open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

13 грудня 2023 р. Справа № 120/13093/23

Вінницький окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Поліщук І.М.,

за участі секретаря судового засідання: Зданевич Н.Ю.

представника позивача: Бобко Т.Є.

представника відповідача: Орленко О.І.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут"

до: Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг

про: визнання протиправною та скасування постанови

ВСТАНОВИВ:

До Вінницького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут" (далі позивач, Товариство) до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі відповідач, НКРЕКП) про визнання протиправною та скасування постанови.

Позовні вимоги мотивовані протиправністю прийнятої відповідачем постанови №370 від 28.02.2023.

Ухвалою від 08.09.2023 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку загального позовного провадження. Підготовче судове засідання призначено на 27.09.2023.

Ухвалою від 26.09.2023 задоволено заяву представника Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг та вирішено забезпечити йому участь в судовому засіданні, призначеному на 27.09.2023, в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

В судовому засіданні 27.09.2023 оголошено перерву до 17.10.2023 у зв`язку з оголошенням на території Вінницької області повітряної тривоги.

Судовий розгляд справи 17.10.2023 відкладено до 25.10.2023 за усним клопотанням представника позивача.

Судове засідання 25.10.2023 не відбулось у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному. Наступне судове засідання призначено на 07.11.2023.

Ухвалою від 07.11.2023, постановленою судом без виходу до нарадчої кімнати із занесенням до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні 21.11.2023.

Судове засідання 21.11.2023 не відбулось у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному. Наступне судове засідання призначено на 29.11.2023.

В судовому засіданні 29.11.2023 оголошено перерву до 13.12.2023.

В судовому засіданні 13.12.2023 представник позивача підтримала вимоги даного позову та просила їх задовольнити. Зазначила, що при застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив. З приводу порушень пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу ГТС та пункту 4.1 Типового договору транспортування в частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування, представник позивача зазначила, що ТОВ «Вінницягаз Збут» врегульовані щодобові небаланси шляхом оформлення ТОВ «Оператор ГТС України» та направлення одностороннього акту врегулювання щодобових небалансів Товариства за 2021, 2022 роки. Зазначила, що неможливість уникнути затрат на оплату добових небалансів також обумовлено тим, що у Товариства об`єктивно відсутні можливості в газову добу D збалансувати своє портфоліо, оскільки в газову добу D у Товариства і у Оператора ГТС відсутня інформація про незбалансованість портфоліо Замовника послуг транспортування. Відповідно до пункту 1 глави 5 та пункту 1 глави 6 Розділу XII Кодексу ГТС Оператор газотранспортної системи не пізніше ніж о 15:00 UTC (17:00 за київським часом) годині для зимового періоду або о 14:00 UTC (17:00 за київським часом) годині для літнього періоду газової доби (D+1) здійснює попередню алокацію подач/відборів природного газу та надає її кожному замовнику послуг транспортування природного газу за газову добу (D). Таким чином, попередні оперативні дані про небаланси стають відомими Замовнику тільки наступної газової доби (D+1), що виключає можливість збалансувати портфоліо в період газова доба (D).

З приводу порушення пункту 5 розділу ІІ Правил постачання у частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами, представник позивача зазначила, що такий висновок відповідача зроблений внаслідок того, що ТОВ «Вінницягаз Збут» не було направлено ТОВ КД «Вацак» належних повідомлень про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами. Втім зазначила, що ТОВ «Вінницягаз Збут» звертало увагу НКРЕКП, що відповідно до п. 3.1. укладеного Договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41СР217-1410-20 від 01.12.2020, розрахунки за поставлений Споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між Постачальником та Споживачем. Підписуючи цей договір, Споживач підтвердив, що ознайомлений з тим, що протягом дії договору ціна на газ може змінюватись, про що Сторони укладатимуть відповідні додаткові угоди. Підписуючи цей договір, Споживач підтвердив, що йому надане належне повідомлення про порядок зміни ціни газу протягом дії Договору і інших повідомлень про зміну ціни газу не вимагається.

З приводу порушення пункту 24 розділу ІІІ Правил постачання та пункту 2.2 Ліцензійних умов, зокрема підпункту 13 в частині зарахування переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги, представник позивача зазначила, що ТОВ «Вінницягаз Збут» прикладає максимум зусиль для врегулювання ситуації щодо повернення побутовим споживачам переплати за спожитий природний газ шляхом інформування споживачів та забезпечення прийому заяв у всіх доступних каналах. Однак, внаслідок збройної агресії РФ, Указом Президента У країни від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на всій території України було введено воєнний стан. Крім того, Урядом з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 відповідно до статті 29 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 на всій території України встановлено карантинні обмеження. Представник позивача зазначила, що велика кількість звернень, як письмових, так і усних, оптимізація штату, падіння рівня розрахунків за спожитий до 1 травня 2022 року природний газ та обігових коштів, які можуть бути направлені Товариством на повернення переплати на поточний рахунок споживачів. Крім того, при зверненні споживачами сьогодні, багато заяв відправляються на доопрацювання через відсутність/некоректність необхідних документів, що теж значно затягує процес повернення коштів. Разом з тим, постійні відключення електроенергії та відсутність інтернету теж впливають на строки обробки звернень та повернення коштів. У зв`язку з наведеними вище винятковими обставинами та енергетичною кризою у країні час розгляду заяв і звернень громадян на даний час в Товаристві збільшився. При цьому, представник наголосила, що заяви, зазначені у списку, наданому НКРЕКП під час перевірки, наразі опрацьовані Товариством, помилково оплачені кошти повернуті споживачам.

З приводу порушення пункту 2 Постанови №254 в частині подання до НКРЕКП фінансової звітності виключно в електронному вигляді, представник позивача зазначила, що зазначене порушення усунуто товариством під час проведення перевірки.

Щодо порушення підпункту 18 та 25 Ліцензійних умов, представник позивача вказала, що НКРЕКП при зарахуванні дати отримання Форми №5 та Форми № 5а в паперовому вигляді помилково враховано дату отримання, а не дату відправлення вихідної кореспонденції.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив щодо задоволення даного позову. Зазначив, що позивач здійснює свою діяльність відповідно до ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України, виданої згідно постанови НКРЕКП від 11 травня 2017 року № 633. Відповідно до пункту 1.2 глави 1 Ліцензійних умов вони є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з постачання природного газу.

Щодо встановленого НКРЕКП порушення Ліцензіатом вимог пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року №2493 та пункту 4.1 Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2497, в частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування, представник відповідача зазначив, що ТОВ «Вінницягаз збут» протягом 2021-2022 років не забезпечувало своєчасної збалансованості свого портфоліо балансування та не вчиняло дій щодо вчасного збалансування свого портфоліо балансування, що призвело до виникнення негативного небалансу природного газу протягом 2021 року у обсязі 3626,96 тис. куб. м., протягом 2022 року в обсязі 0,242 тис. куб. м. та позитивного небалансу протягом 2021 року у обсязі 5636,17 тис. куб. м.

З приводу встановленого НКРЕКП порушення Ліцензіатом вимог пункту 5 розділу II Правил постачання природного газу, в частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами, представник відповідача зазначив, що відповідно до пункту 5 розділу II Правил, Споживачу має бути надане належне повідомлення постачальника про намір змінити умови договору постачання природного газу, при цьому споживач має бути повідомлений про його право відмовитись від запропонованих змін. Таке повідомлення має бути надане споживачеві не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами (крім ціни на природний газ, якщо вона встановлюється для постачальника відповідними державними органами). Споживачі мають право відмовитися від договору, якщо вони не приймають нові умови, повідомлені постачальником. Разом із тим, позивачем не було направлено ТОВ КД «Вацак» належних повідомлень про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами.

Щодо встановленого НКРЕКП порушення Ліцензіатом вимог пункту 24 розділу ІІІ Правил постачання в частині зарахування переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги та підпункту 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов в частині виконання умови (вимоги) чинних Правил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів постачання природного газу представник відповідача звернув увагу на те, що позивач і сам не заперечує порушення відповідних термінів. При цьому зазначив, що суб`єкт господарювання не має намагатись отримати вигоду від ситуації яка склалася в державі. Крім того посилання Ліцензіата на запроваджені заходи пов`язані з COVID-19 та введений на території України військовий стан, не спростовують вчинення ним відповідного порушення.

Щодо встановленого НКРЕКП порушення Ліцензіатом вимог пункту 2 постанови НКРЕКП від 17.02.2021 №254 в частині подання до НКРЕКП фінансової звітності виключно в електронному вигляді у форматі, представник відповідача наголосив на тому, що факт надання відповідної звітності у період проведення перевірки жодним чином не спростовує встановлене Регулятором порушення.

З приводу порушення Ліцензіатом вимог підпункт 18 пункту 2.2 Ліцензійних умов в частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку, представник відповідача зазначив, що відповідно до вимог постанови НКРЕКП від 07.07.2016 № 1234 «Про затвердження форм звітності НКРЕКП щодо здійснення моніторингу на ринку природного газу та інструкцій щодо їх заповнення» у період, що перевірявся, позивач мав подавати форми звітності: №4-НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна), №5-НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) та №5а-НКРЕКП-газ-моніторинг. Датою подачі вищезазначених форм звітності вважається дата їх реєстрації в НКРЕКП, а не дата їх надсилання до НКРЕКП, як про це вказує позивач. Зазначив, що відповідні обставини також стосуються порушення підпункту 25 пункту 2.2 глави 2 Ліцензійних умов.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив, що відповідно до Плану здійснення заходів державного контролю суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, на 2023 рік, затвердженого постановою НКРЕКП від 23 листопада 2022 року №1550, на підставі посвідчення на проведення планової перевірки від 04 січня 2023 року №8, проведено планову перевірку щодо дотримання ТОВ "Вінницягаз Збут" вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16 лютого 2017 року № 201 за період діяльності з 01 січня 2021 року по 31 грудня 2022 року.

За результатами проведеної перевірки складено Акт від 06 лютого 2023 року № 81, в якому зафіксовано порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" вимог законодавства та Ліцензійних умов, а саме:

пункту 2.1 Ліцензійних умов, зокрема:

- пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 та пункту 4.1 Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2497, в частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування;

- пункту 5 розділу II Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2496, в частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами;

- пункту 24 розділу III Правил постачання, в частині зарахування переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги;

- пункту 2 постанови НКРЕКП від 17.02.2021 № 254 «Про подання фінансової звітності суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», в частині подання до НКРЕКП фінансової звітності виключно в електронному вигляді у форматі Excel з накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи ліцензіата та/або кваліфікованої електронної печатки ліцензіата з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» на адресу finstatement@nerc.gov.ua;

пункту 2.2 Ліцензійних умов, а саме:

- підпункт 13, в частині виконання умови (вимоги) чинних Правил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів постачання природного газу;

- підпункт 18, в частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку;

- підпункт 25, в частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП.

За результатами розгляду Акту №81 на засіданні Регулятора, яке було проведено у формі відкритого слухання, НКРЕКП прийнято постанову від 28.02.2023 № 370 «Про накладення штрафу на ТОВ «ВІННИЦЯГАЗ ЗБУТ» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу» в розмірі 850000 гривень.

Разом із тим, не погоджуючись із прийнятою постановою, ТОВ "Вінницягаз Збут" звернулось до суду з даним адміністративним позовом.

Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходив із наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України.

Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора.

Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно із п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», Регулятор здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг, зокрема: діяльності з виробництва, передачі, розподілу, розподілу малими системами розподілу, постачання електричної енергії, зберігання енергії, агрегації; діяльності з організації купівлі-продажу електричної енергії на ринку "на добу наперед" та внутрішньодобовому ринку, забезпечення купівлі електричної енергії за "зеленим" тарифом, трейдерської діяльності; діяльності з транспортування, розподілу, зберігання (закачування, відбору), надання послуг установки LNG, постачання природного газу; діяльності з транспортування нафти, нафтопродуктів та інших речовин трубопровідним транспортом.

Регулятор здійснює державне регулювання, окрім іншого, шляхом ліцензування діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, а також державного контролю та застосування заходів впливу (п. 2, 4 ч. 2 ст. З Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

Відповідно до п. 11, 12 ч. 1 ст. 17 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор: контролює додержання ліцензіатами законодавства у відповідній сфері регулювання і ліцензійних умов провадження господарської діяльності та вживає заходів до запобігання порушенням ліцензійних умов; розглядає справи про порушення ліцензійних умов, справи про зловживання на оптовому енергетичному ринку, а також справи про адміністративні правопорушення і за результатами розгляду приймає рішення про застосування санкцій, накладення адміністративних стягнень у випадках, передбачених законом, приймає у межах своєї компетенції рішення про направлення до відповідних державних органів матеріалів про виявлені факти порушення законодавства.

Згідно із ч. 1 ст. 19 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» Регулятор здійснює державний контроль за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов шляхом проведення планових та позапланових виїзних, а також невиїзних перевірок відповідно до затверджених ним порядків контролю.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», за порушення законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у відповідній сфері, Регулятор може застосовувати санкції у вигляді: 1) застереження та/або попередження про необхідність усунення порушень; 2) накладення штрафу; 3) зупинення дії ліцензії; 4) анулювання ліцензії.

У разі виявлення порушень законодавства у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор у 30-денний строк з дня складення акта перевірки розглядає питання відповідальності суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, його посадових осіб на своєму засіданні та приймає рішення про застосування до суб`єкта, щодо якого здійснювалася перевірка, санкцій та/або застосування адміністративного стягнення до посадової особи такого суб`єкта. При застосуванні санкцій Регулятор має дотримуватися принципів пропорційності порушення і покарання та ефективності санкцій, які мають стримуючий вплив (ч. 3 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

Регулятор застосовує штрафні санкції до суб`єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у розмірах, встановлених цим Законом, законами України "Про ринок електричної енергії", "Про природні монополії", "Про питну воду та питне водопостачання", "Про ринок природного газу", "Про теплопостачання", "Про енергетичну ефективність" (ч. 4 ст. 22 Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг»).

Як уже було встановлено судом вище, за наслідком проведеної планової перевірки щодо дотримання ТОВ "Вінницягаз Збут" вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 №201 за період діяльності з 01.01.2021 по 31.12.2022, було складено Акт №81 від 06.02.2023, в якому зафіксовано порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" вимог законодавства та Ліцензійних умов, а саме:

- пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2493 та пункту 4.1 Типового договору транспортування природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30 вересня 2015 року № 2497, в частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування;

- пункту 5 розділу II Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, в частині належного повідомлення споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами;

- пункту 24 розділу III Правил постачання, в частині зарахування переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги;

- пункту 2 постанови НКРЕКП від 17.02.2021 № 254 «Про подання фінансової звітності суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», в частині подання до НКРЕКП фінансової звітності виключно в електронному вигляді у форматі Excel з накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи ліцензіата та/або кваліфікованої електронної печатки ліцензіата з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» на адресу finstatement@nerc.gov.ua;

пункту 2.2 Ліцензійних умов, а саме:

- підпункт 13, в частині виконання умови (вимоги) чинних Правил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів постачання природного газу;

- підпункт 18, в частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку;

- підпункт 25, в частині дотримання мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених НКРЕКП.

За результатами розгляду Акту №81 НКРЕКП прийнято постанову від 28.02.2023 №370 «Про накладення штрафу на ТОВ «ВІННИЦЯГАЗ ЗБУТ» за порушення вимог законодавства та Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу» в розмірі 850000 гривень.

Разом із тим, обґрунтовуючи вимоги даного позову, представник позивача зазначила, що підстави для накладення на ТОВ "Вінницягаз Збут" штрафу за порушення, описані в Акті №81 від 06.02.2023, відсутні.

Так, надаючи оцінку висновкам перевірки в частині порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" пункту 2.1 Ліцензійних умов, суд виходив із наступного.

Заперечуючи порушення ТОВ "Вінницягаз Збут" пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи та пункту 4.1 Типового договору транспортування, представник позивача зазначила, що у ТОВ "Вінницягаз Збут" об`єктивно відсутні можливості в газову добу D збалансувати своє портфоліо, оскільки в газову добу D у Товариства і у Оператора ГТС відсутня інформація про незбалансованість портфоліо Замовника послуг транспортування.

З приводу даних тверджень представника позивача, варто зазначити наступне.

Відповідно до пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи, замовники послуг транспортування відповідають за збалансованість своїх портфоліо балансування протягом періоду балансування для мінімізації потреб оператора газотранспортної системи у вчиненні дій із врегулювання небалансів, передбачених цим Кодексом. Періодом балансування є газова доба (D).

Відповідно до пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної системи, газова доба (D) це газова доба, в якій здійснюється надання послуг транспортування природного газу.

При цьому, пунктом 4.1 Типового договору транспортування, затвердженого постановою НКРЕКП №2497 від 30.09.2015, замовник зобов`язаний, окрім іншого, вчасно збалансовувати своє портфоліо балансування.

Відповідно до п. 1.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №201 від 16.02.2017, ці Ліцензійні умови є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з постачання природного газу.

Пунктом 2.1 Ліцензійних умов визначено, що господарська діяльність з постачання природного газу здійснюється з дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу.

Таким чином, ТОВ "Вінницягаз Збут" зобов`язане здійснювати свою господарську діяльність із дотриманням вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу, в тому числі, Кодексу газотранспортної системи.

Втім, обґрунтовуючи вимоги даного позову, представник позивача не заперечує, що ТОВ "Вінницягаз Збут" допущено порушення пункту 1 глави 1 розділу XIV Кодексу газотранспортної системи в частині вчасного збалансування свого портфоліо балансування, а лише вказує на неможливість здійснення такого балансування в газову добу D.

Разом із тим, суд такі посилання представника позивача оцінює критично, адже ТОВ "Вінницягаз Збут" здійснює свою діяльність відповідно до ліценції на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України, а, відтак, зобов`язане дотримуватись Ліцензійних умов, які визначають обов`язок дотримуватись вимог Правил постачання природного газу, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, які регулюють ринок природного газу.

Крім того, обставини, на які посилається представник позивача щодо неможливості здійснення балансування в газову добу D, мали б бути враховані ТОВ "Вінницягаз Збут" при отриманні ліценції на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу на території України.

Відтак, враховуючи наведені вище обставини, суд приходить до висновку про обґрунтованість висновків перевірки в цій частині.

Заперечуючи порушення пункту 5 розділу II Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, яке виразилось у належному повідомленні споживача постачальником про його намір змінити умови договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності такими змінами, представник позивача зазначила, що укладаючи договір ТОВ КД «Вацак» погодився, що протягом дії договору ціна на природній газ може змінюватись ти при цьому додаткових повідомлень про зміну ціни йому надавати не потрібно.

Надаючи оцінку даним твердження представника позивача, суд враховує наступне.

Так, дійсно між ТОВ «Вінницягаз Збут» та ТОВ КД «Вацак» укладено договір на постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41СР217-1410-20 від 01.12.2020.

Відповідно до п. 3.1 укладеного Договору постачання природного газу для потреб непобутових споживачів №41СР217-1410-20 від 01.12.2020 розрахунки за поставлений Споживачеві газ здійснюються за цінами, що вільно встановлюються між Постачальником та Споживачем. Підписуючи цей договір Споживач підтвердив, що ознайомлений з тим, що протягом дії договору ціна на газ може змінюватись, про що Сторони укладатимуть відповідні додаткові угоди. Підписуючи цей договір, Споживач підтвердив, що йому надане належне повідомлення про порядок зміни ціни газу протягом дії Договору та інших повідомлень про зміну ціни газу не вимагається.

Поряд із цим, 31.12.2021 між ТОВ «Вінницягаз Збут» та ТОВ КД «Вацак» укладено додаткову угоду №1/41СР217-1410-20, пунктом 5 якої визначено, що сторони домовились про узгодження ціни на газ за Договором починаючи з 01.01.2022 на рівні, визначеному додатковою угодою.

Тобто, внаслідок укладання додаткової угоди №1/41СР217-1410-20 від 31.12.2021, відбулась зміна умов договору постачання природного газу №41СР217-1410-20 від 01.12.2020. Такі зміни набрали чинності починаючи з 01.01.2022.

Втім, положеннями пункту 5 розділу II Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що споживачу має бути надане належне повідомлення постачальника про намір змінити умови договору постачання природного газу, при цьому споживач має бути повідомлений про його право відмовитись від запропонованих змін. Таке повідомлення має бути надане споживачеві не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами (крім ціни на природний газ, якщо вона встановлюється для постачальника відповідними державними органами). Споживачі мають право відмовитися від договору, якщо вони не приймають нові умови, повідомлені постачальником.

Разом із тим, доказів того, що ТОВ «Вінницягаз Збут» повідомило ТОВ КД «Вацак» про зміну з 01.01.2022 умов договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до запланованого набрання чинності такими змінами, матеріали справи не містять.

До того ж, обставини того, що позивачем не вчинялось відповідних дій щодо повідомлення ТОВ КД «Вацак» про зміну умов договору у визначений правилами строк представником позивача не заперечується.

При цьому, суд критично оцінює посилання представника позивача на істотні умови договору №41СР217-1410-20 від 01.12.2020, адже вони жодним чином не звільняють ТОВ «Вінницягаз Збут» від обов`язку дотримуватись Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496.

Крім того, сам лише факт підписання ТОВ КД «Вацак» додаткової угоди жодним чином не спростовує допущене ТОВ «Вінницягаз Збут» порушення, адже питання щодо підписання чи/або не підписання такої угоди є правом ТОВ КД «Вацак», тоді як необхідність своєчасного повідомлення про намір змінити умови договору постачання природного газу є закріпленим обов`язком постачальника.

Враховуючи вище викладене, висновки перевірки в даній частині є також обґрунтованими.

Що ж стосується висновків перевірки щодо порушення позивачем пункту 24 розділу III Правил постачання природного газу та підпункт 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов, суд враховує наступне.

Так, як видно із матеріалів справи, суть виявленого порушення полягає у невчасному зарахуванні переплати в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повернення на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу.

Відповідно до пункту 24 розділу III Правил постачання природного газу, розрахунковим періодом за договором постачання природного газу побутовим споживачам є календарний місяць, крім випадку зміни постачальника відповідно до розділів V та VI цих Правил, коли для попереднього постачальника розрахунковий період має визначатися як сума газових діб місяця, що передували даті зміни постачальника, а для нового - як сума газових діб місяця, наступних за датою зміни постачальника.

При здійсненні постачання природного газу в рамках базової річної пропозиції оплата рахунка (платіжного документа) постачальника має бути здійснена не пізніше 25 числа місяця, наступного за розрахунковим.

При здійсненні постачання природного газу в рамках комерційної пропозиції постачальника строк оплати рахунка постачальника визначається комерційною пропозицією постачальника.

У разі переплати сума переплати зараховується в рахунок оплати на наступний розрахунковий період або повертається на поточний рахунок споживача на його письмову вимогу протягом п`яти робочих днів після отримання такої вимоги.

При цьому, підпунктом 13 пункту 2.2 Ліцензійних умов передбачено, що при провадженні ліцензованої діяльності ліцензіат повинен виконувати умови (вимоги) чинних Правил постачання природного газу, що затверджуються НКРЕКП, а також договорів постачання природного газу.

В даному ж випадку, представник позивача не заперечує обставин того, що ТОВ «Вінницягаз Збут» не було дотримано термінів повернення побутовим споживачам переплати за спожитий природній газ.

Втім, обґрунтовуючи протиправність застосування до ТОВ «Вінницягаз Збут» штрафу за відповідне порушення, представник позивача посилається на введений на території України воєнний стан та карантинні обмеження, які були запровадженні з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Разом із тим, суд погоджується із твердженнями представника відповідача про те, що наведені представником позивача обставини жодним чином не звільняють ТОВ «Вінницягаз Збут» від обов`язку дотримуватись Правил постачання природного газу та не спростовують факт виявленого порушення.

Відтак, висновки перевірки в цій частині, на переконання суду, також є обґрунтованими.

Що ж до висновків перевірки, які стосуються порушення ТОВ «Вінницягаз Збут» пункту 2 постанови НКРЕКП від 17.02.2021 №254 «Про подання фінансової звітності суб`єктами господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (далі Постанова №254), суд враховує наступне.

Відповідно до пункту 1 Постанови №254, суб`єкти господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - ліцензіати), регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю яких здійснюється Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП), зобов`язані:

1) до 30 числа місяця, що настає за звітним кварталом, подавати фінансову звітність: № 1 «Баланс (звіт про фінансовий стан)»; № 2 «Звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід)»;

2) до 05 березня року, наступного за звітним, подавати річну фінансову звітність: № 1 «Баланс (звіт про фінансовий стан)»; № 2 «Звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід)»; № 3 «Звіт про рух грошових коштів»; № 4 «Звіт про власний капітал»; примітки до фінансової звітності.

Згідно із пунктом 2 Постанови №254, звітність подається до НКРЕКП виключно в електронному вигляді у форматі Excel з накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи ліцензіата та/або кваліфікованої електронної печатки ліцензіата з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» на адресу finstatement@nerc.gov.ua.

У разі, коли останній день подання звітності випадає на неробочий день, термін надання звітності переноситься на перший після вихідного робочий день.

Датою подання звітності вважається дата надходження звітності до НКРЕКП.

Втім, як видно із матеріалів перевірки, фінансову звітність за ІІІ квартал 2021 року в електронному вигляді з накладенням кваліфікованого електронного підпису уповноваженої особи ліцензіата ТОВ «Вінницягаз Збут» подано не було.

Відповідні обставини свідчать про порушення ТОВ «Вінницягаз Збут» вимог пункту 2 Постанови №254.

Втім, заперечуючи щодо накладення на ТОВ «Вінницягаз Збут» штрафу за відповідне порушення, представник позивача зазначила, що така звітність була подана під час проведення перевірки.

Разом із тим, суд такі посилання представника позивача оцінює критично, адже факт подання такої звітності у період проведення перевірки жодним чином не спростовує встановлене НКРЕКП порушення.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про обґрунтованість висновків перевірки в цій частині.

З приводу порушення ТОВ «Вінницягаз Збут» підпункту 18 пункту 2.2 Ліцензійних умов в частині складання звітності, затвердженої НКРЕКП, щодо провадження господарської діяльності з постачання природного газу та подання її до НКРЕКП у встановленому порядку, варто зазначити наступне.

Так, заперечуючи проти висновків перевірки щодо допущення ТОВ «Вінницягаз Збут» відповідного порушення, представник позивача зазначила, що НКРЕКП при зарахуванні дати отримання Форми №5 та Форми №5а в паперовому вигляді помилково враховано дату отримання, а не дату відправлення вихідної кореспонденції.

Разом із тим, такі твердження представника позивача оцінюються критично, з огляду на наступне.

Постановою НКРЕКП №1234 від 07.07.2016 затверджено Інструкцію щодо заповнення форми звітності №5НКРЕКП-газ-моніторинг (квартальна) «Звіт про діяльність постачальника природного газу».

Пунктом 1 розділу ІІ даної Інструкції передбачено, що Форма № 5 складається постачальниками станом на останнє число звітного періоду і подається до НКРЕКП не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним періодом. Датою подачі форми № 5 вважається дата її реєстрації в НКРЕКП.

Постановою НКРЕКП №1234 від 07.07.2016 також затверджено Інструкцію щодо заповнення форми звітності № 5а-НКРЕКП-газ-моніторинг (місячна) «Звіт про діяльність постачальника природного газу з постачання природного газу побутовим споживачам».

Пунктом 1 розділу ІІ даної Інструкції визначено, що Форма № 5а складається постачальником станом на останнє число звітного періоду і подається до НКРЕКП та структурних підрозділів НКРЕКП на територіях не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним. Датою подачі форми № 5а вважається дата її реєстрації в НКРЕКП.

Із наведеного вище слідує, що НКРЕКП цілком обґрунтовано враховано дату реєстрації в НКРЕКП, як дату подачу відповідних форм звітності.

З приводу посилань представника позивача на відсутність факту порушення ТОВ «Вінницягаз Збут» вимог підпункт 25 пункту 2.2 Ліцензійних умов, як на підставу для скасування оскаржуваної постанови, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Так, пунктом 4.1 Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №1156 від 21.09.2017 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що інформація щодо показників комерційної якості надання послуг оператора газорозподільної системи (додаток 5) (далі - інформація щодо якості послуг Оператора ГРМ) та/або інформація щодо показників комерційної якості надання послуг постачальника природного газу (додаток 10) (далі - інформація щодо якості послуг постачальника) складається станом на останнє число звітного періоду і подається Оператором ГРМ та/або постачальником щоквартально до НКРЕКП та її територіальних органів за місцезнаходженням Оператора ГРМ або постачальника не пізніше ніж через 50 днів після звітного періоду.

В даному ж випадку перевіркою встановлено, що такі терміни ТОВ «Вінницягаз Збут» були пропущенні.

Поряд із цим, представник позивача, посилаючись на положення ч. 1 ст. 255 ЦК України зазначила, що для доставки звітності на паперових носіях ТОВ «Вінницягаз Збут» користується послугами поштового зв`язку та кур`єрської служби доставки, у яких могли виникнути труднощі із своєчасною доставкою звітності.

Варто зазначити, що положеннями Мінімальних стандартів та вимог до якості обслуговування споживачів та постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №1156 від 21.09.2017, на відміну від положень Інструкції, затвердженої постановою НКРЕКП №1234 від 07.07.2016, дійсно не визначено який день рахується датою подачі звітності, зокрема чи дата подання звітності чи/або дата її надходження до НКРЕКП.

Разом із тим, суд зазначає, що навіть у випадку врахування тверджень позивача з даного приводу, однак за наявності усіх вище перелічених порушень, які були виявлені НКРЕКП в ході проведення перевірки, та факт допущення яких представником позивача по суті не заперечується, підстави для скасування оскаржуваної постанови, на переконання суду, відсутні.

Також, суд критично оцінює посилання позивача на неспівмірність застосованого штрафу до виявлених порушень, як на підставу для скасування оскаржуваної постанови, адже згідно положень ст. 59 Закону України «Про ринок природного газу», максимальна сума штрафу, яка застосовується до суб`єктів господарювання, що провадять господарську діяльність на ринку природного газу відповідно до законодавства у сфері функціонування ринку природного газу за скоєння правопорушення на ринку природного газу становить до 1700000 гривень.

Втім, оскаржуваною постановою до ТОВ «Вінницягаз Збут» накладено штраф в сумі 850000 гривень, що, на думку суду, є співмірним до тієї кількості та суті виявлених порушень.

З огляду на усі вище викладені обставини, суд приходить до висновку про обґрунтованість прийнятої НКРЕКП постанови від 28.02.2013 №370 та, як наслідок, відсутність підстав для її скасування.

За приписами вимог пункту 4 частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, про відсутність підстав для задоволення даного адміністративного позову.

З урахуванням вимог ст. 139 КАС України сплачений при зверненні до суду судовий збір позивачу не присуджується.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Вінницягаз Збут" (вул. Хмельницьке шосе, 23, м. Вінниця, код ЄДРПОУ 39593306)

Відповідач: Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (вул. Сім`ї Бродських, 19, м. Київ, код ЄДРПОУ 39369133)

Повний текст рішення складено 25.12.2023.

СуддяПоліщук Ірина Миколаївна

Джерело: ЄДРСР 115902200
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку