ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
31 серпня 2023 рокуЛьвівСправа № 380/9317/21 пров. № А/857/9864/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Заверухи О.Б.,
суддів Гінди О.М., Качмара В.Я.,
за участю секретаря судового засідання Юрченко М.М.,
розглянувши у судовому засіданні в м. Львові заяву судді Гінди О.М. про самовідвід у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного агенства з питань запобігання корупції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Недержавна некомерційна професійна організація "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України, Рада адвокатів Львівської області про визнання протиправними дій,
В С Т А Н О В И В:
До Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшло клопотання Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України» в особі Ради адвокатів України про повернення судового збору у справі № 380/9317/21 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Національного агенства з питань запобігання корупції, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Недержавна некомерційна професійна організація "Національна асоціація адвокатів України" в особі Ради адвокатів України, Рада адвокатів Львівської області про визнання протиправними дій.
Відповідно до протоколу передачі судової справи раніше визначеному складу суду від 29 червня 2023 р. для розгляду справи № 380/9317/21 (апеляційне провадження № А/857/9864/22) визначено наступний склад колегії суддів: Заверуха О. Б., Большакова О.О., Качмар В.Я.
Ухвалою судді Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04 липня 2023 року витребувано справу № 380/9317/21 з Львівського окружного адміністративного суду.
Рішенням Вищої ради правосуддя від 20 липня 2023 року № 729/0/15-23 ОСОБА_2 звільнено з посади судді Восьмого апеляційного адміністративного суду у зв`язку з поданням заяви про відставку.
17 серпня 2023 року справа № 380/9317/21 надійшла на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 31 серпня 2023 року для розгляду справи № 380/9317/21 (апеляційне провадження № А/857/9864/22) визначено наступний склад колегії суддів: Заверуха О. Б., Гінда О.М., Качмар В. Я.
31 серпня 2023 року від судді Гінди О.М. надійшла заява про самовідвід у цій справі. Вказана заява обґрунтована тим, що згідно матеріалів справи № 380/9317/21, Кафедра адміністративного та фінансового права Юридичного факультету Львівського національного університету ім. Івана Франка у цій справі надавала науково-правовий експертний висновок від 05.07.2021 № 05/07/21 (а. с. 110-117 том 2). Вказаний науково-правовий експертний висновок готував професор Кафедри адміністративного та фінансового права д.ю.н., професор Решота Володимир Володимирович, який є науковим керівником її дисертаційного дослідження, як аспірантки Львівського національного університету ім. Івана Франка. Враховуючи наведене та вимоги п. 4 ч. 1 ст. 36 КАС України, вважає, що існують обставини, які унеможливлюють її участь у розгляді цієї справи.
Дослідивши заявлені підстави для самовідводу, суд апеляційної інстанції вважає, що заяву судді Гінди О.М. про самовідвід слід задовольнити, виходячи з наступного.
Статтею 40 КАС України визначено порядок вирішення заявленого відводу.
Питання про самовідвід судді може бути вирішено як до, так і після відкриття провадження у справі.
Питання про самовідвід вирішується в нарадчій кімнаті ухвалою суду, що розглядає справу.
Питання про відвід судді вирішується судом, який розглядає справу. Суд задовольняє відвід, якщо доходить висновку про його обґрунтованість (ч. ч. 1-3 ст. 40 КАС України).
За ініціативою суду питання про відвід може вирішуватися у судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неявка учасників справи у судове засідання, в якому вирішується питання про відвід, не перешкоджає розгляду судом питання про відвід (ч. 8 ст. 40 КАС України).
Враховуючи вимоги вищенаведених процесуальних норм та те, що виклик сторін щодо вирішення вказаного питання є правом, а не обов`язком суду, суд апеляційної інстанції вважає за можливе розгляд заяви про самовідвід провести без виклику сторін у судовому засіданні.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 36 КАС України, суддя не може брати участі в розгляді адміністративної справи і підлягає відводу (самовідводу), зокрема, за наявності інших обставин, які викликають сумнів у неупередженості або об`єктивності судді.
Статтею 2 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» встановлено, що суд, здійснюючи правосуддя на засадах верховенства права, забезпечує кожному право на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Згідно з частиною 1 статті 7 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» кожному гарантується захист його прав, свобод та законних інтересів незалежним і безстороннім судом, утвореним відповідно до закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Згідно зі ст. 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 09.11.2006 у справі «Білуха проти України» зазначено, що наявність безсторонності відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції має визначатися за суб`єктивними та об`єктивними критеріями. Відповідно до суб`єктивного критерію беруться до уваги особисті переконання та поведінка окремого судді, тобто те, чи виявляв суддя упередженість або безсторонність у конкретній справі. Згідно з об`єктивним критерієм визначається, серед інших аспектів, чи забезпечував суд як такий та його склад умови, за яких були б неможливі будь-які сумніви в його безсторонності. У кожній окремій справі слід вирішувати чи мають стосунки, що розглядаються, таку природу та ступінь, які свідчать про відсутність безсторонності суду.
Відповідно до п. п. 103, 104, 105 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Волкова О. проти України» від 09.01.2013 (остаточне 27.05.2013), «Для того, щоб встановити, чи може суд вважатися «незалежним» у розумінні пункту 1 статті 6 Конвенції, слід звернути увагу на спосіб призначення його членів і строк їхніх повноважень, існування гарантій проти тиску ззовні та на питання, чи створює орган видимість незалежного. Як правило, безсторонність означає відсутність упередженості та необ`єктивності. Згідно з усталеною практикою Суду існування безсторонності для цілей пункту 1 статті 6 Конвенції повинно встановлюватися згідно з: (1) суб`єктивним критерієм, врахувавши особисті переконання та поведінку конкретного судді, тобто чи мав суддя особисту упередженість або чи був він об`єктивним у цій справі, та (2) об`єктивним критерієм, іншими словами, шляхом встановлення того, чи забезпечував сам суд та, серед інших аспектів, його склад, достатні гарантії для того, щоб виключити будь-який обґрунтований сумнів у його безсторонності. Проте між суб`єктивною та об`єктивною безсторонністю не існує беззаперечного розмежування, оскільки поведінка судді не тільки може викликати об`єктивні побоювання щодо його безсторонності з точки зору стороннього спостерігача (об`єктивний критерій), а й може бути пов`язана з питанням його або її особистих переконань (суб`єктивний критерій)… Отже, у деяких випадках, коли докази для спростування презумпції суб`єктивної безсторонності судді отримати складно, додаткову гарантію надасть вимога об`єктивної безсторонності…».
Судом апеляційної встановлено, що Кафедра адміністративного та фінансового права Юридичного факультету Львівського національного університету ім. Івана Франка у цій справі надавала науково-правовий експертний висновок від 05.07.2021 № 05/07/21 (а. с. 110-117 том 2).
Вказаний науково-правовий експертний висновок готував професор Кафедри адміністративного та фінансового права д.ю.н., професор Решота Володимир Володимирович, який є науковим керівником дисертаційного дослідження судді Гінди О.М. як аспірантки Львівського національного університету ім. Івана Франка.
На підставі вище викладеного, задля усунення сумнівів щодо безсторонності та неупередженості судді Гінди О.М. при розгляді цієї справи, для забезпечення умов, за яких у сторін не виникало б будь-яких сумнівів щодо розгляду справи безстороннім та неупередженим судом, необхідно задовольнити заяву про самовідвід у цій справі.
Відповідно до ч. 2 ст. 41 КАС України, у разі задоволення відводу (самовідводу) одному із суддів або всьому складу суду, якщо справа розглядається колегією суддів, адміністративна справа розглядається в тому самому адміністративному суді тим самим кількісним складом колегії суддів без участі відведеного судді або іншим складом суддів, який визначається в порядку, встановленому частиною першою статті 31 цього Кодексу.
Отже, справу слід передати на повторний автоматизований розподіл для визначення складу колегії суддів.
Керуючись ст. ст. 36, 39, 40, 41, 321, 325, 328, КАС України, суд -
УХВАЛИВ:
Заяву Гінди О.М. про самовідвід у справі № 380/9317/21 (А/857/9864/22) задовольнити.
Відвести суддю Гінду О.М., від розгляду клопотання Недержавної некомерційної професійної організації «Національна асоціація адвокатів України» в особі Ради адвокатів України про повернення судового збору в адміністративній справі № 380/9317/21 (А/857/9864/22).
Адміністративну справу № 380/9317/21 (А/857/9864/22) передати для повторного автоматичного розподілу в порядку статті 31 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя О. Б. Заверуха судді О. М. Гінда В. Я. Качмар