open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 280/1161/23
Моніторити
Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /07.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /22.05.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 280/1161/23
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /02.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /07.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /07.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /18.09.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /22.05.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Рішення /22.05.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2023/ Запорізький окружний адміністративний суд Запорізький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 листопада 2023 року м. Дніпросправа № 280/1161/23 Суддя І інстанції - Прасов О.О.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Іванова С.М., Сафронової С.В.,

за участю секретаря судового засідання Соловей Л.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Запорізькій області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з вищевказаним позовом до суду в якому просила:

1) визнати протиправним та скасувати Наказ Головного управління Національної поліції в Запорізькій області «Про застосування дисциплінарного стягнення» №95 від 18.01.2023 в частині застосування дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції старшого слідчого слідчого відділення поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 ;

2) визнати протиправним та скасувати Наказ Головного управління Національної поліції в Запорізькій області «По особовому складу» №31о/с від 19.01.2023 в частині звільнення зі служби в поліції за п.6 ч.1 ст.77 Закону України «Про Національну поліцію» старшого слідчого відділення поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 ;

3) поновити старшого слідчого відділення поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1;

4) стягнути з Головного управління Національної поліції в Запорізькій області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з відрахуванням обов`язкових платежів до бюджетів, які має здійснити роботодавець із присудженої суми.

В обґрунтування позовних вимог посилається на протиправність винесених наказів, оскільки підстави для притягнення до дисциплінарної відповідальності відсутні з огляду на те, що відсутність на роботі була обумовлена виїздом за кордон з метою лікування дитини, крім того вона неодноразово зверталася до керівництва з рапортами про продовження відпустки на які не отримала жодної відповіді. Вказує про неспівмірність нібито винних дій позивача з застосованим до неї дисциплінарним стягненням у виді звільнення зі служби.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Не погодившись з даним рішенням суду першої інстанції ОСОБА_1 подала на нього апеляційну скаргу в якій просить рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким задовольнити її позовні вимоги в повному обсязі. Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції не було враховано те, що жодна із перелічених у п. 2 наказу МВС «Про реалізацію окремих положень Дисциплінарного статуту Національної поліції України» № 893 від 07.11.2018 року нею не вчинялась, а тому були відсутні підстави для проведення службового розслідування. Вказує, що її не було належним чином повідомлено про проведення службового розслідування відносно неї, в зв`язку з чим вона не знала про наявність дисциплінарного провадження, а тому не могла знати в якому дисциплінарному проступку її звинувачують, була позбавлена можливості ознайомитися із матеріалами службового розслідування, надати свої пояснення. Також вважає незаконною відмову ГУ НП у Запорізькій області у наданні їй відпустки без збереження середнього забезпечення на підставі ст. 92 Закону України «Про Національну поліцію», ч. 4 ст. 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану». Вважає, що суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку щодо того, що на працівника поліції не розповсюджується Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», адже проходження служби у поліції за своєю правовою природою є по суті трудовими відносинами. Вказує, що повідомляла свого безпосереднього керівника, який надав їй доступ до державної таємниці про намір виїзду за кордон, крім того не отримувала надбавку до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень в розмірі 15%, також відсутня інформація щодо підтвердження факту постійної роботи з матеріалами носіями секретної інформації. Звертає увагу, на ту обставину, що в наказі не обґрунтовано співмірність нібито винних дій позивача із застосованим до неї дисциплінарним стягненням у виді звільнення зі служби в поліції.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить відмовити у її задоволенні та залишити и без змін рішення суду першої інстанції.

В судовому засіданні апеляційної інстанції представник позивачки підтримала вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представник відповідача просила відмовити у задоволенні апеляційної скарги та залишити без змін рішення суду першої інстанції.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 з червня 2012 року проходила службу на посаді слідчого слідчого відділення Орджонікідзевського районного відділу Запорізького міського управління ГУ МВС України в Запорізькіr1 області. 11.11.2015, у зв`язку із реорганізацією органів внутрішніх справ, ОСОБА_1 була звільнена зі служби в органах УМВС України та у подальшому прийнята на службу до Орджонікідзевського відділення поліції Ленінського відділу поліції ГУНП в Запорізькій області. Загальний стаж роботи ОСОБА_1 склав 14 років 04 місяці.

02.11.2022 ОСОБА_1 підписано Рапорт на адресу начальника ГУНП в Запорізькій області, в якому просила надати їй відпустку без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про національну поліцію» та ч.4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 08.11.2022.

У Довідці №156/20 про потребу дитини у домашньому догляді, виданій 29.08.2022, зазначено, що вона видана вона ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Дата, з якої дитина потребує домашнього догляду - 09.09.2022. Зазначено, що вказана Довідка дійсна до 08.11.2022 р.

У листі ГУНП в Запорізькій області від 11.11.2022 за №2534/05/3-22 «Про надання відповіді» на адресу ОСОБА_1 зазначено, зокрема про наступне рапорт від 02.11.2022, який надійшов до ГУНП в Запорізькій області 04.11.2022 засобами електронної пошти, уважно розглянуто керівництвом Головного управління Національної поліції в Запорізькій області. Повідомляємо, що відповідно до наказу ГУНП в Запорізькій області від 17.03.2018 №327 «Про встановлення порядку оформлення щорічних та додаткових відпусток поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам в органах та підрозділах ГУНП в Запорізькій області», рапорт (заява) про надання відпустки, з необхідними візами безпосереднього та прямого керівника, подається до управління кадрового забезпечення ГУНП щотижня, за 10 робочих днів до дати початку відпустки. Повідомлено позивачку про те, що за її посадою передбачається наявність допуску та доступу до державної таємниці. У зв`язку з чим вона має допуск до державної таємниці за формою 2. Відповідно до п.696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2013 №939, перед виїздом до іноземної держави у приватних справах громадянин, якому надано допуск до державної таємниці, зобов`язаний письмово повідомити про це посадовій особі, яка надала йому доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання його картки обліку. Одночасно повідомлено, що правовий та соціальний статус поліцейських регулюються Законом України «Про Національну поліцію», Дисциплінарна статутом Національної поліції України та іншими спеціальними нормативно-правовими актами. Статтею 60 Закону України «Про Національну поліцію» відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби в поліції. Окремо зазначено, що перебування поліцейських під час воєнного стану без підстав поза межами України чинним законодавством не передбачено. У зв`язку з вищевикладеним, правові підстави для надання Вам відпустки без збереження заробітної плати тривалістю 30 діб з 08.11.2022 відсутні.

08.12.2022 ОСОБА_1 підписано Рапорт на адресу начальника ГУНП в Запорізькій області, в якому вона надати відпустку без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про національну поліцію» та ч.4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 12.12.2022.

13.12.2022 ОСОБА_1 підписано заяву на адресу начальника ГУНП в Запорізькій області, в якому зазначено, що 08.12.2022 нею було подано рапорт про надання відпустки без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про національну поліцію» та ч.4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 12.12.2022. Зазначено, що 02.11.2022 нею було подано аналогічний рапорт, вказано, що нею 11.11.2022 отримано відповідь, про відсутність правової підстави для надання їй відпустки. На даний час, її не ознайомлювали з наказом про звільнення. У зв`язку з чим, 08.12.2022 мнею було надано рапорт про надання відпустки без збереження грошового забезпечення, на підставі того, що вона перебуває поза межами території України. Просила повідомити її про розгляд вищевказаного рапорту письмово, рекомендованим поштовим відправленням за адресою (а.с. 102).

У листі ГУНП в Запорізькій області від 19.12.2022 за №2913/05/3-22 «Про надання відповіді» на адресу ОСОБА_1 зазначено, що її рапорт від 08.12.2022, який надійшов до ГУНП в Запорізькій області 09.12.2022 засобами електронної пошти та заява від 13.12.2022 уважно розглянуті керівництвом Головного управління Національної поліції в Запорізькій області. Повідомлено, що відповідно до наказу ГУНП в Запорізькій області від 17.03.2018 №327 «Про встановлення порядку оформлення щорічних та додаткових відпусток поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам в органах та підрозділах ГУНП в Запорізькій області», рапорт (заява) про надання відпустки, з необхідними візами безпосереднього та прямого керівника, подається до управління кадрового забезпечення ГУНП щотижня, за 10 робочих днів до дати початку відпустки. Зазначено, що перебування поліцейських під час воєнного стану без підстав поза межами України чинним законодавством не передбачено. За її посадою передбачається наявність допуску та доступу до державної таємниці. У зв`язку з чим вона маєте допуск до державної таємниці за формою 2. Відповідно до п.696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2013 №939, перед виїздом до іноземної держави у приватних справах громадянин, якому надано допуск до державної таємниці, зобов`язаний письмово повідомити про це посадовій особі, яка надала йому доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання його картки обліку. Одночасно повідомлено, що правовий та соціальний статус поліцейських регулюються Законом України «Про Національну поліцію», Дисциплінарна статутом Національної поліції України та іншими спеціальними нормативно-правовими актами. Статтею 60 Закону України «Про Національну поліцію» відносини, що виникають у зв`язку зі вступом, проходженням та припиненням служби в поліції, регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань проходження служби в поліції. У зв`язку з вищевикладеним, правові підстави для надання відпустки без збереження заробітної плати з 12.12.2022 відсутні.

У Висновку про результати службового розслідування за фактом відсутності з 09.11.2022 на робочому місці старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 від 07.01.2023 (надалі - Висновок службового розслідування від 07.01.2023) зазначено, що Дисциплінарна комісія у складі заступника начальника СУ ГУНП в Запорізькій області полковника поліції Кулініча А.В., старшого слідчого ОМВ СУ ГУНП в Запорізькій області майора поліції Вертегел А.В., слідчого ОМВ СУ ГУНП в Запорізькій області майора поліції Растворцевої О.В., старшого інспектора ВСР УГІ ГУНП в Запорізькій області майора поліції Пономарь І.В., розглянувши матеріали службового розслідування, призначеного наказом ГУНП в Запорізькій області від 12.12.2022 №1026 за фактом відсутності з 09.11.2022 на робочому місці старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1, - УСТАНОВИЛА: 21.11.2022 до слідчого управління ГУНП в Запорізькій області надійшла доповідна записка т.в.о. заступника начальника - начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області майора поліції ОСОБА_4 щодо відсутності з 09.11.2022 на робочому місці старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 . Під час службового розслідування встановлено, що 24.02.2022 о 05:30, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради Національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України №64/2022 введено воєнний стан строком на 30 діб. Строки дії воєнного стану в Україні продовжено Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 на 30 діб (з 26.03.2022), Указом Президента України від 18.04.2022 №259/2022 на 30 діб (з 25.04.2022), Указом Президента від 17.05.2022 року №341/2022 строком на 90 діб (з 25.05.2022), Указом Президента від 12.08.2022 №573/2022 строком на 90 діб (з 23.08.2022), Указом Президента від 21.11.2022 строком на 90 діб (з 21.11.2022). Так, 17.03.2022 старший слідчий слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького районного управління поліції ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , освіта вища юридична, в ОВС з серпня 2008, в НПУ з 07.11.2015, в посаді 20.05.2021, згідно наказу ГУНП від 31.05.2022 № 450 має дисциплінарне стягнення у виді попередження про неповну службову відповідність (вважається покараною з 12.11.2022) маючи дитину віком до 6 років ( ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ) звернулась до керівництва ГУНП в Запорізькій області з рапортом щодо надання їй відпустки для догляду за дитиною без збереження заробітної плати. До рапорту ОСОБА_1 додала довідку №48/5 про потребу дитини (дитини - інваліда) у домашньому догляді, видану КПН «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» від 17.03.2022. Відповідно Наказу ГУНП в Запорізькій області від 21.03.2022 №173о/с капітану поліції ОСОБА_1 (0090477), старшому слідчому слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького районного управління поліції надано відпустку для догляду за хворою дитиною без збереження заробітної плати, з 17 березня 2022 року до 08 вересня 2022 року. 01.09.2022 ОСОБА_1 повторно звернулась до керівництва ГУНП в Запорізькій області з рапортом щодо надання їй відпустки для догляду за дитиною без збереження заробітної плати. До рапорту ОСОБА_1 додала довідку №156/20 про потребу дитини (дитини - інваліда) у домашньому догляді, видану КПН «Центр первинної медико-санітарної допомоги №2» від 29.08.2022. Відповідно Наказу ГУНП в Запорізькій області від 08.09.2022 №1043о/с капітану поліції ОСОБА_1 (0090477), старшому слідчому слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького районного управління поліції надано відпустку для догляду за хворою дитиною без збереження заробітної плати, з 09 вересня 2022 року до 08 листопада 2022 року. 02 листопада 2022 року ОСОБА_1 електронною поштою на адресу ГУНП в Запорізькій області було скеровано рапорт щодо надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про Національну поліцію» та ч. 4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 08.11.2022. Вказаний рапорт 04.11.2022 зареєстрований у відділі документального забезпечення ГУНП в Запорізькій області за №6062. За результатами розгляду рапорту ОСОБА_1, на її електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_3 надіслана відповідь від 12.11.2022 за вих.№2534/05/3-22 за підписом заступника начальника ГУНП в Запорізькій області полковника поліції Юрія Небеського. Згідно з наданої відповіді, рапорт ОСОБА_1 про надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення терміном 30 діб з 08.11.2022 керівництвом ГУНП в Запорізькій області не погоджено, підстави для надання відпустки відсутні. Таким чином з 09.11.2022 ОСОБА_1 мала приступити до виконання своїх службових обов`язків. 09.12.2022 ОСОБА_1 електронною поштою на адресу ГУНП в Запорізькій області знову скеровано рапорт щодо надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про Національну поліцію» та ч.4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 12.12.2022. Вказаний рапорт 09.12.2022 зареєстрований у відділі документального забезпечення ГУНП в Запорізькій області за №6840, а також в канцелярії слідчого управління ГУНП в Запорізькій області за №5253. За результатами розгляду рапорту ОСОБА_1, на її електронну адресу ІНФОРМАЦІЯ_3 надіслана відповідь від 19.12.2022 за вих.№2913/05/3-22 за підписом заступника начальника ГУНП в Запорізькій області полковника поліції Юрія Небеського. Згідно наданої відповіді, рапорт ОСОБА_1 про надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення терміном 30 діб з 12.12.2022 керівництвом ГУНП в Запорізькій області не погоджено, підстави для надання відпустки відсутні. Враховуючи цей факт з 09.11.2022 ОСОБА_1 мала приступити до виконання своїх службових обов`язків. Разом з тим, відповідно до наказу ГУНП в Запорізькій області від 17.03.2018 №327 «Про встановлення порядку оформлення щорічних та додаткових відпусток поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам в органах та підрозділах ГУНП в Запорізькій області», рапорт (заява) про надання відпустки підлеглими працівниками, з необхідними візами безпосереднього та прямого керівника, надається до управління кадрового забезпечення ГУНП щотижня, за 10 робочих днів до дати початку відпустки. Тобто, вищезазначені рапорти про надання відпустки без збереження грошового забезпечення ОСОБА_1 надала з порушенням вимог наказу ГУНП в Запорізькій області від 17.03.2018 №327 «Про встановлення порядку оформлення щорічних та додаткових відпусток поліцейським, державним службовцям та іншим працівникам в органах та підрозділах ГУНП в Запорізькій області». Таким чином, починаючи з 09.11.2022 і по теперішній час ОСОБА_1 безпідставно відсутня на службі, про що керівництвом відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області складено акти про її відсутність на робочому місці, які долучено до матеріалів службового розслідування. Крім цього, в ході службового розслідування дисциплінарною комісією до УІАП ГУНП в Запорізькій області за вих.№8079/6/03-2022 від 13.12.2022 направлено запит про надання інформації згідно бази даних «АРКАН» щодо перетину державного кордону України (виїзд/в`їзд) старшим слідчим СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітаном поліції ОСОБА_1 в період з 24.02.2022. Згідно наданої відповіді №4877 від 14.12.2022 УІАП ГУНП в Запорізькій області, ОСОБА_1 перетинала кордон України декілька разів, а саме: - через пропускний пункт «Шегині» 10.07.2022 о 16:06 - в`їзд на територію України. При цьому дати виїзду згідно бази даних «АРКАН» не зафіксовано; - через пропускний пункт «Угринів» 16.07.2022 о 18:54 - виїзд з території України; - через пропускний пункт «Шегині» 08.10.2022 о 01:12 - в`їзд на територію України; - через пропускний пункт «Краківець» 16.10.2022 о 00:41 - виїзд з території України. На момент проведення службового розслідування ОСОБА_1 на територію України не повернулась. Разом з тим встановлено, що до відома ОСОБА_1 старшим інспектором сектору кадрового забезпечення Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області підполковником поліції ОСОБА_6 за допомогою мобільного додатку «Телеграм» з мобільного номеру НОМЕР_1 на мобільний номер ОСОБА_1 НОМЕР_2 доведено те, що її рапорт про надання відпустки без збереження грошового забезпечення, керівництвом ГУНП в Запорізькій області задоволений не був, а також необхідність виходу на роботу з 09.11.2022 у зв`язку з закінченням терміну відпустки для догляду за хворою дитиною. На дане повідомлення ОСОБА_1 не відповіла. Скріншот повідомлення долучено до матеріалів службового розслідування. 26.12.2022 членом дисциплінарної комісії - слідчим ОМВ СУ ГУНП в Запорізькій області майором поліції Растворцевою О.В. з метою доведення до ОСОБА_1 факту проведення відносно неї службового розслідування, зі свого мобільного телефону НОМЕР_3 на номер телефону ОСОБА_1 НОМЕР_2 на месенжер «Телеграм» було відправлено смс-повідомлення наступного змісту « Доброго дня! ОСОБА_1 , дисциплінарною комісією ГУНП в Запорізькій області згідно наказу від 12.12.2022 №1026 проводиться службове розслідування щодо відсутності Вас на робочому місці з 09.11.2022. Термін розслідування продовжено до 09.01.2022. Тому Вам необхідно з`явитися для надання пояснень - каб.429 слідчий ОМВ СУ Растворцева Олена Вікторівна». На дане повідомлення ОСОБА_1 не відповіла та для надання пояснень не з`явилась. Скріншот відправленого ОСОБА_1 повідомлення, долучено до матеріалів службового розслідування. Крім цього, 04.01.2023 за вих.№85/6/04-2023 ОСОБА_1 засобами електронного зв`язку на електронну адресу ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 та її номер телефону НОМЕР_2 через месенжер «Телеграм» скеровано виклик для надання пояснень у строк до 18:00 години 06 січня 2023 року. На виклик ОСОБА_1 не відреагувала та для надання пояснень не з`явилась. Скріншоти відправлених повідомлень та виклику, скеровані ОСОБА_1 , долучені до матеріалів службового розслідування. Окрім цього в ході службового розслідування встановлено, що старший слідчий СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_1 має діючу форму допуску до державної таємниці, наданий розпорядженням УСБУ в Запорізькій області від 25.06.2019 №111Д. Доступ до державної таємниці старшому слідчому СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітану поліції ОСОБА_1 припинено у зв`язку з відпусткою по догляду за хворою дитиною наказом відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області від 21.03.2022 №2д, відповідно пункту 77 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939 (далі - Порядок №939) допуск до державної таємниці з вищевказаної причини не скасовується. Відповідно до вимог пункту 696 Порядку №939 перед виїздом до іноземних держав у приватних справах громадянин, якому надано допуск до державної таємниці, зобов`язаний письмово повідомити про це посадовій особі, яка надала йому доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання його облікової картки (за формою згідно з додатком 6 Порядку №939). Проте ОСОБА_1 у порушення вимог пункту 696 Порядку №939, будучи особою, якій надано допуск до державної таємниці, в установленому законом порядку, перед виїздом до іноземної держави у приватних справах письмово не повідомила про це посадову особу, яка надала їй доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання її картки обліку за формою згідно з додатком 6, відповідний інструктаж з питань охорони державної таємниці не пройшла. Відповідно пункту 697 Порядку №939, відомості про виїзд до іноземних держав у приватних справах громадянам, яким надано допуск до державної таємниці у приватних справах та у службові відрядження реєструються РСО в журналі обліку виїздів за кордон працівників, яким надано допуск до державної таємниці. Відомості про виїзд за кордон у приватних справах старшого слідчого СВ відділу поліції № 1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 відсутні, так як остання не повідомляла про виїзд до іноземних держав. Надбавка до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень в розмірі 15% ОСОБА_1 не нараховується, тому що відсутня інформація щодо підтвердження факту постійної роботи з матеріальними носіями секретної інформації. Опитаний у ході службового розслідування заступник начальника відділу розслідування злочинів у сфері господарської діяльності та службової діяльності СУ ГУНП в Запорізькій області майор поліції ОСОБА_4 пояснив, що у листопаді 2022 року він виконував обов`язки начальника слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області. У даному слідчому відділенні на посаді старшого слідчого перебуває капітан поліції ОСОБА_1, яка з березня по листопад 2022 року перебувала у відпусті для догляду за хворою дитиною без збереження заробітної плати. В подальшому від співробітників СКЗ Запорізького РУП він дізнався, що на початку листопада 2022 року ОСОБА_1 написала рапорт про надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення. Однак даний рапорт не був погоджений керівництвом ГУНП в Запорізькій області, у зв`язку з чим 09.11.2022 вона мала приступити до роботи, однак до відділу поліції №1 Запорізького РУП не прибувала. Про причини невиходу на роботу не повідомляла. Про відсутність ОСОБА_1 на робочому місці, починаючи з 10.11.2022 складалися акти. Опитаний у ході службового розслідування т.в.о. заступника начальника ВП - начальника СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_5 пояснив, що у СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП на посаді старшого слідчого перебуває капітан поліції ОСОБА_1 . Після введення на території України воєнного стану, приблизно у середині березня 2022 року, ОСОБА_1 звернулась до керівництва з письмовим рапортом про надання їй відпустки по догляду за хворою дитиною. Даний рапорт, був погоджений, тобто з березня 2022 року ОСОБА_1 перебувала у відпустці по догляду за хворою дитиною. При цьому, приблизно березні-квітні 2022 року, вона разом з дитиною виїхала за кордон. В подальшому від співробітників СКЗ Запорізького РУП ОСОБА_5 дізнався, що на початку листопада 2022 року ОСОБА_1 написала рапорт про надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення. Однак даний рапорт не був погоджений керівництвом ГУНП в Запорізькій області. У зв`язку з чим, 09.11.2022 ОСОБА_1 мала приступити до роботи, однак по цей час до відділу поліції №1 Запорізького РУП вона не прибувала. Про причини невиходу на роботу не повідомляла. Про відсутність ОСОБА_1 на робочому місці, починаючи з 10.11.2022 складаються акти. Опитана у ході службового розслідування старший інспектор СКЗ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області підполковник поліції ОСОБА_6 пояснила, що у СВ відділу поліції №1 Запорізького РУП на посаді старшого слідчого перебуває капітан поліції ОСОБА_1 Після введення на території України воєнного стану, ОСОБА_1 звернулась до керівництва з письмовим рапортом про надання їй відпустки по догляду за хворою дитиною без збереження заробітної плати. Даний рапорт керівництвом був погоджений. Згідно наказу ГУНП в Запорізькій області від 21.03.2022 №173о/с, з 17.03.2022 до 08.09.2022 ОСОБА_1 перебувала у відпустці для догляду за хворою дитиною без збереження заробітної плати. В подальшому вона повторно звернулась з рапортом про надання їй відпустки по догляду за хворою дитиною до досягнення нею 6-річного віку. Даний рапорт, був погоджений. Відповідно наказу ГУНП від 08.09.2022 №1043о/с ОСОБА_1 надано відпустку для догляду за дитиною без збереження заробітної плати з 09.09.2022 до 08.11.2022. 02 листопада 2022 року ОСОБА_1 електронною поштою на адресу ГУНП в Запорізькій області було скеровано рапорт щодо надання їй відпустки без збереження грошового забезпечення на підставі ст.92 Закону України «Про Національну поліцію» та ч.4 ст.12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» терміном 30 діб з 08.11.2022. Однак у задоволенні вказаного рапорту ОСОБА_1 було відмовлено. Тобто, з 09.11.2022 вона мала приступити до виконання своїх службових обов`язків. Однак до теперішнього часу ОСОБА_1 до роботи не приступила. ОСОБА_6 на номер телефону ОСОБА_1 НОМЕР_2 на месенжер «Телеграм» були надіслані смс-повідомлення, в яких повідомлялось про те, що її рапорт про надання відпустки без збереження грошового забезпечення керівництвом не був задоволений, тому їй необхідно приступити до виконання службових обов`язків з 09.11.2022. На ці повідомлення ОСОБА_1 не відповіла. До свого пояснення ОСОБА_6 додала «скріншоти» на 3-х аркушах зі свого мобільного телефону з повідомленнями, надісланими ОСОБА_1 . У зв`язку з тим, що під час проведення службового розслідування встановлено, що старший слідчий відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_1 з 09.11.2022 безпідставно відсутня на робочому місці, згідно бази даних «АРКАН» виїхала за кордон України та на момент проведення службового розслідування на територію України не повернулась, відповідно до вимог частини 4 статті 27 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), пояснення від неї не відбирались і вона вважається такою, що відмовилась від надання пояснень.

Таким чином, аналізом зібраних в ході службового розслідування матеріалів у їх сукупності встановлено, що старший слідчий відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_1 , ігноруючи вимоги нормативно-правових актів, регламентуючих діяльність Національної поліції України та службової дисципліни, передбаченої Дисциплінарним статутом Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), з 09.11.2022 відсутня на службі без поважних причин. Перебуваючи у відпустці для догляду за хворою дитиною, ОСОБА_1 виїхала за кордон України та усвідомлюючи, що відпустка згідно наказу ГУНП в Запорізькій області від 08.09.2022 №1043о/с була надана їй терміном до 08.11.2022, на момент проведення службового розслідування на територію України не повернулась та до служби не приступила. Крім того, в порушення вимог п.696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939 ОСОБА_1 , будучи особою якій надано допуск до державної таємниці, в установленому законом порядку, перед виїздом до іноземної держави у приватних справах письмово не повідомила про це посадову особу, яка надала їй доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання її картки обліку за формою згідно з додатком 6, та не пройшла відповідний інструктаж з питань охорони державної таємниці. Своїми діями капітан поліції ОСОБА_1 також порушила вимоги пунктів 1 та 2 частини 1 статті 18 Закону України «Про Національну поліцію», Присяги працівника поліції, передбаченої статтею 64 Закону України «Про Національну поліцію», пункту 1 частини 3 статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), пункту 696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939.

Причинами та умовами, що сприяли скоєнню виявлених у ході службового розслідування порушень, стали ігнорування ОСОБА_1 вимог чинного законодавства України, наказів Національної поліції України та МВС України. Обставиною, що обтяжує відповідальність ОСОБА_1 , передбаченою частиною 6 статті 19 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ) є вчинення дисциплінарного проступку повторно до зняття в установленому порядку попереднього стягнення.

Також дисциплінарною комісією враховано, що порушення службової дисципліни ОСОБА_1 допущено під час дії воєнного стану на території України. Вказана обставина не визначена Дисциплінарним статутом Національної поліції України, затвердженим Законом України від 15 березня 2018 №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), як обтяжуюча, однак на переконання дисциплінарної комісії фактично обтяжує відповідальність ОСОБА_1 .

Крім того, відповідно до абзацу 4 частини 2 статті 29 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженим Законом України від 15 березня 2018 №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), дисциплінарні проступки такі, як перебування поліцейського на службі у стані алкогольного, наркотичного та/або іншого сп`яніння, а також залишення місця несення служби без поважних причин, не можуть бути віднесені до незначних дисциплінарних проступків.

На підставі викладеного дисциплінарна комісія,- УВАЖАЛА Б: 1.Службове розслідування завершити. 2.За скоєння значного дисциплінарного проступку під час дії воєнного стану на території України, порушення вимоги пунктів 1 та 2 частини 1 статті 18 Закону України «Про Національну поліцію», Присяги працівника поліції, передбаченої статтею 64 Закону України «Про Національну поліцію», пункту 1 частини 3 статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VIII (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), пункту 696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939, що виразилось у відсутності на службі без поважних причин з 09.11.2022, а також виїзді за кордон у приватних справах особою, яка має допуск до державної таємниці з порушенням встановленого законом порядку та без дозволу керівництва ГУНП в Запорізькій області до старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 застосувати дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби в поліції. 3.Копію висновку службового розслідування направити до УФЗБО ГУНП в Запорізькій області для відома. 4.Копію висновку службового розслідування направити до СУ ГУНП в Запорізькій області для вивчення та узагальнення, до УКЗ ГУНП в Запорізькій області та СКЗ Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області для долучення до особової справи ОСОБА_1 та вжиття відповідних заходів реагування, а також до Запорізького управління ДВБ НПУ для інформування.".

У Наказі ГУНП в Запорізькій області від 18.01.2023 за №95 «Про застосування дисциплінарного стягнення» зазначено, що Дисциплінарною комісією ГУНП в Запорізькій області на підставі наказу ГУНП від 12.12.2022 за №1026 проведено службове розслідування за фактом відсутності з 09.11.2022 на робочому місці старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 . У ході службового розслідування встановлено, що старший слідчий відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітан поліції ОСОБА_1 , ігноруючи вимоги нормативно-правових актів, регламентуючих діяльність Національної поліції України та службової дисципліни, передбаченої Дисциплінарним статутом Національної поліції України, затвердженим Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VІІІ (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), з 09.11.2022 відсутня на службі без поважних причин. Перебуваючи у відпустці для догляду за хворою дитиною, ОСОБА_1 виїхала за кордон України та усвідомлюючи, що відпустка згідно з наказом ГУНП в Запорізькій області від 08.09.2022 №1043о/с була надана їй терміном до 08.11.2022, на момент проведення службового розслідування на територію України не повернулась та до служби не приступила. Крім того, в порушення вимог п.696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939, ОСОБА_1 , будучи особою, якій надано допуск до державної таємниці в установленому законом порядку, перед виїздом до іноземної держави у приватних справах письмово не повідомила про це посадову особу, яка надала їй доступ до державної таємниці, а також РСО за місцем зберігання її_картки обліку за формою згідно з додатком 6, та не пройшла відповідний інструктаж з питань охорони державної таємниці. На підставі викладеного та висновку службового розслідування, керуючись статтями 4, 11, 12, 13, 19, 20, 22, 23, 26, 29, 30 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VIII, - НАКАЗУЮ: 1.За скоєння значного дисциплінарного проступку під час дії воєнного стану на території України, порушення вимоги пунктів 1 та 2 частини 1 статті 18 Закону України «Про Національну поліцію», Присяги працівника поліції, передбаченої статтею 64 Закону України «Про Національну поліцію», пункту 1 частини 3 статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року №2337-VІІІ (зі змінами, внесеними Законом України від 15 березня 2022 року №2123-ІХ), пункту 696 Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 грудня 2013 року №939, що виразилось у відсутності на службі без поважних причин з 09.11.2022, а також виїзді за кордон у приватних справах особою, яка має допуск до державної таємниці, з порушенням встановленого законом порядку та без дозволу керівництва ГУНП в Запорізькій області, до старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 застосувати дисциплінарне стягнення у виді звільнення зі служби в поліції. 2.УФЗБО ГУНП (Човган Т.М.) на підставі пункту 8 Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого наказом МВС України від 06.04.2016 №260, у зв`язку з відсутністю на службі без поважних причин, не виплачувати грошове забезпечення старшому слідчому слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітану поліції ОСОБА_1 з 09.11.2022. 3.Начальнику Запорізького районного управління поліції ГУНП в Запорізькій області полковнику поліції Бичіну Сергію Олександровичу ознайомити старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області капітана поліції ОСОБА_1 зі змістом наказу під особистий підпис. Скановану копію наказу з підписом про ознайомлення із дисциплінарним стягненням направити до УКЗ ГУНП в Запорізькій області. Контроль за виконанням наказу зилишаю за собою..

Наказом ГУНП в Запорізькій області від 19.01.2023 за №31о/с «По особовому складу» відповідно до Закону України «Про Національну поліцію» звільнено зі служби в поліції за пунктом 6 частини 1 статті 77 (у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України) капітана поліції ОСОБА_1 (0090477), старшого слідчого слідчого відділення відділу поліції №1 Запорізького районного управління поліції, з 19 січня 2023 року. На день звільнення: стаж служби в поліції - 14 років 05 місяців 14 днів; вислуга років на пільгових умовах - немає. Встановити щомісячну премію за січень 2023 року у розмірі 0,00%. Підстава: наказ ГУНП від 18.01.2023 №95; подання начальника Запорізького РУП полковника поліції Бичіна С.О. від 18.01.2023.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з правомірності накладення на позивача дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення та відсутністю при цьому процедурних порушень під час проведення службового розслідування.

Колегія суддів погоджується з таким висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Суд першої інстанції вірно визначився з характером спірних правовідносин які врегульовані Законом України «Про Національну поліцію» та Дисциплінарним статутом Національної поліції України, затвердженим Законом України від 15.03.2018 № 2337-VIII (надалі по тексту - Дисциплінарний Статут).

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну поліцію» Національна поліція України (поліція) - це центральний орган виконавчої влади, який служить суспільству шляхом забезпечення охорони прав і свобод людини, протидії злочинності, підтримання публічної безпеки і порядку.

Частиною 1 ст.2 Закону України «Про Національну поліцію» передбачено, що завданнями поліції є надання поліцейських послуг у сферах: 1) забезпечення публічної безпеки і порядку; 2) охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави; 3) протидії злочинності; 4) надання в межах, визначених законом, послуг з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

За приписами частин 1, 4 ст. 8 Закону України «Про Національну поліцію» поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Під час дії воєнного стану поліція діє згідно із призначенням та специфікою діяльності з урахуванням тих обмежень прав і свобод громадян, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, що визначаються відповідно до Конституції України та Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Поліцейський зобов`язаний, зокрема:

-неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;

-професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно -правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва (ч. 1 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію»).

Відповідно до ч.2. ст. 24 Закону України «Про Національну поліцію» у разі виникнення загрози державному суверенітету України та її територіальної цілісності, а також у ході відсічі збройної агресії проти України органи та підрозділи, що входять до системи поліції, відповідно до законодавства України беруть участь у виконанні завдань територіальної оборони, забезпеченні та здійсненні заходів правового режиму воєнного стану у разі його оголошення на всій території України або в окремій місцевості.

Згідно зі ст.1 Дисциплінарного статуту службова дисципліна - дотримання поліцейським Конституції і законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Національної поліції України, нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, Присяги поліцейського, наказів керівників.

Частиною 3 ст.1 Дисциплінарного статуту до змісту службової дисципліни віднесено такі обов`язки поліцейського: 1) бути вірним Присязі поліцейського, мужньо і вправно служити народу України; 2) знати закони, інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження поліції, а також свої посадові (функціональні) обов`язки; 3) поважати права, честь і гідність людини, надавати допомогу та запобігати вчиненню правопорушень; 4) безумовно виконувати накази керівників, віддані (видані) в межах наданих їм повноважень та відповідно до закону; 5) вживати заходів до негайного усунення причин та умов, що ускладнюють виконання обов`язків поліцейського, та негайно інформувати про це безпосереднього керівника; 6) утримуватися від дій, що перешкоджають іншим поліцейським виконувати їхні обов`язки, а також які підривають авторитет Національної поліції України; 7) утримуватися від висловлювань та дій, що порушують права людини або принижують честь і гідність людини; 8) знати і виконувати заходи безпеки під час несення служби, дотримуватися правил внутрішнього розпорядку; 9) підтримувати рівень своєї підготовки (кваліфікації), необхідний для виконання службових повноважень; 10) берегти службове майно, забезпечувати належний стан зброї та спеціальних засобів; 11) поважати честь і гідність інших поліцейських і працівників поліції, надавати їм допомогу та стримувати їх від вчинення правопорушень; 12) дотримуватися правил носіння однострою та знаків розрізнення; 13) сприяти керівникові в організації дотримання службової дисципліни, інформувати його про виявлені порушення, у тому числі вчинені іншими працівниками поліції; 14) під час несення служби поліцейському заборонено перебувати у стані алкогольного, наркотичного та/або іншого сп`яніння.

Відповідно до ч. 1 ст. 11 Дисциплінарного статуту за порушення службової дисципліни поліцейські незалежно від займаної посади та спеціального звання несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом.

Дисциплінарним проступком визнається за ч. 1 ст. 12 Статуту протиправна винна дія чи бездіяльність поліцейського, що полягає в порушенні ним службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні обов`язків поліцейського або виходить за їх межі, порушенні обмежень та заборон, визначених законодавством для поліцейських, а також у вчиненні дій, що підривають авторитет поліції.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України 09.11.2016 № 1179 затверджені Правила етичної поведінки поліцейських.

Відповідно до п.1 розділу ІІ Правил під час виконання службових обов`язків поліцейський повинен, зокрема:

-неухильно дотримуватися положень Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;

-професійно виконувати свої службові обов`язки, діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що визначені Конституцією, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, міжнародними договорами України, а також цими Правилами;

-інформувати безпосереднього керівника про обставини, що унеможливлюють його подальшу службу в поліції або перебування на займаній посаді.

Згідно з п.п. 1, 4, 9, 11 ч. 1 ст. 7 Дисциплінарного статуту службова дисципліна, зокрема, базується на високій свідомості та зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу дотримуватися законодавства, неухильно виконувати вимоги Присяги працівника органів внутрішніх справ України, статутів і наказів начальників; дотримуватися норм професійної та службової етики; сприяти начальникам у зміцненні службової дисципліни, забезпеченні законності та статутного порядку; з гідністю і честю поводитися в позаслужбовий час, бути прикладом у дотриманні громадського порядку, припиняти протиправні дії осіб, які їх учиняють.

Частиною 2 ст.14 Дисциплінарного статуту передбачено з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин вчинення поліцейським дисциплінарного проступку, встановлення причин і умов його вчинення, вини, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин вчинення дисциплінарних проступків, проведення службового розслідування.

Службове розслідування - це діяльність із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського (ч. 1 ст. 14 Дисциплінарного статуту).

Підставою для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації (далі повідомлення), рапорти про вчинення виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції, за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку (ч. 4 ст.14 Дисциплінарного статуту).

Відповідно до частин 1-3 ст. 19 Дисциплінарного статуту у висновку за результатами службового розслідування зазначаються:

1) дата і місце складання висновку, прізвище та ініціали, посада і місце служби членів дисциплінарної комісії, що проводила службове розслідування;

2) підстава для призначення службового розслідування;

3) обставини справи, зокрема обставини вчинення поліцейським дисциплінарного проступку;

4) пояснення поліцейського щодо обставин справи;

5) пояснення інших осіб, яким відомі обставини справи;

6) пояснення безпосереднього керівника поліцейського щодо обставин справи;

7) документи та матеріали, що підтверджують та/або спростовують факт вчинення дисциплінарного проступку;

8) відомості, що характеризують поліцейського, а також дані про наявність або відсутність у нього дисциплінарних стягнень;

9) причини та умови, що призвели до вчинення проступку, вжиті або запропоновані заходи для їх усунення, обставини, що знімають з поліцейського звинувачення;

10) висновок щодо наявності або відсутності у діянні поліцейського дисциплінарного проступку, а також щодо його юридичної кваліфікації з посиланням на положення закону;

11) вид стягнення, що пропонується застосувати до поліцейського у разі наявності в його діянні дисциплінарного проступку.

Висновок підписується всіма членами дисциплінарної комісії, що проводила розслідування. Члени дисциплінарної комісії мають право на окрему думку, що викладається письмово і додається до висновку.

Під час визначення виду стягнення дисциплінарна комісія враховує характер проступку, обставини, за яких він був вчинений, особу порушника, ступінь його вини, обставини, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, попередню поведінку поліцейського, його ставлення до служби.

Частинами 1,2 ст. 19 Закону України «Про національну поліцію» передбачено, що у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову, матеріальну та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.

Поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України (п. 6 ч.1 ст. 77 Закону України «Про національну поліцію»).

Частинами 1, 3 ст. 13 Дисциплінарного статуту зазначено, що дисциплінарне стягнення є засобом підтримання службової дисципліни, що застосовується за вчинення дисциплінарного проступку з метою виховання поліцейського, який його вчинив, для безумовного дотримання службової дисципліни, а також з метою запобігання вчиненню нових дисциплінарних проступків. До поліцейських можуть застосовуватися такі види дисциплінарних стягнень, зокрема як звільнення із служби в поліції (п.7).

За ч.1 ст.26 Дисциплінарного статуту у період дії воєнного стану службове розслідування проводиться з дотриманням вимог цього Статуту з урахуванням особливостей, визначених цим розділом. Службове розслідування призначається та проводиться у формі письмового провадження.

Згідно з ч.1 ст.66 Закону України «Про Національну поліцію» поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється зокрема у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України.

Статтею 27 Дисциплінарного статуту передбачено, що під час проведення службового розслідування уповноважена особа зобов`язана запропонувати поліцейському або іншій особі, обізнаній з обставинами вчинення дисциплінарного проступку, надати пояснення.

У разі відсутності поліцейського на службі уповноважена особа зобов`язана викликати його для надання пояснень. Виклик здійснюється шляхом його безпосереднього вручення поліцейському або надсилання поштовим зв`язком чи з використанням електронної комунікації.

За наявної можливості надсилання виклику поштовим зв`язком здійснюється рекомендованим листом на адресу місця проживання поліцейського, що зазначена в його особовій справі.

Надсилання виклику з використанням електронної комунікації здійснюється виключно на адресу електронної пошти поліцейського чи за іншими контактними даними, які зазначені в його особовій справі або які наявні в розпорядженні його безпосереднього керівника.

Виклик надсилається з таким розрахунком, щоб поліцейський, який викликається, мав не менше однієї доби для прибуття за вказаною у виклику адресою.

Виклик, який надіслано поштовим зв`язком, вважається таким, що отриманий поліцейським, на четвертий календарний день з дня його відправлення.

Виклик, надісланий з використанням електронної комунікації, вважається таким, що отриманий поліцейським, на другий день з дня його відправлення.

Якщо поліцейський, викликаний уповноваженою особою у визначеному цією статтею порядку, не з`явився та не повідомив про наявність поважних причин свого неприбуття, він вважається таким, що відмовився від надання пояснень, про що уповноваженою особою складається акт.

Від поліцейського, стосовно якого є підтвердні дані про самовільне залишення ним місця несення служби, виїзд до інших регіонів країни чи за кордон, пояснення не відбираються, поліцейський вважається таким, що відмовився від надання пояснень.

У ст.92 Закону України «Про Національну поліцію» зазначено, що поліцейським надаються щорічні чергові оплачувані відпустки в порядку та тривалістю, визначених цим Законом.

Поліцейському надаються також додаткові відпустки у зв`язку з навчанням, творчі відпустки, соціальні відпустки, відпустки без збереження заробітної плати (грошового забезпечення) та інші види відпусток відповідно до законодавства про відпустки.

Відповідно до ч.1 ст.25 Закону України «Про відпустки» відпустка без збереження заробітної плати за бажанням працівника надається в обов`язковому порядку, зокрема матері або іншим особам, зазначеним у частині третій статті 18 та частині першій статті 19 цього Закону, в разі якщо дитина потребує домашнього догляду, - тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення дитиною шестирічного віку, а в разі якщо дитина хвора на цукровий діабет I типу (інсулінозалежний) або якщо дитина, якій не встановлено інвалідність, хвора на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, - не більш як до досягнення дитиною шістнадцятирічного віку, а якщо дитині встановлено категорію «дитина з інвалідністю підгрупи А» або дитина, якій не встановлено інвалідність, отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги - до досягнення дитиною вісімнадцятирічного віку. Перелік тяжких захворювань, розладів, травм, станів тощо, що дає право працівнику на отримання відпустки без збереження заробітної плати на дитину, якій не встановлена інвалідність, затверджується Кабінетом Міністрів України.

У ст.1 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» зазначено, що цей Закон визначає особливості проходження державної служби, служби в органах місцевого самоврядування, особливості трудових відносин працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, представництв іноземних суб`єктів господарської діяльності в Україні, а також осіб, які працюють за трудовим договором, укладеним з фізичними особами (далі - працівники), у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану»

На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина передбачених статтями 43, 44 Конституції України.

У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю, законів України «Про державну службу», «Про службу в органах місцевого самоврядування», інших законодавчих актів, що регулюють діяльність державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування у частині відносин, врегульованих цим Законом».

При проведенні службового розслідування відповідачем дотримані вищезазначені правові норми, на що вірно звернув увагу суд першої інстанції.

Так з матеріалів справи вбачається, що позивачу доводилися до відома Наказ ГУНП в Запорізькій області від 12.12.2022 за №1026 «Про призначення та проведення спільного службового розслідування та утворення дисциплінарної комісії» та інші документи.

Крім того з матеріалів справи вбачається, що позивачка була обізнана про відмову у надані їй додаткових відпусток після 08.11.2022.

Довідка №156/20 про потребу дитини у домашньому догляді, яка видана 29.08.2022, була дійсна до 08.11.2022, інших документів про потребу дитини у домашньому догляді позивачем не надано ані до відповідача, ані до суду.

Апеляційна скарги не містить доводів щодо відсутності порушень з боку позивача вимог п.696 «Порядку організації та забезпечення режиму секретності в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах, і організаціях», затвердженого 18.12.2013 постановою Кабінету Міністрів України №939.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що обіймаючи посаду поліцейського, будучи обізнаною про свої обов`язки, позивачка повинна була усвідомлювати наслідки своїх дій щодо виїзду за кордон.

Колегія суддів також погоджується з висновком суду першої інстанції, що між позивачем і відповідачем відсутній трудовий договір, враховуючи той факт, що позивач проходила службу в поліції, прийнята на службу в поліцію згідно з наказом про призначення поліцейського, а питання проходження служби врегульовано спеціальним законодавством, у тому числі під час воєнного стану.

За таких обставин спірні правовідносини не регулюються Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 №2136-ІХ, як на тому акцентує увагу позивач.

Крім того, як вірно звернув увагу суд першої інстанції, сам факт подання поліцейським рапорту про надання відпустки не є підставою яка обумовлює у особи настання такої відпустки, оскільки належною підставою є видання організаційно-розпорядчого акту у виді наказу. Отже, позивач не маючи відомостей про видання наказу про надання їй відпустки повинна була приступити до служби 09.11.2022.

Так поліцейські, хоч і не мають статусу військовослужбовців, однак служба в поліції є мілітаризованою (наявність спеціального звання, прийняття присяги, наявність дисциплінарного статуту, специфічні умови проходження служби, право на пенсію після 25 років служби, а також наявність гарантій та компенсацій за специфічність служби), яка фінансується за рахунок Державного бюджету України, що в сукупності покладає на поліцейського певні очікування суспільства щодо належного виконання своїх повноважень в тому числі в умовах воєнного стану.

Позивачка погодившись проходити службу в поліції добровільно погодилась на усі ризики пов`язанні з проходженням такої служби, як і взяла на себе зобов`язання мужньо і вправно служити народу України, але фактично взяти на себе обов`язки мужньо не виконувала.

Указом Президента України від 24.02.2022р. №64/2022 на всій території України був введений воєнний стан.

З початку війни усі військові формування України та правоохоронні органи України, у тому числі і органи та підрозділи Національної поліції України, в силу ст.ст.17, 65 Конституції України, ст.ст.12, 21, 22 Закону України «Про Національну поліцію» повинні були за наявності або відсутності окремих наказів безпосередніх чи прямих керівників докладати власних зусиль для забезпечення безперервного та цілодобового захисту суверенітету України і територіальної цілісності України, для забезпечення виконання завдань поліції і реалізації повноважень поліції з метою відсічі збройної агресії ворога проти України, що виключало легітимність обрання пасивної форми поведінки за виключенням випадку виконання особистого спеціального службового завдання, випадку виконання чіткого та однозначного наказу військово-політичного керівництва України у цілях збереження людських ресурсів задля продовження боротьби проти військової агресії, випадку знаходження у стані безпорадності у медичному закладі.

Статтею 3 Конституції України встановлено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Колегія суддів зазначає, що приймаючи присягу, позивач зобов`язався вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки.

Воєнний стан покладає на поліцейського виконання як своїх функціональних обов`язків, так і додаткових повноважень і завдань, пов`язаних із захистом територіальної цілісності України. В той час, дисциплінарний проступок у вигляді порушення службової дисципліни позивачем вчинено в період дії на території України воєнного стану.

За таких обставин, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправними та скасування наказів та відповідно задоволення позовних вимог.

Враховуючи викладене суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального та процесуального права, вірно встановив фактичні обставини справи та дав їм правову оцінку, доводи апеляційної скарги зводяться до переоцінки висновків зроблених судом першої інстанції, що не може бути підставою для скасування судового рішення.

Керуючись п.1 ч. 1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 22 травня 2023 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.

В повному обсязі постанова складена 09 листопада 2023 року.

Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов

суддя С.М. Іванов

суддя С.В. Сафронова

Джерело: ЄДРСР 114832277
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку