open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 740/6858/23

Провадження № 3/740/3071/23

ПОСТАНОВА

Іменем України

26 жовтня 2023 року м.Ніжин

Ніжинський міськрайонний суд Чернігівської області в складі:

головуючої судді - Ковальової Т.Г.,

за участі секретаря судового засідання Дьоміної Н.А.,

з участю: прокурора - Куцолабського Б.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу про адміністративне правопорушення про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянина України, військовослужбовця, який зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_1 ,

за ч.2 ст.172-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення,

встановив:

ОСОБА_1 , будучи військовою службовою особою, діючи умисно у порушення вимог ст.2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», ст.3 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів», ст. 11, 16, 26, 58-59, 66-67 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, п.15 Порядку проведення інспектування Державною аудиторською службою, її міжрегіональними територіальними органами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2006 № 550, постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2022 № 561 «Деякі питання здійснення державного фінансового контролю в умовах воєнного стану», протиправно, з перевищенням службових повноважень, неправомірно втрутився в діяльність службових осіб правоохоронних органів з метою перешкодити виконання ними своїх повноважень в умовах особливого періоду та 31.07.2023 не допустив посадову особу органу державного фінансового контролю ОСОБА_2 до проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності військової частини НОМЕР_1 , що розташована за адресою: АДРЕСА_2 , що у свою чергу призвело до неможливості проведення вказаного заходу фінансового контролю, у зв`язку з чим вчинив адміністративне правопорушення, передбачене ч.2 ст.172-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

ОСОБА_1 у судове засідання повторно не з`явився, надіславши клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з тим, що він перебуває у службовому відрядженні у період з 21.10.2023 по 19.11.2023.

Інформація про розгляд справи розміщена на офіційній сторінці суду веб-порталу судової влади України.

Згідно ст.268 КУпАП при розгляді справи про адміністративні правопорушення, передбачені ч.2 ст.172-14 КУпАП, присутність особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, не є обов`язковою. При цьому справа згідно ст.277 КУпАП повинна бути розглянута у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання протоколу про адміністративне правопорушення та інших матеріалів справи, практика ж Європейського Суду з прав людини (зокрема, рішення «Пономарьов проти України» від 3 квітня 2008) наголошує, що «сторони в розумні інтервали часу мають вживати заходів, щоб дізнатись про стан відомого їм судового провадження», у зв`язку з чим суд вважає можливим розгляд справи за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

Прокурор Деснянської спеціалізованої прокуратури у сфері оборони Центрального регіону Куцолабський Б. у судовому засіданні зазначив, що участь ОСОБА_1 , який обізнаний про розгляд справи, надіслав письмові пояснення, згідно закону не є обов*язковою, а також просив притягнути його до адміністративної відповідальності за ч.2 ст.172-14 КУпАП, оскільки його вина підтверджується наявними у справі доказами.

Заслухавши думку прокурора, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до вимог ст.245,251,252,280 КУпАПсуд зобов`язаний повно, всебічно та об`єктивно з`ясувати всі обставини справи, дослідити в судовому засіданні наявні у справі докази, дати їм належну правову оцінку і, в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.

Доказами у справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілих, свідків, висновком експерта, речовими доказами, а також іншими документами.

Згідно ст.252КУпАП орган (посадова особа) оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом і правосвідомістю.

Статтею 280 КУпАПпередбачено, що орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов`язаний з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

З матеріалів справи вбачається, що Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області на підставі ст.2 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», листів Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України від 14.04.2023 №17/11- 7119нт (спрямований Північним офісом Держаудитслужби листом від 19.04.2023 №262607-18/3008-2023) та від 14.04.2023 №17/11-7118дск, від 14.04.2023 №17/11-7117дск (спрямовані Державною аудиторською службою України листом від 20.04.2023 №000800-19/44-дск), на виконання пункту 5.3.6.1. Плану проведення заходів державного фінансового контролю Північного офісу Державної аудиторської служби України на ІІІ квартал 2023 року для проведення ревізії окремих питань фінансово - господарської діяльності військової частини НОМЕР_1 за період з 01.01.2022 по 30.06.2023 було здійснено 31.07.2023 вихід посадовою особою органу державного фінансового контролю ОСОБА_2 на об`єкт контролю за адресою: АДРЕСА_2 .

Однак, командир військової частини НОМЕР_1 полковник ОСОБА_1 31.07.2023 відмовив у підписанні направлення на проведення ревізії та не допустив посадову особу органу державного фінансового контролю ОСОБА_2 до проведення ревізії, мотивуючи це тим, що з 14.03.2023 у військовій частині НОМЕР_1 проводить перевірку внутрішній аудит 2 територіального управління внутрішнього аудиту Міністерства оборони України на предмет використання коштів та майна у сфері Командування Сил підтримки Збройних Сил України за період з 01.02.2019 до 28.02.2023, яка тривала станом на 31.07.2023.

Після чого у той же день 31.07.2023 головним державним аудитором відділу контролю в галузі оборони, в правоохоронних органах та органах влади Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області Топчій М.Л. складено акт про неможливість проведення ревізії.

Зазначені дії командира військової частини полковника ОСОБА_1 призвели до неможливості проведення ревізії окремих питань фінансово - господарської діяльності військової частини НОМЕР_1 та позбавили орган державного фінансового контролю можливості виконати повноваження та завдання органу державного фінансового контролю, визначених законодавством.

Так, 2 територіальне управління внутрішнього аудиту Міністерства оборони України є підрозділом служби внутрішнього аудиту Міністерства оборони України і здійснює свою діяльність відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 28.09.2011 № 1001 «Деякі питання здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту», Стандартів внутрішнього аудиту, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 04.10.2011 №1247, Порядку проведення внутрішнього аудиту в системі Міністерства оборони України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 15.12.2020 № 475.

Вищезазначені нормативно-правові акти не передбачають жодних обмежень щодо проведення підрозділами Державної аудиторської служби України, як органом державного фінансового контролю, ревізій, у разі проведення внутрішніх аудитів підрозділами внутрішнього аудиту Міністерства оборони України.

Пунктом 23 Порядку визначено, що про факти недопущення посадових осіб органу державного фінансового контролю до проведення ревізії, ненадання необхідних для перевірки документів та інші незалежні від органу державного фінансового контролю обставини, що перешкоджають проведенню ревізії, орган державного фінансового контролю інформує правоохоронні органи для вжиття заходів, передбачених законодавством.

Перешкоджання посадовим особам органу державного фінансового контролю у проведенні ревізії є підставою для застосування до об`єкту контролю санкцій, передбачених законодавством, і для притягнення керівника об`єкта контролю до визначеної законом юридичної відповідальності.

Згідно з ч.1 ст.8 КУпАП особа, яка вчинила адміністративне правопорушення, підлягає відповідальності на підставі закону, що діє під час і за місцем вчинення правопорушення.

Так, статтею 23 КУпАП передбачено, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.

Відповідно до положень ч.2 ст.172-14 КУпАП адміністративна відповідальність передбачена за перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, тобто умисне вчинення дій, які явно виходять за межі наданих цій особі прав чи повноважень, вчинене в умовах особливого періоду.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України №2102-ІХ від 24.02.2022, з 05 год 30 хв 24 лютого 2022 року в Україні введено воєнний стан строком на 30 діб, який в подальшому неодноразово продовжувався і діє на цей час.

Згідно ст.9КУпАП адміністративним правопорушенням визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права, свободи громадян, на встановлений порядок управління, і за яку передбачено адміністративну відповідальність

ОСОБА_1 факт вчинення правопорушення, передбаченого ч.2 ст.172-14 КУпАП заперечує, що вбачається з його письмових пояснень, в яких він зазначає, що 27 липня 2023 року до військової частини НОМЕР_1 надійшов лист від Управління Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 19 липня 2023 року № 262508-14/2516-2023 щодо проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності військової частини НОМЕР_1 за період з 01 січня 2022 року по 30 червня 2023 року.

28 липня 2023 року військова частина НОМЕР_1 надала письмову відповідь Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області за вих. №5105 (через електронну пошту) про відсутність належних правових підстав для проведення зазначеного заходу. Крім того, було зазначено, що з 14 березня 2023 року у військовій частині НОМЕР_1 проводиться перевірка фінансово-господарської діяльності 2 територіальним управлінням внутрішнього аудиту Міністерства оборони України на предмет використання коштів та майна у сфері Командування Сил підтримки Збройних Сил України за період з 01 лютого 2019 року по 28 лютого 2023 року.

31 липня 2023 року до військової частини НОМЕР_1 прибула головний державний аудитор ОСОБА_2 та надала Програму ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності Військової частини НОМЕР_1 та направлення № 242 від 26 липня 2023 року.

Керуючись Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (зі змінами), ч. 2 ст.4 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2938-ХІІ, п.1 постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» (зі змінами), п. 4-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 вересня 2011 року № 1001 «Про деякі питання здійснення внутрішнього аудиту та утворення підрозділів внутрішнього аудиту», аудитору ОСОБА_2 було роз`яснено про відсутність належних правових підстав для проведення зазначеного заходу та вручена письмова відповідь від 28 липня 2023 року вих. № 5105, після чого аудитор покинула територію військової частини НОМЕР_1 .

31 липня 2023 року військова частина НОМЕР_1 здійснила доповідь Командувачу Сил підтримки Збройних Сил України про відсутність належних правових підстав для проведення зазначеного заходу (від 31.07.2023 №906/1214).

Після розгляду листів військової частини НОМЕР_1 , адресованих Управлінню Північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області (від 28.07.2023 № 5105) та Командувачу Сил підтримки Збройних Сил України (від 31.07.2023 №906/1214), про відсутність належних правових підстав для проведення зазначеного заходу зауважень від зазначених Установ до військової частини НОМЕР_1 не надходило.

Суд критично ставиться до пояснень ОСОБА_1 , оскільки вони не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи та не спростовують події адмінправопорушення.

В силу положень ст.251 КУпАП протокол про адміністративне правопорушення є документом, що офіційно засвідчує факт вчинення неправомірних дій і є одним із джерел доказів.

Факт вчинення ОСОБА_1 адміністративного правопорушення, передбаченого ч.2 ст.172-14 КУпАП, підтверджується протоколом про військове адміністративне правопорушення №23 від 18 жовтня 2023 року; копією актупро неможливістьпроведення ревізіївід 31.07.2023;копією листа Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 02.08.2023, адресованого Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України; листом Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України від 17.08.2023, адресованого Чернігівській спеціалізованій прокуратурі у сфері оборони; листом Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області від 19.07.2023, адресованого військовій частині з повідомленням про проведення ревізії 31 липня 2023 року; повідомленням військової частини від 28.07.2023 про відсутність підстав для проведення ревізії у військовій частині; листом командира військової частини ОСОБА_3 від 31.07.2023 щодо проведення ревізії окремих питань фінансово-господарської діяльності військової частини на адресу Командувача Сил підтримки ЗСУ; листом начальника 2 територіального управління внутрішнього аудиту від 03.10.2023.

Досліджуючи копію акту Управління північного офісу Держаудитслужби в Чернігівській області про неможливість проведення ревізії від 31.07.2023 на предмет його достовірності та допустимості, суд вважає за можливе використати його як доказ вини ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, оскільки долучені первинні документи, які містять фактичні дані, на основі яких встановлюється певний юридичний факт і їх зміст об`єктивно узгоджується та співпадає з іншими безпосередньо дослідженими доказами в справі.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано ЗУ від 26.01.1993 №2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» (даліЗУ №2939-XII).

Відповідно до ч.1 ст. 2 ЗУ №2939-XII головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Згідно ч.2 ст.2 ЗУ №2939-XII державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Постановою КМУ від 13.03.2022 № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану (з деякими виключеннями), на яку ОСОБА_1 посилається як на підставу для недопущення посадової особи органу державного фінансового контролю ОСОБА_2 до проведення ревізії.

Однак, суд вважає, що вказана постанова не стосується заборони проведення державного фінансового контролю Державною аудиторською службою України з урахуванням того, що відповідно до абзацу першого статті 2 Закону України «Про державний захист працівників суду і правоохоронних органів» органи державного фінансового контролю, якими є Державна аудиторська служба України та її міжрегіональні територіальні органи, належать до правоохоронних органів.

За визначенням абз. 2 ст.1 ЗУ від 05.04.2007 № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до вимог абз.9 ч.1 ст.1 ЗУ від 01.12.2010 № 2735-VІ «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» державний ринковий нагляд - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.

За умовами ст. 1 ЗУ №2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Таким чином, державний нагляд (контроль), державний ринковий нагляд та орган державного фінансового контролю є окремими наглядовими органами, діяльність яких розмежовується приписами спеціальних законів (ЗУ № 877-V, ЗУ № 2735-VІ та ЗУ №2939-XII).

Крім того, постановою КМУ від 18.12.2017 № 1104 (далі - постанова № 1104) затверджено Перелік органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія ЗУ «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». До вказаного переліку віднесена Держаудитслужба та її територіальні органи.

Відповідно до постанови КМУ від 07.05.2022 № 561 «Деякі питання державного фінансового контролю в умовах воєнного стану» (далі - постанова № 561) Державна аудиторська служба та її міжрегіональні територіальні органи під час воєнного стану та протягом місяця після його припинення або скасування виконують свої повноваження з урахуванням воєнного стану. Вказана постанова не містить будь-яких обмежень щодо проведення державного фінансового контролю в умовах воєнного стану, а лише встановлює особливості такого контролю. Таким чином, постанова № 561 передбачає подальше виконання повноважень Державною аудиторською службою та її міжрегіональними територіальними органами під час воєнного стану.

Враховуючи, що постанова № 303 містить заборону щодо проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду, однак не містить обмежень щодо проведення планових та позапланових заходів органів державного фінансового контролю, доводи ОСОБА_1 про те, що він не допустив аудитора через відсутність на те правових підстав з посиланням на постанову № 303 від 13.03.2022 є недоречними та безпідставними.

За фактичних обставин справи беззаперечно встановлено, що ОСОБА_1 скоїв правопорушення, передбачене диспозицією ч.2 ст.172-14 КУпАП, - перевищення військовою службовою особою службових повноважень, тобто умисне вчинення дій, які явно виходять за межі наданих цій особі прав чи повноважень, вчинене в умовах особливого періоду, оскільки вищезазначені факти його вини є переконливими, достатніми, в повному обсязі відповідають фактичним обставинам справи та знайшли своє підтвердження в доказах, які містяться в матеріалах справи та були повно та всебічно досліджені під час судового засідання. При цьому суд розглядає справу в межах протоколу про адміністративне правопорушення і згідно з КУпАП не повноважний виходити за його межі.

При накладенні стягнення суд враховує обставини та характер вчиненого правопорушення, його наслідки, обставини, що пом`якшують і обтяжують відповідальність, а також особу правопорушника, відношення до вчиненого правопорушення, і вважає за можливе застосувати до особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, адміністративне стягнення в межах санкції ч.2 ст.172-14 КУпАП у виді штрафу.

Цей вид стягнення є необхідним і достатнім для його виправлення та попередження вчинення нових правопорушень.

Докази, що спростовують висновки суду, станом на час розгляду справи відсутні.

З ОСОБА_1 необхідно стягнути судовий збір на користь держави.

Керуючись ст. 33, 36, 40-1, 221, 280, 283, 284 КУпАП, суд

ПОСТАНОВИВ:

Притягнути до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч.2 ст.172-14 КУпАП і накласти на нього адміністративне стягнення у виді штрафу у розмірі однієї тисячі неоподаткованих мінімумів доходів громадян, що становить 17 000 (сімнадцять тисяч) грн на користь держави.

У разі несплати штрафу протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення постанови про накладення штрафу у порядку примусового виконання постанови відділом державної виконавчої служби стягується подвійний розмір штрафу у сумі 34000 (тридцять чотири тисячі) грн.

Стягнути з ОСОБА_1 536 (п`ятсот тридцять шість) грн 80 коп. судового збору на користь держави.

Постанова може бути оскаржена до Чернігівського апеляційного суду протягом десяти днів з дня її оголошення.

Головуюча суддя Т.Г.Ковальова

Джерело: ЄДРСР 114454040
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку