом гривні до євро станом на момент вчинення правопорушення (тобто, станом на 08.06.2021), що в загальній сумі складає 99 626,28 грн.

Пунктами 37 та 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.

Проте, як було встановлено судом та не спростовано відповідачем, дії посадових осіб Подільського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки щодо фіксування правопорушення та нарахування сум плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування на загальну суму 99 626,28 грн у гривневому еквіваленті, нарахованої згідно з актом № 0068107 від 08.06.2021 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, відповідачем в адміністративному і судовому порядку не оскаржувались.

Відповідно до абз. 16 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 % при перевезенні вантажу без відповідного дозволу штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно постанови Північного міжрегіонального управлення Укртрансбезпеки № 244885 від 27.07.2021 до відповідача як перевізника, застосовано штраф у сумі 1700,00 грн. Докази сплати вищевказаного штрафу в матеріалах справи відсутні.

Відповідач не надав суду жодних доказів на спростування факту перевищення габаритно-вагових параметрів транспортним засобом, який перебуває у його власності, а також не надав доказів оскарження у встановленому порядку дій позивача щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної плати за проїзд.

З урахуванням усього вищенаведеного, суд дійшов висновку, що посадові особи Подільського міжрегіонального управління Державної служби України з безпеки на транспорті при проведенні габаритно-вагового контролю, складанні актів про перевищення транспортним засобом нормативних вагових та габаритних параметрів, розрахунку плати за проїзд діяли на підставі та у спосіб, що встановлені чинним законодавством України. Протилежного суду не доведено.

Суд зазначає, що за своєю правовою природою плата за проїзд великоваговим транспортним засобом є не штрафною санкцією, а сумою відшкодування матеріальних збитків державі внаслідок руйнування автомобільних доріг загального користування.

Несплата відповідних платежів призведе до не надходження до бюджету України та відповідно призведе до зменшення коштів спрямованих на фінансування розвитку територій та доріг загального користування, що суттєво порушить інтереси держави.

Аналогічний висновок викладено Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 06.06.2018 у справі № 820/1203/17.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Відповідно до статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Таким чином, зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених правових норм, а також враховуючи, що відповідач в установленому порядку обставини, які повідомлені позивачем, не спростував та належних доказів на заперечення відомостей повідомлених позивачем не надав, господарський суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині стягнення плати за проїзд великовагового транспортного засобу автомобільними дорогами загального користування нормативно та документально доведені, а тому підлягають задоволенню повністю в сумі 99 626,28 грн.

Слід зазначити, що обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи (ч. 5 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України).

Крім того, відповідно до п.3 ч.4 ст.238 Господарського процесуального кодексу України мотивована оцінка кожного аргументу, наведеного учасниками справи, щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення позову, крім випадку, якщо аргумент очевидно не відноситься до предмета спору, є явно необґрунтованим або неприйнятним з огляду на законодавство чи усталену судову практику.

Приймаючи до уваги висновки суду про повне задоволення позовних вимог, з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 2 684,00 грн.

Керуючись ст. 74, 76-80, 129, 236 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Гученко Євгенія Володимировича (місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 ) в дохід Державного бюджету України плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні в сумі 99 626,28 грн на рахунок: UA858999980313171216000006797, ГУК у Жит.обл/ТГ м. Житомир/22160100, код ЄДРПОУ 37976485, Казначейство України, призначення платежу 22160100 «Плата за проїзд автомобільними дорогами транс-них засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні.».

3. Стягнути з Фізичної особи-підприємця Гученко Євгенія Володимировича (місцезнаходження: АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_4 ) на користь Державної служби України з безпеки на транспорті (місцезнаходження: вул. Антоновича, буд. 51, м. Київ, 03150; код ЄДРПОУ 39816845; розрахунковий рахунок UA138201720343160001000092021, банк платника Держказначейська служба України, м. Київ) 2 684,00 грн судового збору.

4. Рішення господарського суду набирає законної сили відповідно до приписів ст. 241 Господарського процесуального кодексу України. Згідно ч. 1 ст. 256, ст. 257 та підп. 17.5 пункту 17 Розділу XI «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається до Північного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 29.12.2023.

Суддя Л.В. Сокуренко

Джерело: ЄДРСР 116042221
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку